به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۶۲۲۱۴
شرق در یک نگاه

سایه و روشن افزایش 17 درصدی حقوق

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه عنوان‌های دوران افراط و زمان امنیتی بودن سر آمده و مذاکرات به پایان موفقیت آمیز نزدیک شده است را انعکاس داد.
سایه و روشن افزایش 17 درصدی حقوق
این روزنامه تیتر یک را به سخنان حسن روحانی رییس جمهوری مبنی بر اینکه دوران افراط و زمان امنیتی بودن سر آمده، اختصاص داد و عنوان کرد: من پنج وزیر به مجلس معرفی کردم، اما لازم بود 50 وزیر معرفی می‌کردم. ما از وعده‌هایی که دادیم بازنخواهیم ایستاد. دوران افراط و زمان امنیتی بودن به سر آمده است. ما در دوران وحدت، اتحاد، اعتدال و فضای باز سیاسی هستیم. ما فرهنگ اعتدال و فرهنگ دوستی، برادری و اتحاد در کشور و فرهنگ تعامل با جهان را ادامه می‌دهیم. این راه را اسلام برای ما تعیین کرده و مردم پای پرچم وحدت و اتحاد ایستاده‌اند.

روزنامه شرق به موضوع مذاکرات به پایان موفقیت آمیز نزدیک شده است، به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشور پرداخت و نوشت: ما نیاز به تمدید داشتیم تا بتوانیم جزییات را بنویسیم، چون بعد از 24 نوامبر، ما به شرایط قبل از توافق ژنو بر می‌گشتیم و نیاز داشتیم فرصتی فراهم کنیم که جزییات را بنویسیم، لذا نیاز بود این جزییات در زمانی که نیاز است تمدید شود. مذاکرات به پایان موفقیت آمیز خود نزدیک شده است. در طول 10 سال گذشته، تا به این حد به حل و فصل موضوع هسته‌ای نزدیک نبوده‌ایم.

سایه و روشن افزایش 17 درصدی حقوق کارگران، تیتر دیگر این روزنامه است. هنوز جلسات مربوط به دستمزد تشکیل نشده و هنوز ارقام پیشنهادی از سوی نمایندگان کارگران و کارفرمایان اعلام نشده است اما با اعلام افزایش 15 درصدی دستمزد کارمندان دولت در هفته گذشته و متعاقب آن خبرهایی که از مجلس به گوش می‌رسد و افزایش 17 درصدی دستمزد کارگران را به نقل از غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌شنویم. می‌توان حدس زد امسال تعیین حداقل دستمزد کارگران بر مبنای تورم سالانه صورت گیرد و اتفاقی که همواره در سال‌هایی با تورم پایین افتاده و در سال‌هایی با تورم بالا حتی کمتر از میانگین افزایش قیمت‌ها در کشور، دستمزدها افزایش یافته است. اما نرخ تورم در حالی همیشه مبنا قرار می‌گیرد که طبق قوانین کار باید نرخ افزایش دستمزد بر مبنای 2 فاکتور یعنی تورم و سبد معیشت خانوار تعیین شود.

روزنامه شرق با انعکاس سخنان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه از مذاکرات هسته‌ای اخیر ارزیابی منفی ندارم، نوشت: هیچ وقت ایران از مذاکره دوری نداشت، آنها میز مذاکره را ترک می‌کردند منتها در تبلیغات می‌گفتند ایران پای میز مذاکره نمی‌آید اما ما همیشه آماده مذاکره بودیم. اینکه بعد از قسمت اول مذاکرات نقدهایی به آن وارد شد، طبیعی است چرا که دیدگاه‌ها مختلف است اما اینکه آیا در مذاکرات اخیر کمی جلو رفتند یا خیر به نظر من جلو رفتند و ارزیابی منفی از مذاکرات اخیر ندارم و اینکه زمان خواستند و تمدید نکردند هم طبیعی است البته شاید می‌توانستند به نتیجه برسند.