به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۵۹۷۷۵

واژگونی قایق پناهجویان در تنگه بسفر

گروه حوادث: واژگونی قایق حامل پناهجویان خارجی در تنگه بسفر در نزدیکی سواحل ترکیه سحرگاه روز دوشنبه 24 کشته برجاگذاشت.
واژگونی قایق پناهجویان در تنگه بسفر
به گزارش شبکه خبر 'ان.تی.وی' ترکیه ،واژگونی قایق حامل پناهجویان خارجی در ورودی تنگه بسفر از طرف دریای سیاه در نزدیکی سواحل ترکیه در سحرگاه روز دوشنبه 24 کشته برجاگذاشت. برپایه این گزارش نیروهای گارد ساحلی و گروههای امداد توانسته اند تاکنون فقط هفت تن از سرنشینان قایق را نجات دهند. شمار سرنشینان قایق حامل پناهجویان خارجی 40 نفر تخمین زده می شود و ماموران امداد تاکنون اجساد 24 تن را از آب گرفته اند و از سرنوشت بقیه خبری نیست.

سواحل ترکیه به ویژه در غرب دریای اژه همواره شاهد چنین رویدادهای فاجعه باری برای پناهجویان خارجی است. تقاضای زیاد پناهجویان خارجی برای استفاده از ترکیه برای رسیدن به کشورهای اروپایی، بازار خوبی را برای قاچاقچیان انسان در ترکیه فراهم کرده است اگرچه اکثر این اقدامات نتایج فاجعه باری را به دنبال دارد. اتحادیه اروپا که مبارزه گسترده ای را برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شروع کرده است، اخیرا و بعد از مذاکرات طولانی با ترکیه، آنکارا را به انعقاد قرارداد بازپس گیری مهاجران غیرقانونی که با استفاده از خاک این کشور به کشورهای اروپایی متواری می شوند، متقاعد کرده است.

با امضای این موافقتنامه ترکیه متعهد شده است این پناهجویان را تحویل گرفته و به کشوری که از طریق آن وارد ترکیه شده اند، بازگرداند. اتحادیه اروپا در مقابل ضمن کمک به ترکیه در این فرایند، در یک دوره سه ساله، عملکرد ترکیه در مبارزه با قاچاق انسان به اروپا را بررسی کرده و به طور مرحله ای مقررات روادید ورود برای اتباع این کشور به کشورهای عضو اتحادیه را لغو خواهد کرد.

به گفته ناظران آگاه در آنکارا، در ماههای اخیر همسو با اجرایی شدن این قرارداد و افزایش کنترل ها در مبادی مرزی ترکیه، در حجم ورود و خروج غیرقانونی پناهجویان خارجی به ترکیه نسبت به سالهای اخیر، کاهش به چشم می خورد. مقامات ترکیه ابراز امیدواری کرده اند اجرایی شدن این قانون، نقش بازدارندگی خوبی در مقابل فعالیتهای قاچاقچیان انسان در این کشور بازی کند.