به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۰۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۵۷۳۸۰
دولت و بانک مرکزی در قیمت‌گذاری کارمزد دخالت نکند

غیبت بانک مرکزی در محاکمه کارمزد

گروه اقتصادی: با وجود پافشاری کارشناسان سامانه‌های هوشمند به تجارت الکترونیک برای پرداخت کارمزد از سوی صاحبان کارت‌خوان، اصناف زیربار این موضوع نرفته و پرداخت کارمزد را مشروط به عدم دخالت دولت و بانک مرکزی در قیمت‌گذاری دانسته‌اند.
غیبت بانک مرکزی در محاکمه کارمزد
در حالی در روز گذشته نمایندگان اصناف و شرکت‌های psp و متخصصان سامانه هوشمند تجارت الکترونیک در برنامه مناظره گردهم آمده و پیشنهاد بانک مرکزی برای پرداخت کارمزد از سوی صاحبان کارت‌خوان‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داده است که هیچ نماینده‌ای از سوی این بانک حضور نداشت. این در حالی است که عوامل این برنامه در این مورد توضیح دادند که مقامات بانک مرکزی در مقابل درخواست مکرر برای حضور در این مناظره اعلام کردند که به آنها گفته شده در این مورد صحبتی نکنند.

مشروح برنامه مناظره در ادامه آمده است:
مهرنوش: دولت و بانک مرکزی در قیمت‌گذاری کارمزد دخالت نکند
مینا مهرنوش - کارشناس اقتصاد و مشاور رییس اتاق اصناف - با تاکید بر این‌که مشکل اصناف پرداخت کارمزد نیست، گفت: دولت نباید در قیمت‌گذاری دخالت کند و بانک مرکزی هم نباید به ما بگوید که چقدر باید کارمزد بدهیم بلکه این مساله‌ای است که باید بین اصناف و شرکت‌های تجارت الکترونیک به‌طور توافقی حل شود.

وی با بیان این‌که سهامداران شرکت‌های تجارت الکترونیک اغلب بانک‌ها هستند، افزود: این در حالی است که آنها خدمات خود را در بازار ارائه می‌کنند و آنگاه اصناف تصمیم‌گیری می‌کنند که آیا باید به آنها کارمزد بپردازند یا خیر. مشاور رییس اتاق اصناف با اشاره به مباحث سنگینی که از طریق اصناف در بانک‌ها در حال گردش است و بخش بزرگی از تجهیز منابع آنها را انجام می‌دهد، تصریح کرد: ما معتقدیم که بانک‌ها از رسوب پول‌های اصناف در حساب‌های بانکی استفاده می‌کند و از همین منابع به ما و امثال ما وام‌هایی با سود تسهیلات سنگین می‌پردازند. پس در این حالت ما این را هم در نظر می‌گیریم که اگر قرار است خدماتی از بابت کارت‌خوان و شرکت‌های تجارت الکترونیک دریافت کنیم پولی را در قبال آن به بانک نپردازیم.

مهرنوش معتقد است که بانک‌ها حاضرند بابت رسوب پول دریافتی از طریق کارتخوان‌ها خدمات قابل توجهی را هم حتی به دارندگان این دستگاه‌ها بپردازند و همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در فضای رقابتی به خصوص در مدت اخیر تبلیغات گسترده‌ای نیز انجام داده است.
مرجع : ایسنا