به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۶۳۹۲۲

روسیه خارجی‌ها را به جنگ  می‌فرستد

روسیه خارجی‌ها را به جنگ  می‌فرستد
گروه بین الملل: روزی که محمد عصفان شهر حیدرآباد در جنوب هند را به مقصد روسیه ترک می‌کرد، امیدها و آرزوهای خانواده‌اش را با خود می‌برد.
او که در هند مدیر یک فروشگاه پوشاک بود،‌ قرار بود در روسیه به عنوان یک «کمک‌‌رسان به ارتش» کار کند.
محمد عصفان ویدیویی در یوتیوب دیده بود که وعده شغلی با درآمد ماهانه ۱۰۰ هزار روپیه (۱۲۰۰ دلار) می‌داد و علاوه بر این بعد از شش ماه هم می‌توانست مجوز اقامت دائم روسیه را کسب کند.
برادرش عمران گفت: «قرار نبود او را به خط مقدم جبهه اوکراین بفرستند،‌ قرار بود به عنوان یک کمک‌رسان در ادارات ارتش کار کند.»
او می‌گوید محمد عصفان در تماسی تلفنی از مرز اوکراین به او گفته بود که پاسپورتش را گرفته‌اند و مجبورش کرده‌اند که به جنگ برود.عمران دو ماه است که هیچ خبری از برادرش ندارد. وقتی با سفارت هند در روسیه تماس گرفت تا درباره برادرش سوال کند، به او گفتند که برادرش مرده است.عمران می‌گوید: «اگر برادرم مرده،‌ باید جنازه‌اش را فورا به هند برگردانند. پدرم و همسرش به شدت نگران هستند.»محمد عصفان و همسرش دو فرزند دارند که هر دو کمتر از دو سال سن دارند.
خانواده‌های دست کم دو مرد هندی دیگر که آنها هم برای «کمک‌رسانی» به ارتش روسیه به این کشور سفر کرده بودند، می‌گویند که اخیرا در جبهه‌های جنگ اوکراین کشته شده‌اند.
ویدیوی جذب نیروی مشابهی هم باعث شده بود که همیل منگوکیا، سوزن‌دوز ۲۳ ساله، ماه دسامبر گذشته به روسیه برود.پدرش اشوین که ساکن ایالت گجرات در غرب هند است،‌ می‌گوید: «به همیل گفته بودند که قرار است به عنوان کمک‌رسان در ارتش کار کند و قرار بود سه ماه هم برای این کار آموزش ببیند.»«اما وقتی به روسیه رسید،‌ فهمید که دارد برای جنگیدن آموزش می‌بیند.»هند به تازگی اعلام کرده است که یک «شبکه بزرگ قاچاق انسان» را کشف کرده که جوانان را با وعده کار و درآمد فریب می‌داده تا به روسیه بروند و در آنجا آنها را به جنگ می‌فرستاده‌اند.
به گفته اداره مرکزی تحقیقات هند تاکنون ۳۵ نفر با گرفتار شدن در دام این ترفند به روسیه رفته‌اند.
وزارت امور خارجه هند می‌گوید تک‌تک پرونده‌های مربوط به اتباع هندی را که به این صورت به جنگ فرستاده شده‌اند، «با جدیت با مسکو در میان گذاشته است».
ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که وضعیت اسفناک این افراد را نشان می‌دهد.در یکی از این ویدیوها که اخیرا منتشر شد، هفت مرد دیده می‌شوند که از دولت هند می‌خواهند به آنها کمک کند به کشورشان برگردند و می‌گویند که با ویزای گردشگری به روسیه رفته بودند،‌ اما آنها را مجبور کرده‌اند در ارتش خدمت کنند.
گاگاندیپ سینگ، یکی از کسانی است که در این ویدیو حضور دارد. مادرش بالویندر کائور می‌گوید پسرش را تهدید کرده‌اند که یا باید در ارتش روسیه خدمت کند یا این که او را به ۱۰ سال حبس محکوم می‌کنند.
مادرش  گفت:‌ «ما به امید گرفتن پیام یا تماس تلفنی از پسرمان شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانیم. او گفت که آنها را به خط مقدم جنگ اوکراین می‌فرستند. ما خیلی نگرانیم.»
خانواده‌های پنجابی دیگری هم  گفته‌اند که فرزندانشان با ویزای توریستی به دوبی رفته‌اند یا به بلاروس سفر کرده‌اند تا از آن طریق خود را به روسیه برسانند، و در آنجا فهمیده‌اند که گرفتار شده‌اند.
ویدیوهایی از این افراد منتشر شده که در آن توضیح می‌دهند چگونه فریب کسانی را خورده‌اند که به آنها وعده حقوق بالا داده‌اند، اما بعد سر از جبهه‌های جنگ درآورده‌اند. این ویدیوها خانواده‌های این افراد را که غالبا راننده توک-توک یا چای‌فروش هستند، شوکه کرده‌ است.
قربانیان این ماجرا و خانواده‌هایشان می‌گویند که افراد واسطه از آنها ۳۰۰ هزار روپیه (۳۶۰۰ دلار) خواسته‌اند، با این وعده که بعد از چند ماه خدمت در ارتش برای آنها پاسپورت روسیه می‌گیرند.
به گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو جنگ اوکراین تاکنون حدود ۳۵۰ هزار تلفات برای روسیه به جا گذاشته است،‌ هر چند که او به تفکیک درباره تعداد دقیق کشته‌ها یا زخمی‌ها اطلاعاتی نداده است.این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که چرا نیروهای مسلح روسیه بیش از پیش به دنبال جذب خارجی‌ها برای جنگیدن در اوکراین هستند.
در سال ۲۰۲۲ به اتباع خارجی که قراردادی دست‌کم یک ساله با وزارت دفاع روسیه امضا کرده بودند و شش ماه در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، اجازه داده شد برای شهروندی روسیه تقاضا بدهند. آنها برای این کار نیازی به گرفتن مجوز اقامت یا زندگی در روسیه به مدت پنج سال -که از شرایط درخواست اعطای شهروندی است- نداشتند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه ژانویه فرمان جدیدی را امضا کرد که این روند را از قبل هم ساده‌تر می‌کرد.
بسیاری از خارجی‌هایی که در جنگ اوکراین حضور دارند،‌ مهاجران اقتصادی هستند و بیشتر آنها از جمهوری‌های آسیای مرکزی مانند ازبکستان،‌ تاجیکستان و قرقیزستان به به روسیه رفته‌اند.
علاوه بر این شهروندانی از کشورهای کوبا، نپال، هند،‌ سوریه، عراق، صربستان، افغانستان، سومالی، سری‌لانکا و مالزی هم برای روسیه می‌جنگند. برآورد می‌شود که تعداد این افراد هزاران نفر باشد. تا پایان سال ۲۰۲۳ دست کم ۲۵۴ خارجی که برای ارتش روسیه می‌جنگیدند،‌ کشته شدند.
ماه دسامبر گذشته دولت نپال از روسیه خواست مزدوران نپالی حاضر در جنگ اوکراین را به کشورشان برگرداند. این درخواست بعد از کشته شدن شش نپالی در جنگ مطرح شد.
پلیس کاتماندو می‌گوید قاچاقچیان انسان تا ۹هزار دلار از هر نفر می‌گیرند تا آنها را با ویزای توریستی وارد روسیه کنند.
 مهاجرانی هم که به دلیل تخلف و مشکلات مربوط به ویزا در روسیه گرفتار شده‌اند، در خطر فرستاده شدن به جنگ هستند.
اتباع خارجی که در ماه نوامبر گذشته به دلیل نقض قوانین مهاجرتی روسیه در مرز این کشور با فنلاند بازداشت شده‌ بودند، چند روز بعد به یک اردوگاه نظامی در مرز اوکراین فرستاده شدند.
عواد -که یک نام مستعار است- اهل سومالی است و بین ۴۰ تا ۵۰ سال دارد. او اواسط ماه نوامبر دستگیر و ۲۰۰۰ روبل (۲۲ دلار) جریمه شد. او را مانند همه کسانی که ویزای مناسب برای ورود ندارند، در بازداشت موقت نگه داشتند تا به کشورش برگردانند.
او می‌گوید در این فاصله نمایندگان ارتش سراغ او و ده‌ها بازداشتی مشابه او رفتند و به آنها پیشنهاد دادند که «برای دولت کار کنند».
عواد خودش می‌گوید که از این طریق فریب خورده و قرارداد خدمت در ارتش روسیه را امضا کرده است. او در دفاع از خودش می‌گوید که درست نفهمیده چه پیشنهادی به او شده است.
او می‌گوید: «من به آنها گفتم نه، چون نمی‌دانم چه چیزی را امضا می‌کنم و آن مدارک به زبان خودم نوشته نشده. گفتم من من پناهجو هستم نه سرباز. آنها گفتند که یک قرارداد یک ساله است با آموزش و حقوق خوب، اما چیزی درباره مرز اوکراین و جنگ به من نگفتند. هر چه که به ما گفتند دروغ از آب درآمد.»
آنها را با اتوبوس به یک اردوگاه نظامی در نزدیکی مرز اوکراین بردند. بعضی اعتراض کردند و باعث شد که آنها را از آنجا برگردانند. دست کم یک پناهجو به کشورش بازگردانده شده در حالی که عواد اکنون به دنبال پناهندگی در روسیه است. او همچنان در بازداشت موقت برای اخراج از روسیه است اما هنوز تاریخی برای رسیدگی به پرونده او تعیین نشده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها