به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۲:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۵۳۱۱۸
محاصره شهر آمرلی عراق شکسته شد

حمله خونين‌انتحاری به مقر امنیتی عراق

گروه بين‌الملل: عصر يكشنبه، بر اثر حمله انتحاری علیه نیروهای امنیتی عراق 37 نفر کشته شدند و طبق آخرین گزارش‌ها، محاصره شهر آمرلی توسط ارتش عراق شکسته شده است.
حمله خونين‌انتحاری به مقر امنیتی عراق

به گزارش خبرگزاری رویترز، حادثه زمانی رخ داد که فردی انتحاری با یک دستگاه خودرو بمب گذاری شده به یک ساختمان مورد استفاده نیروهای ارتش و پلیس در شهر الرمادی حمله کرد. به گفته منابع پزشکی و پلیس عراق، انفجار به کشته شدن 22 نیروی امنیتی و 15 غیر نظامی انجامید. نیروهای امنیتی از این ساختمان 9 طبقه و در حال ساخت در مرکز شهر الرمادی در استان الانبار، به عنوان پایگاه استفاه می کنند.

محاصره شهر آمرلی عراق "شکسته شد"

طبق آخرین گزارش‌ها، محاصره شهر آمرلی توسط ارتش عراق شکسته شده است. این بزرگترین دستاورد ارتش عراق از زمان آغاز مبارزه علیه گروه دولت اسلامی «داعش» در ماه ژوئن بوده است. سپهبد قاسم عطا، یک سخنگوی امنیتی عراق، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «نیروهای ما محاصره آمرلی را شکسته و وارد این شهر شدند.» این مقام ارشد عراقی در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون دولتی عراق پخش شد، شکسته شدن محاصره آمرلی را "موفقیتی بسیار مهم" توصیف کرد. 

عملیات نظامی علیه مواضع تروریست‌های گروه دولت اسلامی «داعش» برای بازپس‌گیری آمرلی روز شنبه با همکاری مشترک نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد شروع شد. همزمان با این عملیات، ارتش آمریکا نیز دست به کمک‌رسانی هوایی محموله‌های آب و غذا برای مردم محصور آمرلی زد و همچنین مواضع گروه دولت اسلامی «داعش» در نزدیکی این شهر را بمباران کرد.


جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش ایالات متحده در پاسخ به درخواست دولت عراق اقدام به پرتاب هوایی کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم محصور در شهر آمرلی کرده است. به گفته وی کشورهای استرالیا، فرانسه و بریتانیا نیز در این عملیات نوع‌دوستانه با آمریکا همکاری داشته‌اند. 
در همین حال به گفته یک افسر ارتش آمریکا، همزمان با توزیع هوایی بسته‌های غذا و آب و در راستای حمایت از این عملیات، "حملات هوایی نیز علیه مواضع تروریست‌ها در آمرلی" صورت گرفته است. سخنگوی پنتاگون اضافه کرده است که عملیات نظامی علیه مواضع گروه دولت اسلامی «داعش» به طور "محدود و تا هر زمان که لازم باشد" برای حفاظت از شهروندان محصور در آمرلی ادامه خواهد یافت.


ارتش آمریکا همچنین روز شنبه حملات تازه‌ای را علیه گروه تروریستی داعش در نزدیکی سد موصل ترتیب داد. طبق اعلان پنتاگون در این حملات از جنگنده‌های هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) استفاده شد. ارتش عراق نیز همزمان با عملیات هوایی آمریکا در همکاری با پیشمرگه‌های کرد به تلاش‌ها برای تصرف شهر آمرلی ادامه داد. به گفته مقامات ارتش عراق نیروهای نظامی از چهار جهت مختلف تروریست‌های گروه دولت اسلامی «داعش» را هدف قرار دادند. تلویزیون دولتی عراق، "العراقیه" گزارش داده است که در جریان این حملات نزدیک به ۱۰۰ عضو گروه "داعش" کشته شده و ۴۰ دستگاه از تانک‌های آنان نیز نابود شده است.

شهر آمرلی که اکثریت ساکنان آن را شیعیان ترکمن تشکیل می‌شوند، از دو ماه پیش به محاصره گروه «داعش» در آمده است. بیش از ۱۵ هزار شهروند آمرلی با کمبود شدید مواد غذایی و آب روبرو بودند و این خطر وجود داشت که در صورت فتح شهر به دست گروه "داعش" شهروندان به دلیل شیعه بودن قتل عام شوند. جنگنده‌های هوایی آمریکا اوایل ماه اوت عملیات کمک به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه‌ کرد برای آزادسازی مناطق تحت اشغال در شمال کشور را آغاز کردند. کردها موفق شده‌اند در نبردهای زمینی علیه تروریست‌های گروه «داعش» موفقیت‌هایی را کسب کنند.