به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۴۶۴۲۳۶

یک حامی روسیه، رئیس جمهوراسلواکی شد

یک حامی روسیه، رئیس جمهوراسلواکی شد
گروه بین الملل: پیتر پلگرینی، سیاستمدار پوپولیست اسلواکی و حامی روسیه، رئيس جمهوری آن کشور شد. پلگرینی که ۴۸ ساله است، ایوان کورکوک، نامزد دیگر انتخابات را با کسب ۵٣ درصد آرا شکست داده است.
پلگرینی که سابقا نخست وزیر بوده از متحدان رابرت فیکو، نخست وزیر فعلی کشور است و مانند او موضعی نرم نسبت به مسکو دارد.
فیکو و متحدانش حالا پارلمان، دولت و به زودی کاخ ریاست جمهوری را در کنترل خود خواهند داشت.
اسلواکی تا پیش از به قدرت رسیدن فیکو از متحدان سرسخت اوکراین بود. او در ماه اکتبر با وعده متوقف کردن کمک نظامی به اوکراین به قدرت رسید و حالا که پیتر پلگرینی به ریاست جمهوری رسیده، اوکراین به طور قطع یکی از حامیان خود را در اتحادیه اروپا و ناتو از دست داده است.
رابرت پیکو خواستار پایان حمایت غرب از اوکراین، آتش بس فوری و مذاکرات صلح با مسکو شده است. او اخیر گفته بود که ولادیمیر پوتین، از رئيس جمهوری روسیه «غیرمنصفانه شیطان ساخته‌اند» و استدلال کرده بود پذیرش اوکراین در ناتو آغازگر جنگ جهانی سوم خواهد بود.
پلگرینی در کارزار انتخاباتی‌‌اش رقیب خود را به جنگ طلبی متهم کرده بود و او را فردی خوانده بود که در صورت پیروزی در انتخابات سربازان اسلواکی را برای جنگ به اوکراین خواهد فرستاد.
وقتی که دوره رئيس جمهوری فعلی اسلواکی در ماه ژوئن به پایان برسد، هیچ یک از مقام‌های ارشد اسلواکی حامی اوکراین در جنگ علیه روسیه نخواهند بود.
کورکوک نیز پیتر پلگرینی را متهم کرد که در قبال اقدامات رابرت فیکو برای تضعیف نظام قضایی کشور ساکت مانده است.
رابرت فیکو دفتر دادستان ویژه اسلواکی را که ۲۰ سال پیش برای مقابله با فساد برپا شده بود را منحل کرده است.
این دفتر برخی از مقام‌های ارشد حزب نخست وزیر را محاکمه کرده بود و بر محاکمه کسانی که مسئول قتل یان کوسیاک، یک روزنامه ‌گار تحقیقی این کشور و همسرش در ۲۰۱۸ بودند نظارت داشت.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها