به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۲ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب : ۴۷۱۹۷

رويترز: ایران و 1+5 به توافق نزدیک شده‌اند

گروه سیاسی: یکی از منابع غربی نزدیک به مذاکره کنندگان در مصاحبه با خبرگزاری "رویترز" اظهار داشته که دور ششم مذاکرات هسته ای با پیشرفت همراه بوده است و طرفین یک گام تا دستیابی به توافق نهایی بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم ایران نزدیک تر شده اند.
رويترز: ایران و 1+5 به توافق نزدیک شده‌اند
به گزارش "تدبیر"، خبرگزاری "رویترز" با انتشار گزارشی درباره با اشاره به روند برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 می نویسد:"منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو 1+5 اظهار داشته اند که علیرغم آن که مسائل مورد اختلاف میان طرفین در حال رفع است با این حال دستیابی به توافق جامع و نهایی تا 20 جولای کار آسانی نخواهد بود." منابع غربی در ادامه خاطر نشان کرده اند که نمایندگان ایران در این دور از مذاکرات بر میزان 50 هزار سانتریفیوژ تاکید نکرده و انعطاف بیش تری نسبت به دور قبلی مذاکرات از خود نشان داده اند.

خبرگزاری "رویترز" در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرده که ایران اکنون تنها 19 هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که 10 هزار عد از آن در حال فعالیت هستند. قدرت های غربی خواستار کاهش تعداد بیش تری از سانتریفیوژهای ایران شده اند. استدلال قدرت های غربی آن است که با کاهش سانتریفیوژها ایران ثابت خواهد کرد که برنامه هسته ای آن کشور ماهیت صلح آمیز دارد این در حالیست که تهران همواره بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده و اتهامات وارد شده از جانب قدرت های جهانی را تکذیب کرده است. دور ششم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از روز گذشته در وین آغاز شده و طرفین اعلام کرده اند تا 29 تیر، روز پایانی مهلت اعلام شده در توافق ژنو به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.