به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۵۷۲۸۸
ابهامي تازه در سرنگوني هواپيمايي مالزي در اوكراين

یک مسافر مالزی ماسک اکسیژن داشت

گروه حوادث: وزیر امور خارجه هلند، گفته است جسد یکی از ۲۹۸ مسافر کشته شده پرواز هواپیمایی مالزی که در شرق اوکراین سقوط کرده بود، با یک ماسک اکسیژن، پیدا شده و تلویحا گفته است که همه مسافران بلافاصله پس از برخورد موشک با هواپیما کشته نشده‌اند.
یک مسافر مالزی ماسک اکسیژن داشت
بر اساس نخستین گزارش‌ها، پرواز ام‌اف‌۱۷ پس از اینکه شیئی با سرعت زیاد با آن برخورد کرد، در هوا متلاشی شد. مدعی العموم هلند نیز پیدا شدن یک ماسک اکسیژن را تایید کرده، هرچند یک سخنگوی دولت گفته ماسک مذکور دور گردن این مسافر پیدا شده و نه روی دهانش. این ماسک با کش محکم شده بود و برای انگشت‌نگاری و آزمایش دی‌ان‌ای فرستاده شده است. هواپیمای مسافربری مالزی که در روز ۱۷ ژوئیه از آمستردام به مقصد کوالالامپور به پرواز درآمده بود، در مناطقی که در اختیار شورشیان اوکراینی بود، سقوط کرد.

با اینکه ۱۹۶ نفر از مسافران این پرواز هلندی هستند، اما آن‌گونه که مدعی‌العموم هلند روز پنج‌شنبه گفت مسافر همراه با ماسک اکسیژن هلندی نبوده است. رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که فرد مذکور استرالیایی بوده و خانواده‌اش در جریان قرار گرفته‌اند. مدعی‌العموم اضافه کرد هیچ‌یک از مسافران دیگر ماسک اکسیژن نداشتند. مشخص نیست این ماسک اکسیژن چرا و چه زمانی استفاده شده است.

وزیر خارجه هلند موضوع ماسک اکسیژن را در گفتگویی با ژرون پائو برنامه تلویزیونی در هلند مطرح کرد.
فرانز تیمرمنز، در این مصاحبه در عین حال به دلیل سخنرانی احساساتی خود در سازمان ملل متحد، که چهار روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری انجام شد، مورد انتقاد قرار گرفت. تیمرمنز در سخنانش در شورای امنیت سازمان ملل از تصور لحظات وحشتناکی که مسافران "می‌دانستند در حال سقوط هستند" سخن گفت. از اینکه آنها به چشم‌های یکدیگر نگاه کرده‌اند و "برای آخرین بار، با نگاه خداحافظی کرده‌اند."

چهارشنبه شب وقتی از او پرسیده شد فکر نمی کند که تصویری غیرواقعی را شرح داده، پاسخ داد: " آیا شما واقعا راجع به این موضوع مطمئن هستید؟" تیمرمنز تایید کرد مسافران پرواز، موشکی را که به هواپیمایشان اصابت کرده، نباید دیده باشند. او گفت: "اما آیا می‌دانید که جسد یک نفر با ماسک اکسیژن بر دهان پیدا شده‌است؟ بنابراین آنها برای زدن ماسک فرصت داشته‌اند." او ادامه داد درباره لحظات پایانی ۲۹۸ قربانی این پرواز، هیچ احتمالی مردود نیست.

تحقیقات رسمی درباره فاجعه پرواز ام‌اچ‌۱۷ هیچ اشاره‌ای به ماسک اکسیژن پیدا شده نکرده است. اما کارشناسان بسیاری این‌گونه نتیجه‌گیری می کنند که هواپیما باید سریع‌تر از آنی که مسافرانمتوجه شوند، متلاشی شده باشد. خانواده قربانیان از اینکه تا کنون به آنها چیزی درباره این ماسک اکسیژن نگفته بودند، عصبانی هستند. اما مدعی‌العموم به آنها گفت تحقیقات دیگری در این خصوص در حال انجام است که هنوز به یک جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.

تیمرمنز در بیانیه ای که قرار بود در آن درباره سخنانش به پارلمان هلند توضیح بدهد آورده این فاجعه قلب او را آزرده است و با خانواده‌های قربانیان احساس همدردی می‌کند. با اینکه کارشناسان به دلیل درگیری‌های موجود در منطقه، نتوانستند به محل سقوط هواپیما بروند، اما گزارش‎های اولیه آنان بر اساس شواهد تصویری لاشه هواپیما و اطلاعات به دست آمده از وضعیت ترافیک هوایی و کابین خلبان، جمع‌بندی شده است.

آنها می گویند شواهد حاکی از آن است هواپیما "در آسمان منفجر شده" و می‌افزایند "نشانه‌ای از خطای تکنیکی یا انسانی" نیز وجود ندارد. هواپیما وقتی مورد اصابت قرار گرفت که در ارتفاع ۳۳ هزار پایی (ده هزار متری) در حال پرواز بود و تکه‌های آن در منطقه وسیعی از مناطق شرقی اوکراین که در اختیار جدایی‌طلبان طرفدار روسیه است، پیدا شد.
مرجع : بي بي سي