به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۶۰۶۱۸
ایرانی‌ها دو برابر میانگین جهانی آب شرب مصرف می‌کنند؛

بحران آب نداریم اما با کمبود آن مواجهیم

گروه جامعه: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در کشور ما آنطور که باید مصرف آب مدیریت نمی‌شود و بر همین اساس تاکید می‌کنیم که هر چند در حال حاضر بحران آب نداریم اما در صورتی که آب مدیریت نشود با مشکل مواجه می‌شویم.
بحران آب نداریم اما با کمبود آن مواجهیم
اسماعیل نجار با اعلام این مطلب، اظهار کرد: هر چند در کشور ما متولی رسیدگی به بحران آب، وزارت نیرو است و توزیع آن و امکاناتش مربوط به این وزارتخانه می‌شود اما نکته حائز اهمیت این است که این وزارتخانه باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد که تغییر اقلیم در دنیا رخ داده و تاثیر خود را بر کشور ما گذاشته است. وی افزود: 17 سال است که کشور ما تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و نوع بارش در کشورمان تغییر کرده است یعنی بارندگی‌ها از باران به برف تبدیل شده و این خود مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورده است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: از آنجا که برف مانند سد مخزنی بزرگی عمل می‌کند بنابراین با تغییر نوع بارش، ما این سدهای مخزنی پر آب را از دست داده‌ایم و در کنار آن آبهای زیر زمینی نیز بدون توجه خالی شده و از طرفی مصرف آب شرب و صنعت و کشاورزی نیز افزایش یافته‌اند. به اعتقاد نجار، از آب و خشکسالی نمی‌توان با نام بحران یاد کرد بلکه باید مدیریت را تغییر داد. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین مصرف و هدر رفت آب در بخش کشاورزی را یادآور شد و گفت: باید اهتمام جدی و اساسی در بحث کشت و نوع و میزان محصولات کشاورزی داشته باشیم و متولیان امر باید تلاش کنند که تولید را در‌‌ همان واحد سطح افزایش دهند.

وی همچنین گفت: در کشاورزی نیز باید از محصولات مقاوم، کم آب و پربازده استفاده شود و نباید هندوانه‌ای کاشت کنیم که برای هر کیلوی آن 250 لیتر آب مصرف می‌شود. نجار تصریح کرد: چرا در کشور ما در مناطقی مثل اصفهان که کم‌آبی بیداد می‌کند شاهد آن هستیم که کشت برنج انجام می‌شود بنابراین باید مدیریتی اساسی در این زمینه وجود داشته باشد. معاون وزیر کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو میانگین آب شرب مصرفی ایران را دو برابر مصرف جهانی دانست و گفت: ایرانی‌ها در روز 300 لیتر آب مصرف می‌کنند که استاندارد جهانی آن 150 لیتر است و بر همین اساس حدود 720 شهر در کشور ما با مشکل کم‌آبی مواجه هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر صرفه‌جویی آب تاکید کرد و گفت: تا جایی که ممکن است باید مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب تشویق کرد و در کنار آن از پساب‌ها و آب‌های سطحی نیز بهره‌برداری بهینه کرد من مشکل آب در کشور را بحران نمی‌دانم و معتقدم که باید دعا کنیم تا خداوند باران رحمتش را بر ما نازل کند.
مرجع : آنا