به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۴:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۶۲۰۹۰
اعتماد در یک نگاه

بهمن فرمان آرا: تماشاگر کلید من است

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد عنوان های وضعیت پرونده احمدی نژاد و هاشمی: ناراضی تراشی، نقشه استعمار و استبداد است را در صفحه نخست شماره روز سه شنبه برجسته کرد.
بهمن فرمان آرا: تماشاگر کلید من است
این روزنامه تیتر یک را به خبر وضعیت پرونده احمدی نژاد، اختصاص داد و نوشت: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه به پرسش اعتماد در خصوص رسیدگی به پرونده رییس دولت گذشته پاسخ داد؛ پرونده پرسروصدایی که بعد از گذشت یک سال از عدم حضور محمود احمدی نژاد در جلسه آن روز دادگاه، هنوز تکلیف آن روشن نشده است. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال، با بیان اینکه پرونده در حال رسیدگی است و هنوز تمام نشده، گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه شاکی نبوده و تنها گزارش داده است. بر اساس قانون در مواردی که لازم باشد گزارشی توسط کمیسیون اصل ٩٠ یا از طریق مجلس تهیه و در صورت تصویب به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

روزنامه اعتماد با بازتاب موضوع هاشمی: ناراضی تراشی، نقشه استعمار و استبداد است، نوشت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ناراضی تراشی را برنامه شوم تروریست‌ها در میان ملت‌ها دانست و اظهار کرد: متاسفانه استبداد، استعمار و تروریسم با استفاده از اختلافات قومی و مذهبی، مردم را به ایجاد نا امنی تحریک می‌کنند. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار ملادینوف نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با اشاره به نا امنی‌ها و عدم ثبات عراق و تاثیر آن در منطقه گفت: ایران تجربیات ارزشمندی در مقابله با تروریست‌ها دارد که اوایل پیروزی انقلاب با اقدامات مسلحانه به شورش‌های کور، ترور شخصیت‌ها و تجزیه طلبی روی آورده بودند.

تماشاگر کلید من است، تیتر دیگر این روزنامه است، بهمن فرمان آرا کارگردان نمایش مردی برای تمام فصول، گفت: ٩٠ درصد از اجرای این نمایش رضایت دارم. کاری که از دستم برمی‌آمده انجام داده‌ام. وقتی که به تماشای نمایش می‌نشینم، بیشتر حواسم به تماشاگران است. گاهی می‌بینم در یک جای خاصی از اجرا ٢٠٠ نفر همزمان تکان می‌خورند و همیشه باید به این فکر کنم که چرا چنین اتفاقی افتاده است. این حرکت نشان دهنده خستگی است و یک مساله مسری در تئاتر است. من این قسمت را به خاطر می‌سپارم که کجا این اتفاق افتاد و فردا شب قبل از اجرا در مورد آن با بچه‌ها صحبت می‌کنیم. در واقع تماشاگر کلید من است و همیشه دقت می‌کنم چند نفر در حین اجرا تکان می‌خورند یا چند نفر در میانه نمایش سالن را ترک می‌کنند. اینها جزییاتی است که روی آن حساسیت دارم.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن خبر پاییز دولت‌ها در بهارستان، نوشت: سهم وزرای دولت یازدهم در سوالات نمایندگان رو به افزایش است، حالا دیگر حضور در بهارستان یکی از برنامه‌های روتین دولتی‌ها شده است. وزرای روحانی در فاصله بین سیزدهمین تا شانزدهمین ماه تشکیل دولت، یعنی از شهریور تا آذر سال جاری با اعلام وصول ٤٣ سوال از سوی نمایندگان به مجلس فراخوانده شده‌اند. بررسی سوالات اعلام وصول شده از وزرای دولت دهم در مدت مشابه، یعنی سیزدهمین تا شانزدهمین ماه تشکیل دولت سابق نشان می‌دهد که هیات رییسه مجلس هشتم در آن مدت ٢١ سوال از وزرای احمدی نژاد را اعلام وصول کرده بود. این یعنی 2 برابر شدن سوال نمایندگان از هیات وزیران روحانی نسبت به دولت احمدی نژاد در یک بازه زمانی مشابه.

این روزنامه با انعکاس عنوان ورود رییس جمهور به جاده گلستان، آورد: هنوز شیرینی خبر موافقت دولت با جابه جایی جاده گلستان از قلب قدیمی ترین پارک ملی ایران به کام طرفداران محیط زیست ننشسته که انتشار خبر دیگری برای تخریب جنگل ابر شاهرود به بهانه جاده سازی، این شیرینی را به تلخی تبدیل می‌کند. درست در آستانه سفر رییس جمهور به استان گلستان و همزمان با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای خروج جاده آسیایی و ترانزیت از داخل پارک ملی گلستان و انتقال بار ترافیکی این شاهراه اصلی به جاده دیگری در محور کلاله – آشخانه – بجنورد، ١٥١ نماینده مجلس در اقدامی پرسش برانگیز با امضای توماری خطاب به رییس جمهور خواستار از سرگیری ساخت جاده جنگل ابر شاهرود شدند. جاده‌ای که ساخت آن مستلزم تخریب بیش از ٥٠ هکتار جنگل و نابودی یکی از زیباترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران در حدفاصل بین 2 استان سمنان و گلستان است و نه تنها توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد بلکه به دلیل رانشی بودن منطقه و شیب زیاد جنگل از دید زمین شناسان نیز با خطرات جدی مواجه خواهد شد.