به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۶۴۲۴۳
شرق در یک نگاه

روایت لاریجانی​از مذاکره با آیت​الله سیستانی

گروه سیاسی: روزنامه شرق در شماره روز چهارشنبه در صفحه نخست تیترهای روایت لاریجانی از مذاکره با آیت الله سیستانی و نفت؛ ٥٥ دلار را انتخاب کرد.
روایت لاریجانی​از مذاکره با آیت​الله سیستانی
این روزنامه تیتر یک را به موضوع روایت لاریجانی از مذاکره با آیت الله سیستانی اختصاص داد و نوشت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با آیت الله سیستانی در جمع خبرنگاران گفت: بنده و آیت الله سیستانی درباره مسایل مختلف از جمله موضوع تروریست‌ها در منطقه سوریه، عراق و دیگر نقاط، صحبت کردیم. ایران به دنبال آرامش و ایجاد صلح پایدار در منطقه است. لاریجانی همچنین گفت: گسترش روابط تجاری با عراق یکی از اقداماتی است که ایران آن را پیگیری می‌کند و این مساله را نیز خدمت ایشان گفتیم. ایشان راهنمایی‌های موثری داشتند؛ البته ما هر بار که خدمت ایشان مشرف می‌شویم، ایشان نظرات خردمندانه دقیقی را مطرح و ما نیز از آنها استفاده می‌کنیم.

روزنامه شرق به عنوان نفت؛ ٥٥ دلار اشاره کرد و نوشت: قیمت نفت در بازارهای جهانی روز دوشنبه باز هم کاهش یافته و به ٥٥دلار و ٢٦سنت رسید. این کاهش قیمت بعد از پافشاری وزیر نفت عربستان بر کاهش نیافتن سقف تولید نفت اوپک رخ داد. علی النعیمی، در حاشیه همایش انرژی در ابوظبی گفت: اگر کشورهای غیرعضو اوپک می‌خواهند تولید نفت خود را کاهش دهند، می‌توانند این کار را انجام دهند اما ما تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهیم و قطعا عربستان این کار را نخواهد کرد.

این روزنامه در خبری با برجسته کردن حصرشدگان در شورایعالی امنیت ملی تفهیم اتهام شده‌اند، نوشت: حجت الاسلام مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار ابلاغ دستور حصر را به معنای تفهیم اتهام دانست و با تاکید بر اینکه این دادگاه دارای یک قاضی و یکسری دادنامه است و قاضی پس از تحقیقات از طریق دستگاه‌های مختلف کیفرخواستی در این خصوص صادر می‌کند، گفت: مساله بغی سران فتنه در شورایعالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت و رییس قوه قضاییه که خودش نیز قاضی القضات است حضور داشت و همچنین دستگاه‌های امنیتی که باید اطلاعات مربوط به سران فتنه را هم ارایه می‌کردند در شورایعالی امنیت ملی حاضر بودند. تمام تصمیماتی که شورایعالی امنیت ملی درخصوص سران فتنه گرفته به خود آنها ابلاغ و در واقع آنها را تفهیم اتهام کرده است که موضوع بغی بر نظام توسط آنها برای اعضای شورایعالی امنیت ملی اثبات شده است.

حاشیه‌های خاکسپاری پیکر ٨ شهید گمنام در میدان امیرچخماق یزد تیتر دیگر روزنامه شرق است. خاکسپاری پیکر هشت شهید گمنام از شهدای جنگ تحمیلی در میدان تاریخی امیرچخماق یزد که بنای بازمانده از قرن نهم هجری است در روزهای گذشته بحث برانگیز شد. به نوشته خبرگزاری میراث عده‌ای متحصن اول دی، شهدای گمنام را در قبرهایی که پیش از این در محوطه تاریخی امیرچخماق یزد آماده شده بود، خاکسپاری کردند. این درحالی است که طبق تصمیم شورای تامین استان که مورد تایید نماینده ولی فقیه در استان یزد هم بود، قرار بود شهدا در ضلع شرقی میدان و در سالروز شهادت امام رضا(ع) خاکسپاری شوند. علاوه بر این استاندار و مدیرکل اداره میراث فرهنگی یزد نیز در روزهای گذشته مخالفت خود با این اقدام را اعلام کرده بودند.

این روزنامه در خبری دیگر عنوان داعش؛ پدیده‌ای میان قبیله و جامعه مدرن را انتخاب کرد. گروه تروریستی داعش جنگی همه جانبه را با دیگران شروع کرده است. گفتمان این گروه، دسته بندی‌های خاص خود را دارد؛ به این ترتیب که گروهی را رافضی = شیعه، گروهی دیگر را مشرکین (ایزدی‌ها و علوی‌ها) و گروه سوم را سکولارها و مرتدها (یعنی اهل سنتی که با داعش همکاری نمی‌کنند) تقسیم بندی می‌کند.