به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۱ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۵۴۳۷۵
هنوز "راهی دشوار" پیش رو داريم

عراقچی: مذاکرات مفید بود، ولی اختلاف داریم

گروه سياسي: عباس عراقچی، گفت‌وگوهای ديروز پنجشنبه، با نمایندگان سه کشور اروپایی را "مفید و سازنده" خواند، ولی گفت که "اختلافات بر سر موضوعات اساسی" همچنان باقی است.
عراقچی: مذاکرات مفید بود، ولی اختلاف داریم
در باره اين گفت‌وگوها در مجموع پنج ساعت طول کشید، عراقچی گفت که رایزنی و آماده‌سازی برای مذاکرات هفته آینده در نیویورک، هدف مذاکرات بود. اختلافات در موضوعات اساسی همچنان باقی است. خبرگزاری فرانسه به نقل از عراقچی گزارش کرده است که طرف‌های گفت‌وگو هنوز "راهی دشوار" پیش رو دارند. معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران نیز هست، پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که "اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید." عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه ایران، هدایت مذاکره‌کنندگان ایران را در گفت‌وگوهای وین به عهده دارند. آنها هفته گذشته نیز در ژنو با معاونان وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کلیک کردند.

مذاکرات یک‌روزه ایران با آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش، برگزار شد. روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان عضو گروه ۱+۵ هستند و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سرپرستی مذاکره‌کنندگان این گروه را در مذاکره با ایران بر عهده دارد. مخالفان فعالیت‌های هسته‌ای ایران درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی می‌کنند، ولی ایران همواره این اتهامات را رد کرده است. مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ هم برای حل اختلاف‌نظرها در این زمینه انجام می‌شود.

دو طرف آذر سال گذشته اعلام کردند که به توافقی مقدماتی دست یافته‌اند و فعالیت‌ها برای آغاز نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد. قرار است دور بعدی مذاکرات دو طرف روز پنجشنبه، ۲۷ شهریور، در نیویورک برگزار شود و احتمالا وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره‌کننده در دور آتی گفت‌وگوها شرکت خواهند داشت. طبق توافق مقدماتی ژنو، ایران و گروه ۱+۵ تا روز سوم آذر برای نهایی کردن توافقنامه جامع هسته‌ای فرصت دارند.