به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۶۰۳۴۰

آیا خوابیدن روی شکم مضر است؟

آیا خوابیدن روی شکم مضر است؟
گروه سلامت: خوابیدن روی شکم هرچند یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود اما ممکن است پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد.به گزارش ایسنا،کارشناسان معتقدند دراز کشیدن طولانی‌مدت روی شکم، فشار روی کمر، گردن و شانه‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، خوابیدن روی شکم برای افرادی که خروپف می کنند یا مشکل تنفس دارند، مفید است.

خواب شبانه خوب می تواند بر سلامتی و عملکرد روزانه افراد تاثیرات مثبتی داشته باشد. عوامل مختلفی از جمله استرس های کاری، مسوولیت های خانوادگی و برخی عوامل غیرمنتظره مانند بیماری ها می توانند در خواب شبانه افراد اختلال ایجاد کنند و بر کیفیت آن اثرات منفی بگذارند.در حالی که نمی توان همه عوامل مختل کننده یک خواب خوب شبانه را کنترل کرد اما می توان با انجام برخی از راهکارها کیفیت خواب را بهبود بخشید.همچنین به گفته متخصصان، نحوه خوابیدن افراد نیز می‌تواند بر سلامتی آن‌ها تاثیر بگذارد که در ادامه به مطالبی در این زمینه پرداخته خواهد شد.

خطرات خوابیدن روی شکم
اغلب متخصصان مراقبت‌های بهداشتی خوابیدن روی شکم را مناسب نمی‌دانند، به‌خصوص برای افرادی که به درد گردن و کمر دچارند.خوابیدن روی شکم موجب صاف‌شدن انحنای طبیعی ستون فقرات‌ می‌شود و فشار روی کمر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مجبور می‌شوید سرتان را به پهلو بچرخانید که همین امر سفت شدن گردن یا درد آن را در پی خواهد داشت.

هنگام خوابیدن روی شکم یا به پهلو، صورت روی تخت فشرده می‌شود و همین امر پوست صورت را جمع‌شده وکج‌ومعوج می‌کند که موجب چین و چروک می‌شود.خوابیدن روی شکم در دوران بارداری نیز مشکلاتی دوچندان ایجاد می‌کند، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری که شکم سریع‌تر بزرگ می‌شود. در این دوران، خوابیدن روی شکم یا صاف به پشت، می‌تواند به یک رگ خونی مهم در شکم فشار وارد کند و فشار خون را کاهش دهد. متخصصان سلامت و بهداشت توصیه می‌کنند، افراد باردار به پهلوی چپ بخوابند تا جریان خون به رحم و جنین بهتر شود.

چه وقت خوابیدن روی شکم مفید است؟
با این حال خوابیدن روی شکم همیشه بد نیست و می‌تواند خروپف را کاهش دهد.دراز کشیدن روی شکم وضعیت تنفس افراد مبتلا به مشکلات ریوی را بهبود می‌دهد، زیرا جاذبه به ریه‌ها کمک می‌کند در موقعیتی قرار گیرند که حین نفس کشیدن راحت‌تر باز شوند.

نکاتی برای خوابیدن روی شکم
به گزارش «وری ول هلث»، اگر درد ندارید و می‌خواهید روی شکم بخوابید، با رعایت این چند نکته می‌توانید ستون فقرات‌ را در موقعیت بهتری قرار دهید و خطر ابتلا به درد را کم کنید.
- از یک بالش نازک زیر سر خود استفاده کنید یا اینکه اصلاً از بالش استفاده نکنید.
- یک بالش نازک زیر لگن‌تان قرار دهید.
- تشکی با فشار (سفتی) متوسط تا سفت انتخاب کنید.
- قبل از بلندشدن، در رختخواب حرکات کششی انجام دهید.
برچسب ها: خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها