به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب : ۶۳۲۹۸
واكنش‌‌ها به توهين‌هاي يك روشنفكر!؛

چون مثل من نمي‌انديشي؛ لاجرم مستحق توهيني!

گروه فرهنگي: يوسفعلي اباذري كه رسانه ها از او به عنوان يك جامعه شناس و دانشيار دانشگاه تهران نام برده‌اند، در مراسمی که برای بحث درباره مرتضی پاشایی، خواننده محبوب نسل جوان برگزار شد، با شنيع ترين توصيفات، مردم، هنرمندان، ورزشكاران، مرحوم پاشايي، حسن روحاني و حكومت را مورد فحاشي قرار داد و به زعم خود از موضع يك روشنفكر! نثار جامعه، مردم ايران و رييس‌جمهور منتخب آنان كرده و به صراحت گفت: این مردم ابله‌اند و ...!
چون مثل من نمي‌انديشي؛ لاجرم مستحق توهيني!
اشاره ضروري: اگر صراحت لهجه بي بديل! سوژه اين گزارش در پرده‌دري نسبت به يك بخش عظيم جامعه يعني جوانان نبود، «بهارنيوز» مثل بسياري از جنگ و جدل‌هاي لفظي گاه و بي‌گاه رايج در كشور، بسيار ساده و بي‌تفاوت از آن مي گذشت و فرض اصلي را بر «مدارا» و پاس داشتن «حرمت آزادي بيان»، «تحمل نظر مخالف» و ....مي گذاشت اما چه مي شود كرد وقتي حرمت‌ها دريده مي‌شود و نه تنها به يك عزيز از دست رفته، و نه حتي به يك نسل (و حداقل فوجي از اين نسل كه آينده‌سازان جامعه مان مي خوانيمشان) بلكه نسبت به يك ملت به سادگي آب خوردن، پرده دري و اسائه ادب مي‌شود آن هم صرفا و صرفا به اين دليل كه مثل ما نمي‌انديشند، و در ساده‌ترين نوع «تماميت خواهي» مثلا به سان ما، به جاي بتهوون و موتسارت به يك خواننده پاپ عشق مي‌ورزند! گزارش زير تهيه شده است.
..............................................................
عصر روز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه، تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شاهد برگزاری نشست «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» بود که به بررسی جامعه‌شناختی پدیده درگذشت مرتضی پاشایی اختصاص داشت. در این نشست، ‌چندتن از اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسانی چون حمیدرضا جلایی‌پور، محمدسعید ذکایی، نعمت‌الله فاضلی به ایراد سخنرانی و بیان تحلیل‌های خود از اتفاقات رخ داده در خصوص تشییع جنازه مرتضی پاشایی پرداختند اما اظهارات موهن و شنيع یوسفعلي اباذری در اين نشست با واکنش‌ منفي حاضران در سالن مواجه شد.

ابتدا متن اظهارات موهن وي را بخوانيد و در پي آن واكنش‌هاي مردم و برخي اهالي رسانه و اساتيد جامعه شناسي را:

وي ابتدا این سوال را مطرح کرد: «چه شده که می‌آیند و مسائل واقعی‌ای را که ما با آن روبرو هستیم را از ذهن ما می‌برند؟ ...این آقایی که عکسش را اینجا زده‌اند (منظورش مرتضي پاشايي خواننده محبوب نسل جوان) و چراغ‌ها را تاریک کرده‌اند، یک خواننده پاپ بود و پاپ در سیر موسیقی، مبتذل‌ترین نوع موسیقی است و این آقا، از مبتذل‌ترین افرادی بود که این موسیقی پاپ را می‌خواند! کسانی می‌گویند موسیقی او را تحلیل نکن، چطور من می‌توانم موسیقی کسی را که مرده است تحلیل نکنم؟ من داده‌ام یک موسیقی‌دان، فرمت موسیقی او را تحلیل کرده... مبتذل محض است! ما [موسیقی] پاپی داریم که پیچیده است. این ساده‌ترین، مسخره‌ترین، احمقانه‌ترین و بدترین نوع موسیقی است. صدای فالش، موسیقی مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراین من چطور می‌توانم چنین چیزی را تحلیل نکنم؟»

مراسم تشييع مرتضي پاشايي
وي سپس نوک انتقاد خود را به سمت مردم برد و گفت: «برای من خیلی جالب است که [۲۰۰-۳۰۰ هزار، یک میلیون نفر] یک ملتی می‌افتند به ابتذال، و در مجلس ترحیم چنین خواننده مسخره‌ای (!) شرکت می‌کنند و توی سرشان می‌زنند... و یک نفر در فیس‌بوک می‌نویسد که "من تا ابد می‌سوزم"... چرا مردم ایران به این افلاس افتاده‌اند؟ چطور مردم ایران به این فلاکت افتاده‌اند؟ اینجاست که تحلیل بسیار مهم است.»

اباذری سپس به روند تبدیل ورزشکاران محبوب به نماینده و سیاست‌مدار اشاره کرد و گفت: «دولت بر مبنای فعل و انفعالات سیاسی ترجیح داد یک سری ورزشکار که محبوبیت مردمی دارند، مثل همین محبوبیت مبتذلی که الان وجود دارد، یک عده فوتبالیست و کشتی‌گیر و کاراته‌کار را تپاندند درون مجلس و شورای شهر برای اینکه سیاستمدار [واقعی] را بکنند بیرون. مرحله دوم که شروع شد، خوانندگان و نوازندگان و [دست اندرکاران] پاپ و خانم هدیه تهرانی در مراسم یکی دیگر شرکت کرد و خانم مهتاب کرامتی در مراسم آقای روحانی شرکت کرد... متوسل شدند به خوانندگان پاپ برای اینکه سیاست واقعی در این مملکت را... وقتی قرار است سیاست‌زدایی انجام شود، لاجرم چنین وقایعی پیش می‌آید. متوسل می‌شوند به خوانندگان پاپ برای اینکه جای سیاست واقعی را بگیرند.»

اباذری، سپس تشییع جنازه بزرگ مرتضی پاشایی را با تشییع جنازه و بزرگداشت مهوش مقایسه کرد و در ادامه گفت: «لات و سوسول! دست به دست هم داده‌اند که سیاست واقعی این مملکت را داغان کنند و از بین ببرند و دولت و حاکمیت نه تنها با این مساله مشکلی ندارد، که تشویق می‌کند. توی ستادهای تبلیغاتی‌شان می‌آورد. سخنگوی‌شان می‌کند، مقام بهشان می‌دهد، کار بهشان می‌دهد، در تلویزیون برای‌شان تبلیغ می‌کند... و حاصل همین می‌شود که در مرگ یک خواننده‌ای که فالش می‌خواند و در پایین‌ترین سطح موسیقی جهان قرار دارد... پاپ هم درجات دارد... موقعی که [پاشایی] می‌میرد، از او به عنوان یک قهرمان استقبال می‌کنند...

وي سپس گفت: «بعد از وقایع ۸۸، دولت یا حاکمیت از مردم می‌ترسید، مردم هم از دولت می‌ترسیدند... مکانیزمی وجود دارد به نام Identification with aggressor ... یعنی، این‌همانی شدن با متجاوز. اتفاقی که افتاده این است که دولت از طریق این مکانیزم می‌خواهد با مردمی که سیاست‌زدوده هستند، یکی شود و مردم هم همین حالت را دارند و می‌خواهند با دولتی که متجاوز است یکی شوند. مردم می‌آیند در جلسه آقای روحانی، یک سوالی که به نظرشان سیاسی است از ایشان می‌پرسند، ایشان یک جواب بسیار تکراری می‌دهد... تکرار، یکی از شگردهای فاشیزم است (من نمی‌گویم که ایشان فاشیست است) و افراد برایش دست می‌زنند. انگار یک ریچوال (Ritual - مراسم آیینی) است که مجبورند و محکومند انجام بدهند، مثل هر آدم کامپالسیو (Compulsive) که یک سوال را بپرسند و او هم جواب بدهد و دست بزنند... هیچ محتوایی ندارد. هیچ تقاضایی ندارد.»

اباذری ادامه داد: «مردم آن‌قدر به فلاکت افتاده‌اند... شناخت و سلیقه موسیقی مردم می‌شود این... بر مبنای همین مانیزم (Monism - وحدت)، دولت و ملت یکی شده‌اند و برای این آقا «مرتضی پاشایی» این کار را کردند و مردم دارند می‌سوزند... نه مقاومتی در برابر دولت انجام گرفته، نه دولت کاری کرده، دو تا آدمی که از هم می‌ترسند، دست به دست هم داده‌اند و این مضحکه را بار آورده‌اند و این افتضاح را بار آورده‌اند... هنر یا حقیقت را می‌گوید یا دروغ می‌گوید. این آقا با شعر مبتذلش دارد دروغ می‌گوید. دولت اعتدال تمام قصدش این است که مسائل سیاسی را کنار بزند، مسائل حقیقی سیاسی مطرح نشود، با توسل به مسائل شبه‌سیاسی. از اقتصاد استفاده کند که مساله‌ای است به شدت سیاسی تا سیاست را کنار بزند. از خواننده پاپ استفاده می‌کند تا سیاست را کنار بزند. ماجرای کنفرانس و برنامه اتمی را کار می‌کند که مردم کاری به کارش نداشته باشند و سیاست‌زدایی بشود.»

اباذری، ادامه داد: «شما اسمش را بگذارید مقدس یا نامقدس، خودشان را دارند با یک‌دیگر هم‌هویت می‌کنند. منتهی کجا؟ در اینجا. موسیقی این آقا در برابر آرمان‌های اولیه انقلاب چه جایی دارد؟ هیچ. ابتذال و سقوط. مردم و دولت با هم این سقوط را انجام می‌دهند. این مساله، یک نکته شبه‌ فاشیستی دارد که من از آن وحشت دارم. یک ترس متقابل است... سیاست‌زدایی، انهدام هر آن چیزی است که برایش انقلاب شد و عده زیادی برایش ایستاده‌اند... چرا وقتی یک روشن‌فکر می‌میرد کسی برای تشییع جنازه‌اش نمی‌رود؟ مگر وقتی [ساموئل] بکت مرد، چند نفر رفتند؟ سه نفر... این ماجرا نشانه بدی است، نشان این است که سیاست‌زدایی دارد به یک جاهای بدی کشیده می‌شود و خود مردم طالب این هستند.»

اباذری در پاسخ به اعتراض حاضران در جلسه که او را متهم به اهانت به خواسته‌های مردم کردند، تعابيرش را شنيع‌تر و چاله‌ميداني‌تر كرد و گفت: «بسیار خوشحالم که دارم توهین می‌کنم!! برای اینکه این ملت نشان داده که باید بهش توهین بشود!! تا برود و بفهمد که شما نمی‌توانید هم به این آقا گوش بدهید، هم به بتهوون گوش بدهید بعد هم تسکین بگیرید و بخوابید!!».

این جامعه‌شناس! در ادامه در پاسخ یکی از حضار که او را خطاب قرار داده و گفت که «شما نماینده مردم نیستید»،‌ اظهار داشت: «معلوم است من نماینده مردم نیستم. شما نماینده مردم هستید. من همین کسی هستم که دارم می‌گویم این مردم ابله‌اند. معلوم است که من نماینده مردم نیستم. چه کسی گفته من نماینده مردم هستم؟ من از جانب خودم حرف می‌زنم به عنوان یک آدم. معلوم است که نماینده این مردم نیستم. شما این مردم هستید»!!
...........................................................
اعتراض و واكنش‌هاي گسترده به اظهارات موهن
يك وبلاگ نويس:
....اباذری درباره خواست دولت برای دور کردن مردم از سیاست گفته، اگر سیاستی از سوی دولت روحانی باشد و اگر آن طور که ادعا شده به حقیقت پیوسته باشد، خوب است یا بد؟
سالهاست روشنفکران از جامعه توده وار ایران می نالند. از اینکه در هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا مردم عامی این قدر از همه چیز نمی دانند و در تاکسی های شان از بحث انرژی هسته ای تا گونتانامو، قیمت نان، آلودگی هوا، فرستادن انسان به فضا و مذاکرات پشت درهای بسته ظریف و اشتون سخن نمی گویند. در کشورهای جهان اولی مردم این قدر نمی دانند و این قدر سیاست زده نیستند. سرشان به کارشان گرم است و همیشه قشر نخبه و اندیشمند جامعه ایرانی از این نوع رفتار توده عام مردم نالان است.اینکه جامعه نیازی به این سطح از سیاستزدگی ندارد . این بار اما یک اندیشمند توده ها و دولت مرکزی را مورد نکوهش قرار می دهد چون به زعم او دست در دست هم به سمت سیاست گریزی فرار کرده اند. این بار متهمند به سخیف گرایی . که چرا سیاست زده نیستند ... و البته دکتر اباذری خود اذعان دارند آنها توده ها هستند و حتی اگر با رفتار احساسی شان برای درگذشت یک خواننده عامی که شاید حتی فالش می خواند جو بدی را رقم می زنند. آنها قشر نخبه نیستند پس گناهی به گردن شان نیست اگر موتزارت گوش نمی کنند، ورزش مورد علاقه شان شطرنج نیست و احتمالا نوشته های سارتر یا میشل فوکو را از بر نیستند.
اگرچه آنچه رخ داده نه سیاست گریزی است و نه دولت توانی برای هدایتش داشته اما اگر روزی دولت می توانست مردم را به سویی ببرد که مثلا مردم ژاپن یا کره جنوبی هستند آیا اتفاق بدی افتاده است؟ اگر مردم آمریکا برای مرگ مایکل جکسون یا الویس آنچنان هیجان زده می شوند یا مردم کره در سوگ مرگ خواننده جوان پاپ رفتاری مشابه را بروز می دهند آیاکار سخیفی انجام داده اند؟ آیا آنجا هم دولت ها برای سطحی کردن باورهای عمومی ملت را به آن واکنش ها سوق داده اند که اگر در ایران این اتفاق افتاد، نامش را بگذاریم تلاشی دولتی برای انحراف ملت از دانش سیاسی؟
خواسته و ناخواسته این بار این خود مردم هستند که هیجان شان را شکل داده اند و آگاهانه جو زده شده اند. شاید این کارکرد رسانه های جدید در شکل دادن هیجانات مردمی دارد حقیقتی را بازگو می کند، اینکه مردم نیاز دارند به داشتن ستاره و ما، همه ما از رسانه ها، دولت و جامعه نخبه ستاره سازی را حرام کردیم برای ملت.

استاد ناصر فکوهی،‌ دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی تهران، نویسنده، مترجم و جامعه شناس:
استاد فکوهی چندی پیش،‌ به تحلیل جامعه‌شناختی مرتضی پاشایی و ماجراهای پس از مرگ او پرداخت. او در این گفت‌وگو با اشاره به نسل جوان جامعه ایران و ویژگی‌های آن اعلام کرد: «این جوانان اصولا هر چه کمتر و کمتر تحمل آن را دارند که سبک زندگی و شیوه‌های متعارف زندگی آنها را دیگران، هر دیگرانی، چه سیاستمداران، چه روشنفکران و چه حتی نسل پیشین، تعیین کنند». این صاحبنظر حوزه جامعه شناسی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری از موسیقی دانان، منتقدان هنری و حتی بسیاری از افراد عادی جامعه ما، موسیقی پاپ را سطحی، سبک، بی‌ارزش و حتی غیر اخلاقی می‌دانند، گفت: «این افراد ممکن است تصورشان آن باشد که همه مردم باید به موسیقی کلاسیک غربی یا ایرانی گوش بسپارند و کتاب‌های عمیق فلسفی و سیاسی و اقتصادی مطالعه کنند؛ اما هیچ جامعه‌ای در جهان به این صورت اداره نمی‌شود و مردم سلایق خود را دارند». فکوهی، افزود:‌ «بر اساس این سلایق و سبک‌های زندگی، نمی‌توان جامعه را برتر یا پست‌تر یا گروه‌های مختلف را مورد ارزیابی قرار داد، چون این عین مقابله با مدرنیته است».

دكتر حمیدرضا جلایی‌پور؛
جامعه شناس و فعال رسانه اي اصلاح‌طلب:

جلايي پور در همان نشست كه اباذري حضور داشت در سخناني با اشاره به اینکه جمعیت، بی‌دلیل به جنبش واداشته نمی شود، گفت :«هزاران بچه‌ دبیرستانی و راهنمایی به طور خودجوش در روز تشییع جنازه پاشایی به مدرسه نرفتند یا در روزهای بعد ترانه‌های او را دسته‌جمعی خواندند. در گذشته چنین اتفاقاتی در این سطح نداشتیم. این چه پدیده اجتماعی است که این‌قدر جمعیت را به حرکت خودجوش واداشته است؟» جلایی‌پور در ادامه با بیان اینکه ‌صدا و سیما به محض فوت پاشایی روی مذهبی و انقلابی بودن خانوده او تاکید کرد، گفت: «لابد دست‌اندرکاران فکر می‌کردند دیگر جوانانی که پوشش و رفتارشان مطلوب صدا و سیما نیست کمتر می‌آیند، ولی اتفاقا هم آنها آمدند و هم زنان چادری و با حجاب اسلامی. از منظر جامعه‌شناختی پدیده‌ای در این ابعاد تصادفی شکل نمی‌گیرد». این جامعه‌شناس با اشاره به پرمخاطب بودن آثار مرتضی پاشایی در میان مردم گفت: «او دو ماه پیش از فوتش توانست چندین شب سالن چند هزار نفره برج میلاد را برای کنسرت‌هایش پر از جمعیت کند و در سایت پرمخاطبِ رادیو جوان که ربطی به صداوسیما ندارد هم مدت‌هاست پرلایک‌ترین خواننده ایرانی بوده است. اینها نشان می‌دهد که با هر معیاری پاشایی خواننده و آهنگساز عامه‌پسند و پرمخاطب و محبوبی بوده و تعداد زیادی از ایرانیان و فارسی‌زبانان با ترانه‌هایش خاطره و ارتباط عاطفی نزدیک دارند».

برخي واكنش‌هاي مردم در شبكه‌هاي اجتماعي
و سايت‌هايي كه سخنان اين فرد را منتشر كرده‌اند:

...سخنانی مزخرف در مزخرف. ابتذال واقعی چسباندن واژه روشنفکر به فردی مانند ایشونه. درست‌ترین سخن ایشون این بود که در رویارویی فاشیستیشون با اون خانم معترض، خود او را ابله خواند.

...از حرفها و طرز حرف زدن ایشان چیزی مبتذل تر هم هست؟ اصلاً این آقا برای چه کسی حرف میزند؟ از هر 4 کلمه ایشان یکی اتگلیسی است! این آقا خودش تو دنیای خیالی خودش گم شده است، گوش باید داد ولی زیاد نباید جدی گرفت، از این ...ها تو ایران زیادند....

...گرفتاري بزرگ كشور وجود افرادي مثل اين در سيستم دانشگاهي است كه براي مردم هيچ حقي قائل نيست حتي حق انتخاب نوع موسيقي كه مي خواهند گوش كنند. اين ها اگر قدرت داشتند از استالين بدتر بودند.

...ایشان یک تکنیکی که در ایران مد شده است بکار بردند. اول ذکر کوتاهی در مورد فیلم مستند درباره سیستان و بلوچستان بیان می کنند که یعنی ما بله. ولی به جای اینکه بیشتر در این مورد صحبت کنند، بیشترین وقت را می‌گذارند برای فحاشی به مردم. وضغیت مردم بلوچستان در اینجا حاشیه ترین موضوع می‌شود.

...مصداق خود روشنفکر بینی است. یکی باید بهش حرص نخور تو خوبی...

...ایشون ادعای اندیشمندیش میشه ولی هرچی از دهانش در میاد با حرص و یک نوعی دشنامه

...آقای یوسف اباذری وقتی میخواهد برای غذا خوردن یک غذا را انتخاب کند ..اول میرود کاملا آشپزی یاد میگیرد و بعد میگوید من این غذا را دوست دارم؟ که میگوید همه مردم باید بروند موسیقی شناس شوند؟ مثلا ایشان قورمه سبزی یا قیمه بادنجان را از نطر ویتامینها و کالری و چربی و غیره تجزیه تحلیل می‌کند بعد به آن علاقه مند می‌شود؟

...تحصیلات از دبستان آغاز می‌شود "دبستان به معنی ادبستان است که ادب یاد میدهد" ایکاش مقام استادی را به کسی می‌دادند که اگر تربیت خانوادگی نداشته حداقل در طول تحصیلات کسب ادب کرده باشد و به دیگران توهین نکند.

...در وجود همه ما یک دیکتاتور مخوف خوابیده که میگوید هرکس مثل من فکر نمیکند ابله و بیشعور و خودفروخته و نفهم است و باید بمیرد. وای به وقتی آن دیکتاتور لباس روشنفکر و تحصیل کرده و نویسنده و شاعر و هنرمند بپوشد. باعث تاسف است. جناب استاد دانشگاه، احتیاجی به این همه توهین و پرخاش و تحقیر نبود، می‌توانستید با احترام نظر خود را بگویید.

...این استاد دانشگاه نه درک درستی از جامعه شناسی داره نه از موسیقی پاپ و نه از موسیقی کلاسیک. نمونه فناتیک روشنفکران فسیل شده که زمان شاه خیلی زیاد بودند و کارشان تلخ کردن کام مردم بود. جالبه که اینهمه که سنگ موسیقی کلاسیک را به سینه می‌زنند بحز اسم دوتا بتهوون و موتزارت هم کسی را نمی‌شناسند و با تحولات همان موسیقی کلاسیک هم آشنا نیستند. مثلا وقتی جان کیچ را میذاری جلوشون اصلا گم و گیج می‌شوند و توی فکرشان نمی‌گنجه که اینهم موسیقی کلاسیکه!

...امثال ایشان ژست روشنفکری می‌گیرند اما کوچکترین اطلاعی از سیر و تاریخ موسیقی مدرن هم ندارند. همه باید مثل آنها دگم فکر کنند و عین سلیقه بشدت محدود آنها را داشته باشند وگرنه احمقند!...موسیقی پاپ محبوبترین ژانر موسیقی و دارای بیشترین و گسترده ترین مخاطبان در سراسر دنیاست. حتی کسی مانند "لوچیانو پاواروتی" که خود خدای اپرای کلاسیک بود با خوانندگان پاپ ".

... اگر مردم ابله هستند، اگر مردم و حكومت در سياست‌زدايي شريك هم هستند، درباره‌ي آقاي اباذري چه بايد گفت كه آگاهانه مدافع سياستي بود كه در بن‌مايه‌ي خود، سياست‌زدايي كنوني نتيجه‌ي بلافصل آن است؟ اين وضعيت يكشبه درست نشده است. حاصل سالهاست: سالها تحميق و سياست‌زدايي و كار را به نخبگان سپردن و مسخره كردن مفهوم انقلاب در برابر اصلاحات است و آقاي اباذري كجا با اين روند مخالفت كرد؟ كجا اعلام كرد اي مردم عوام به كدامين سو ره مي‌سپاريد؟ آيا آقاي اباذري يادش مي‌رود كه در جنبش سال 88 همين ابلهان به خيابان ريختند؟ آقاي اباذري از آرمان 57 سخن مي‌گويد. آيا انقلاب 57 هم كار مردم نافرهيخته بود؟...

...جناب به اصطلاح استاد دانشگاه، شما خيلي محترمانه مي توانستيد نظرتان را بيان كنيد و دلايل درست بودن أنرا هم بدون توهين به ديگران، بگوييد. از صحبت هايتان كاملا مشخص است كه شما بيشتر إز هر كسي در درونتان نهاد بالقوه فاشيست داريد و با نسل بعد إز خود خيلي فاصله داريد. با احترام. (يك نسل اول انقلاب و مدرس دانشگاه)

...من هم تا یک هفته قبل از مرگ پاشایی حتی اسمش را هم نشنیده بودم چه برسه به موزیکش. اون اون حال و هوا هم بر اثر موج فیس بوکی یکی دو تا از موزیکهایش رو شنیدم. اونم نه تا به آخر. خوب به مذاق من سازگار نبود اما خوب یا بد به قول شما فالش یا درست مخاطب خودش را داشت. اما جناب اباذری حیف عنوان لاتچسبک دکتر! شما یه لمپن بورژا به تمام معنا هستی. دانشگاه رفتن و کسب مدرک در ذات لمپن بودنت تغییر حاصل نکرده است. بلکه از طبقه لمپن پرولتاریا به لمپن بورژوا پیشرفت معکوس کرده ای. توهم این را داری که ذائقه مشمئز کننده‌ات را با لیچار و لات بازی به خورد دیگران بدی.

....موسیقی پاشائی را با فاشیسم مقایسه کردن؟ جدا مسخره است و شما اصلا نمی‌دانید که فاشیسم چیست. آقای "جامعه شناس" شما بروید جامعه شناسی مثل آدرنو را که تحلیل جامعه شناسی موسیقی را دارد مطالعه کنید. آدرنو مثل شما فحاشی نمی‌کند. چی میگی؟ موزیک پاشائی در "فلاکت" , "ابتذال " "احمقانه" است. در پائین ترین رتبه " شعرش مبتذل " است؟؟ این که اصلن چیزی جز فحاشی شما نیست. این همه فحش به پاشائی چرا ؟ منطق نداری و توهین میکنی. آبروی هر چه جامعه شناس را بردید و خجالت هم خوب چیزیست.

... نوار سخنانش را بدقت شنیدم. فقط باید بگویم که اگر علاقه به موسیقی آن متوفی بوی فاشیسم میدهد ایشان چگونه جوانان را به شنیدن واگنر وبتهوون دعوت می‌کنند اما ایشان شاید ندانند که فاشیست ها بهنگام سوزاندن مردم بیگناه خود به واگنر و بتهوون گوش می‌کردند پس دعوت ایشان برای گوش دادن به موسیقی مورد نظرشان مثل رفتارشان بوی فاشیسم میدهد همچنان که عمل مردم و دولت در مورد اخیر بوی فاشسم میداد. سخنران فاشیست (اباذری) بوی فاشسیم را بهتر درک میکند بخصوص که با لحن خارجی های فاشیست و بکار بردن لغات غربی برتری خود را نسبت به مخاطبان نشان میداد درست مثل غرب زدگان دوران گذشته ایران با این تفاوت که ایشان 36 سال عقبند. البته این نظر من دلیل علاقه به موسیقی آن جوان در گذشته نیست بلکه اعتراض به رفتار غیر علمی یک جامعه شناس است. جامعه شناس مثل پزشک راه علاج بیمار را باید نشان دهد نه آنکه به بیمار حمله کند...

...مرگ یک خواننده جوان و محبوب و اندوه عده ای را می توان تحلیل کرد اما قضاوت نه. کشور ما به سوی جامعه شدن پیش می رود و از فرد گرایی کاسته می شود و چنین حرکت های مردمی، جوانه ها و آزمون های جنبش های دیگری هستند که خواستگاه آنها از رسانه های دولتی نیست و از دل مردم است....

...افرادی مانند یوسف اباذری وقتی اینطور صحبت میکند وبه جامعه توهین میکند اصولا هدفش ای است که بتواند برای خود نامی دست و پا کند.چون وقتی مخالف همه حرف می زند و توهین میکند فکر میکند بهش توجه میشود و از این راه میخواهد مورد توجه واقع شود.

...باید در جواب آقای اباذری بگویم موسیقی که شما مبتذل می دانید برای جوانان ما آرامش بخش است شما خود را جامعه شناس می دانید آیا تا حالا در جامعه رفتی ببینی جوانان ما به چه آهنگ هایی گوش می کنند؟

...ایشون اگه دغدغه های اجتماعی دارند در مورد مسائل زیادی میشه صحبت کرد مسائل مهمی مثل آزادی بیان، حقوق زنان و.... منتهی جراتشو نداره و از قرار معلوم دنبال شهرت و اسم در کردن هست اینجوری حرف زده.

.... ای آقای جامعه شناس ...اگر شعور و معرفت داشتی همانند به مردم توهین نمی‌کردی و شعور آن را داشتی که چرا این جمعيت بخاطر یک خواننده اینگونه اجتماع کردن...

...ای آقایی که به ملت توهین می کنی و آنها را ابله می‌خوانی ابله تویی که خود را جامعه‌ات را نمیشناسي. ولی زبان گفتارت نشان داد چیزی حالیت نیست فقط مدرک جامعه شناسی داری! شما از تبار همان کسانی هستید که مردم را خس و خاشاک خواندند. اما این مردم آگاه شده اند دیگر گول حرف های مفت شما را نمی خورند.

...نمونه اي عيني از يك روشنفكرنماي بريده از ملت كه يك دغدغه بيشتر ندارد: مطرح شدن از راه خلاف جهت آب شنا كردن! بگذاريد در عالم خودش باشد!
.....

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۲:۱۶
واقعا تعبير روشنفكرنما حق اين آدماي بريده از ملته..... (269607)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۴:۴۷
اصولا روشنفکران ایرانی را چه دینی و چه ضد دین باید به دریا ریخت.
زمان شاه همینا بودند که ملت را بی چاره کردند (269625)
سجاد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۲۸
واقعا قضیه همینه .
روشنفکران دینی در آن زمان دین را وارد سیاست کردند ...یکی نیست بهشون بگه بابا اگه حقوق بشر و آزادی می خواستید که بود و داشت کاملتر هم می شد.الان چه می خواهید ؟چرا دین مردم را خراب کردید ؟
روشنفکران ضد دین هم به دین فحش می دهند و نمی گذارند مردم مذهبی و غیر مذهبی برای رسیدن به آزادی ، دموکراسی و حقوق بشر متحد شوند.
ادامه دارد (269665)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۲۱
آقا سجاد
فكر مي كني خيلي حاليته ؟!
قبل از انقلاب حقوق بشر و أزادي بود ؟ تازه داشت كامل تر هم مي شد؟!
بابا تو ديگه كي هستي؟ (269782)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۳
گفتم امکان اصلاحات وجود داشت .من آرمانی صحبت نمی کنم.
در ضمن اگه از همه بپرسی در اواخر حکومت محمدرضا شاه ، آزادی بیان،حقوق بشر و ... وجود داشت اگه می خواست فضا را ببندد که نمی توانستند انقلاب کنند.
در ضمن شما فکر می کنی خیلی حالیته ؟؟؟؟؟؟؟؟ (269787)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۳
يك بار ديگه بخون ببين چي نوشتي
١٣ آبان و ١٧ شهريور بستن فضا نبود؟
شاه در اون دو ماه آخر فضا را باز نكرد بلكه ميخواست به انقلابيون و مردم باج بده به اين اميد كه بي خيال انقلاب بشن ولي ديگه دير شده بود
تقصير شما نيست . كسي كه تاريخ رو از بي بي سي و من و تو ياد بگيره همين ميشه : ابتذال محض
در ضمن من بيش از شما حاليمه فقط از سر لجبازي با حكومت فعلي نظر نميدم و مثبت منفي نميزنم (269813)
آلزايمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۰۸
جناب بزار يه صد سال بگذره بعد بيا بگو گنجشك عقابه!
آزادي بيان !
رو به اصلاح !
اينكه مردم مي خواستن تبشون كم بشه سينه پهلو كردن يه بحثه اينه كه بخواي رژيمي كه تو اون ، مردم تو خونشون هم جرات انتقاد نداشتن رو بگي رو به اصلاح يه بحث ديگه
فقط موندم اين رو به اصلاح رو از كجا آوردي از كشتار سال 56 يا دو روز به انقلاب يك ديكتاتور متوهم ميگه ملت صداي شما رو شنيدم!
اتفاقا انقلاب درست بود كافيه بري و وقايع چند ماه اول رو بخوني ولي متاسفانه حمله صدام باعث شد يه عده بيان و تمام آرمانهاي مردم رو هيچ كنن (269839)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۹
آقا سجاد به خ9ودت نگیر احتمالا این دوستمون در رنج سنی هست که اون دوران رو ندیده و تنها بر مبنای توضیحات تحریف شده دیگران اظهار نظر می کنه ولی من و امثال من که همه چیز رو به چشم دیدیم حرف شما رو درک می کنیم. (269855)
سجاد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۳۳
من کلا با روشنفکرای ایرانی مشکل دارم چون جامعه را نابود می کنند.بگذاریم حضرت حسین برای مردم باشه مثل همیشه چرا میاییم برداشت دروغ و روشنفکرانه از عاشورا می کنیم.
از طرف دیگه روشنفکرای ضددین با فحش دادن به اسلام نون کسانی که پشت دین قایم شدند را می زنند تو روغن و به عمرشون می افزایند.
آقا اگه از دین به عنوان سپر استفاده میشه که راهش فحش دادن به دین نیست.راهش روشنفکری دینی هم نیست ...
ادامه دارد (269667)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۶
کسی به دین فحش نداد!
چرا اینقدر پراکنده متوجه شدی؟؟ و داری پراکنده حرف میزینی؟؟؟
یوسفعلی اباذری میخواد بگه مردم هیجان زده نشید. درست و منطقی با قضایا برخورد کنید. هیچکس شخصیت خود مرتضی پاشایی رو نمیخواد همه اونایی که جو زده شدن فقط مسحور آهنگاش بودن. همین آدم اگه این آهنگا رو نمیخوند کسی براش تره هم خورد نمیکرد. یکی هست توقلبم که هرشب واسه اون مینویسم و اون خوابه یعنی چی؟؟؟ منظورش خداست؟؟ نعوذبالله خدا که خواب نیست! منظورش پدر و مادرشن؟یا برادر و خواهرش ؟ یا دوستش؟؟ منظورش کیه؟؟ (269850)
سجاد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۳۷
راهپیمایی اربعین تمام شد ولی مشکلات اقتصادی هنوز پابرجاست.عده ای از اعتقاد مردم سوء استفاده می کنند ولی این تا کی می تواند ادامه داشته باشد ؟
بیایید از اعتقاد مردم سوء استفاده نکنیم کار که روشنفکران دینی می کنند.کاری که کسانی که قصد مصادره راهپیمایی اربعین را دارند می کنند .چند نفر در این راهپیمایی مرگ بر آمریکا گفتند.هیچکی.چون قضیه سیاسی نبود بلکه اعتقادی بود..... (269668)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۴
چه ربطي داره به اربعين ؟
البته من خيلي خوشحالم كه شما راهپيمايي اربعين رو بالاخره ديدي !!!!! (269814)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۱
از کجا میدونی نگفتن؟؟؟؟؟؟
مگه تو همه اونا رو زیر نظر داشتی؟؟؟ (269842)
بیسواد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۰
فرهنگ جامعه ما افتخار به ابو علی سینا و رازی و.... و پاشایی هاست البته از نوع مرده !!!!! کاش فقط یک هزاری به کمک سرطانی های زنده همدرد پاشایی می کردیم ! !!!!! کاش تلاشی میکردیم کسان کمتری سرطان بگیرن (269711)
Ehsan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۰۴
دوستان عزیز یه نگاه به مثبت و منفی هایی که به نظرات دادن بندازید مخصوصا منفی ها تا حالا اینجور سابقه نداشته مشکوک میزنه. (269746)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۵
حتما کار خود استاد اباذریه
دانشگاه تهران کامپیوتر زیاد داره :)) (269827)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۰۳
متن پیامهارو بخون تابفهمی ساختگی نیست و نظر خود دوستانمونه! (269837)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۳۸
روشنفکره
اما لحنش پرخاش گونه و ادبیاتش به انتلکتوئلهای چپ ده سی و چهل میخوره (269820)
مسلمان ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۵۲
سلام،این فردی که بامصونیت کامل هتاکی می کند؛عضوگروه پایداری است؟! (269675)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۲۱
این آقا میخواست معروف بشه ولی راهش را بلد نبود که از راه فهم و درک و شعور باشد یا از راه بی خردی و کج فهمی که راه بی خردی وکج فهمی را انتخاب کرد . (269687)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۰۳
من هم با حضور این جمعیت در مراسم ان مرحوم احساس عجیبی داشتم که نکنه ملاصدرایی ویاشیخ بهایی ویارازی وفارابی ویا هم تراز این شخصییتها ازدست رفته باشد.ورای لحن توهین امیز این جناب نقاد. بهتراست این واقعیت رابپذیریم که عیار ارزش گذاریهای مابسیار پایین امده وعملکردهای ضد ونقیض وعجیب قابل توجهی پیدا کرده ایم! (269745)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۲۰
من به عنوان یک خواننده سایت بهار نیوز بخش هایی از حرفهای آقای اباذری را قبول دارم اما ایشان هم مثل افراطیون به بیراهه رفته اند !اشکال افراطی ها و تفریطی ها این است که می خواهند همه مثل خودشان فکر کنند غافل از اینکه واقعیت جامعه چیز دیگری است!!! (269753)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۵۷
اونايي كه به كامنت اول منفي داده‌اند يقننا بايد با اون گفته معروف در سال 88 كه «اينا-مردم معترض- مشتي گوساله و بزغاله‌اند» هم موافق باشند! به هرحال اين روشنفكر مي‌گه ابله اون آقاي مسئول هم مي‌گه مشتي بزغاله و گوساله! (269771)
با مردم باش بهار جان !!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۲۸
بهارنیوز بلاخره میخی هم به نعل میکوبه دیگه !!!
از منفی های که به این نظرات دادن و این نظرات حرف اکثریت مردم کوچه بازارهاست معلومه!!! (269784)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۳
چرا همه چیز و به شقیقه ربط میدی؟ بله من هم مخاف اون افرادی بودم که توی88 کنار آزادیخواهان به خیابان آمدند و بی آبرویی و بدبختی درست کردند و ضررش را همه ی سبزی های عزیز دیدند! (269812)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۲
کامل متفاوته این دو، نیت افراد در حین حرف زدن مهمه، دکتر اباذری قصد توهین نداشته، ذات ما ایرانی ها را صریح اللهجه به ما نشان داده است! تشکر می کنم از ایشان که هم ونان خود را خوب شناخته است. بهار منتشر کن لطفن! (269824)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۸
نه جونم،شما داري دوتا چيزي رو با هم مقايسه ميكني كه اصلا حتي تصورش رو نميشه كرد چه برسه به مقايسه.. جدا از اينكه حرف اين اقا در توهين به مردم كاملا اشتباه است و غير قابل دفاع. (269829)
سعید2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۲۰
منهای لحن بی ادبانه ای که این شخص داره مابقی عرایضش به نظر بنده کاملا صحیح قرائت شده است ودرست میگوید و اثبات درستی ان نیازمند کمی فکر کردن در باب چرایی رفتارهای ماست که بیشتر احساسی است ونه عقلایی ونه معتدل که مثلابین یک اتفاق (مرگ یک خواننده کاملامعمولی) واجتماع ما تضاد غیر منطقی به وجود میاورد که انصافا قابل تامل است. (269781)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۲:۳۶
بحث کردن با کسی که منطق حالیش نیست مثل این میمونه که بخوای روی چرتکه ویندوز نصب کنی
الان ایشون مصداق بارز چرتکه هستن
با درک فوقالعاده پایین و ذهن شدیداً بسته! (269609)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۱۵
مگه ازدهه ی چهل برات صحبت کرده که اینو میگی آقای روشنفکر دل بسته به مردم!!! برادرمن ایشون یک نظری داشتن که برای خودشون مهمه و فردی باسوادهم هستند ومن ازنیزدیک ایشون رو میشناسم. ایشون توهین کردن و اشتباه هم کردن ولی قرار نیست که به علم ایشون توهین کنین! زنده باد آزادی بیان!... (269617)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۴:۵۴
این اگه سواد داشت به مردم توهین نمیکرد (269627)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۰۸
آدمهاي ضعيف هميشه توهين و فحاشي مي كنند. (269656)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۴
دوست عزیز اولا باید بگویم با برخی سخنان ایشان موافق و برخی مخالفم و ایشان را هم فقط از روی همین مطلب می شناسم ولی به نظر من بزرگترین توهین به یک ملت ، همراه شدن با موج و فریبکاری هست وگرنه کسی که موضعش را شفاف بیان می کند چه صحیح و چه غلط ، بسیار ارزشمند تر است از کسی است که هر روز به رنگی در می آیند . در جلو دوربین یک جور و در پشت دوربین جور دیگری است (269716)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۱۷
چرا فکر می کنی هر که سواد داره با فرهنگه؟
سواد مساوی فرهنگ نیست
فرهنگ درونی است و ارتباط مستقیمی با سواد ندارد (269735)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۲۰
سواد داره (269857)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۰۷
توهين كردن با. . . ، أزادي بيان نيست ، أزادي بيان يعني اين كه مردم ونخبگان بتوانند محترمانه نظرات خود را مطرح كنند وبرأي رفع ناهنجاري ها ي جامعه راه حل آرائه نمايند اين اقا به روانكاو نياز دارد (269628)
باران زمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۳۸
هم میهن عزیز این اقا چگونه باسواده ک ب خودش این اجازه رو میده ک مردمو ابله خطاب کنه این یک هتاکیه ب هموطناش خب درست ک بعضیها کور کورانه عمل میکنن اما دلیل نمیشه ک توی بوق اونو فریاد زد وب ان افتخار هم کرد!!! (269646)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۰۱
جالبه كه شما بعد از سه روز تازه به فكر انتشار اين متن افتاديد، آيا غير از اينكه فكر كنيم، منتظر شديد و با گشتن در شبكه هاي اجتماعي، واكنش اكثريت رو رصد كرديد و آخر متني جهت گيرانه درباره آن منتشر كرديد؟! اگر اين متن تحليل شخصي خاص بود قابل درك بود، اما اينكه گفتيد بهارنيوز ناچار به واكنش شد، سايت خبريتان را به مرتبه يك سايت غير بي طرف تنزل ميدهد، بي طرفي از ملزومات خبر رساني است. ................................
بهارنيوز: سكوت در مقابل اهانت به يك ملت، بي‌طرفي معني نمي‌دهد. (269680)
بیسواد
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۲۵
حرفهایایشون ازسر درده مردمی که با چهل هزار تومان رایشون رومیفروشن یا یک ساندویچ مردمی که فرق سم رو با غذا نمی دونن مردمیکه دو سال بعد ترانه هایپاشایی رو فراموش میکنن نمی تونن پیشرفت کنن نمی تونن زندگی کنن نمی تونن نفس بکشن چون ندانسته همه چیز رو میسوزونن حتی پاشایی افراط در هر کاری بده (269708)
باران زمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۰۲
بیسواد جان !این وضعو کبپی بوجود اورده ؟ من وتو فک نکنم پس سوال خیلیییییییییییییییی بزرگ پیش میاد ک چرا مردم ما اینگونه خار وخفیف شدن خب دیگه مثل روز روشنه اگه ادامه بدم بهار سانسورم میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!! (269774)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۴
شما حال آ به ایشان توهین نکردی مثلن! !! (269826)
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۹
چرتکه تو هستی که اون اشتباها میخواست روی تو ویندوز نصب کنه احتمالا! (269856)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۲:۴۷
آقای به اصطلاح جامعه شناس! اگه مدرکت واقعا تقلبی نیست و دانش اینکار را داری بهتر نیست به درد مردم بقول خودت ابله بپردازی؟ (269610)
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۸
جالبه در روزگاری که دارن از مردم و نام مردم همه جور سوء استفاده ای می کنن حالا یکی اومده و داره یه تلنگری می زنه بهمون که ببینیم خیلی هم هنرنمایی نبوده که بعد از اون همه بلایی که این 8 سال سرمون آوردن و اون همه آدم که کشته شدن، بریزیم برای یک خواننده ی متوسط پاپ شلوغ کنیم اما یه بار نیایم دم مجلس بگیم داری با دانشگاهمون چیکار می کنی یا این اسیدپاش اصفهانی و اون چاقو زن جهرمی کی بودن و کجان؟ عادت کردیم به الکی خوش بودن و الکی لایک کردن و الکی شعار دادن! اما پشتش یه عالمه ناتوانی را مخفی کردیم! (269854)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۲:۴۸
من به مردم فحش میدهم،پس من هستم.
یوسف اباذری (269611)
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۰۹
ویژگی استاد اباذری اینه که اتفاقا اصلا دنبال دست و هورای مردم نیست. حقیقتی را که در جامعه ببینه حتما گوشزد می کنه. چاپلوسی مردمو نمیکنه که برای خودش محبوبیت بخره و این متاع کمیابیه در این روزگار میانمایگی و مصلحت اندیشی. به جاش برو کل سخنرانی ایشون رو گوش کن یه چیزی یاد بگیری. (269840)
حسین
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۲:۵۷
....واقعا مثل اینکه شماهم دوست دارید که یک آقای وزنه بردار مطلقا بیسواد بنشیند بر کرسی شورای شهر نه؟؟؟ از همین امروز خواننده ی سایت شما نخواهم بود. (269612)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۰۰
بنده مدافع نه ایشون هستم ونه خوشم میاد ازایشون و اون فردی که به بهاره رهنما هتاکی کرد دفاع کنم؛ ولی این موضع گیری سفت وسخت و ...شما ازاین آقا هم بدتربودکه! به هرحال فردی است صاحب نظر و نظرش راهم گفته.دلیلی نمیشه که شماهم بیاین این موضع سخت رو بگیرید....این تنهانظرایشون نیست، خیلیهای دیگه هم همین عقیده رو دارن حتی بسیاری ازدوستان اصلاح طلب من!.....
(269613)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۱۳
کسی مخالف ابراز نظر نیست اما محترمانه (269730)
مسعود
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۰۷
من هرروز تو وایبر کلی جوک برام میاد که توش پر توهین به ایرانی جماعته. انگار مد شده که ما ژست بگیریم و به خودمون فحش بدیم. ولی وقتی یکی همون حرفها رو پشت میکروفن میزنه تازه بهمون بر میخوره. این حرفها به همون میزان "شنیع و موهنه" که خیلی از دیالوگهای روزمره ماهست. مثلا ممکنه یکی خیلی راحت بگه ایرانیها د ز د ن و کسی هم تو سرش نمیزنه که تو خودت دزدی لامصب چرا توهین می کنی! یا خیلی شیک گفته میشه که ایرانی جماعت باید زور بالای سرش باشه و همه هم تصدیق می کنند! از این مثالها متاسفانه خیلی زیاده! (269615)
سهیل
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۲۳
همیشه اینجور آدمها (شبهه روشنفکر) تشنه محبوبیت بوده و هستند و تمام عشقشان دست و پا کردن چند طرفدار (نوچه) است که همواره او را با نام کوچک صدا بزنند ولی پشت سرش لقب استاد بدهند ...با خود فکر هم میکنند که عجب دموکراتی هستم من شاگردم به من میگه (مثلا اسی) به به بقیه چه نگاهی میکنند! ...چه پرستیژی دم خودم گرم ...ولی وقتی محبوبیت یکی دیگر را میبینند باطن دیکتاتوری بر ظاهر دموکراتیشان غلبه پیدا میکند و به زمین و زمان دشنام میدهند حتی نوچه خود را که امید جنبش روشنفکری ایران میداند متهم به بلاهت میکند . (269619)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۲۳
ایشون بهتر بود از کلماتی مثل ابله و .. استفاده نمیکردند ولی از نظر مفهومی کجای حرف ایشون اشتباه بود ؟
وقتی مردم دنبال ورزشکار و بازیگر و خواننده(سلبریتی) هستند حتی در سیاست، چطور میشه انتظار توسعه ی سیاسی داشت ؟
شرایط کشور ما ناشی از تفکر مردم ماست، کسانی که از شرایط ناراضی هستند به رفتار خودشون فکر کردند ؟
شما میتونید رفتار پوپولیستی رو تعریف کنید ؟ این خبر و تیتر شما چیه دقیقا ؟ (269620)
بهناز
Spain
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۲۴
البته همه مردمی که تو تشییع جنازه اون مرحوم شرکت کرده بودن، لزوما شنونده کارای ایشون یا طرفدار پرو پا قرص اون مرحوم نبودن...بیشتر اون آدما اومده بودن برای همدردی با جوونایی که به خاطر بیکاری و گرونی وفقر و هزار مشکل دیگه در اوج جوونی پیر شدن و یهویی از دوران کودکی پا به دوران پیری گزاشتن بدون اینکه جوونی کنن ، (269621)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۳۲
چرا چند تا از نظرات موافق رو از همون شبكه هاي اجتماعي نياورديد،وظيفه رسانه بي طرفي و خنثي بودنشه نه جبهه گيري اينطوري ،كه به كسي اينجوري بتازه جدا از نظراتش. (269622)
حبيبي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۳:۳۵
من جاي خانواده مرحوم پاشايي بودم ازش شكايت مي كردم به دادگاه. خيلي بد حرف زده! (269623)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۴:۵۲
بنده به عنوان یه فرد طرفدار اصلاحات و دولت اقای روحانی خدمت همه دوستان عرض کنم که تحمل شنیدن حرف مخالف داشته باشیم اگر برامون حتی خیلی تلخ باشه ایشون هم نظرشون گفتن میتونیم قبول کنیم یا رد کنیم ولی حق نداریم توهین کنیم. (269626)
سین میم شه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۱۶
من تنها چیزی که اطراف میبینم دروغه. . . . این مسئله که مراسم مرتضای پاشا کاملا سیاسی بوده کاملا روشنه ولی مردم ما همیشه جو زده بودن و هستن. اما توهین این آقای روشنفگر مثلا به هرکی اشتباهه. (269629)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۲۰
أيشان به تمام معني تاريك فكر هستند چون قرار بوده كه جامعه شناسان يك حركت خودجوش مردم را تحليل كنند نه اينكه به شعور أنان توهين كنند أيشان اگر روشن فكر بود اين چنين به ملت ايران توهين نمي كرد اما أصل اين گردهمايي بسيار قابل تقدير مي بأشد (269631)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۰۲
روشنفکری تعریف داره و یکی ازمهم ترین اصولش عدم سرسپردگی به اندیشه ها و حرکت هاست. اصولا کسی که درجهت آب شناکنه که روشنفکر نیست! البته که گاهی روشنفکران همراه مردم میشوند و کسی که خودرا روشنفکر میداندنیازی به محبوبیت ندارد، والا روشنفکرنمیشد! من به صداقت این آقا درود میفرستم که مثل هزاران نفردیگه موج سواری نکرد تا محبوب بشه. کسی اگربخواد محبوب بشه باید ازپاشایی تعریف کنه نه اینکه...
خوبه اول فکرکنیم بعد نظربدیم! (269775)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۳۲
از بهار متاسفم واقعا متاسفم که موج سواری را خوب انجام داده و درسهای پوپولیسم را خوب یاد گرفته. (269633)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۳۳
بعضی برای مطرح شدن حرفهای غیر معمول می زنند تا خود را مطرح کنند . (269634)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۲۴
علی آقا! حرفهای ایشون بعضی بود در گلوی من!
خوشحالم که کسی فریادشون زد!
اگر بهار به آزادی بیان اعتقاد داره نباید سانسور کنه!
ماها اکثر در مورد سیاست با هم اشتراک داریم که میایم تو سایت بهار! معلومه سیاست زدایی درست داره کار می کنه که افتادیم به جون هم! (269757)
قاسم ترکان
France
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۶:۵۴
من برای اولین بار با نام و سخنان آقای اباذری مواجه شدم. هیچ شناخت قبلی با ایشان ندارم، امّا نگرش ایشان به موضوع از نظر جامعه شناسی، بسیار حایز اهمیت است. جامعه ما مقارن با فوت مرحوم پاشایی، در عرصه هنر و ادبیات در پیوند با موسیقی، اساتیدی چون دکتر ساسان سپنتا و استاد بهمن بوستان را از دست داد که ضایعه عظیمی در عرصه موسیقی و ادبیات به شمار می آمد. زنده یاد بهمن بوستان پدر نوازنده چیره دست و نام آشنا آقای علی بوستان و دایی خواننده محبوب آقای دکتر محمد اصفهانی بودند. اما تشییع ایشان غریبانه شد. (269635)
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۵
آقای محترم اولا این افرادی که شما گفتین اونقدر مشهور نبودن وگرنه مردمم ارادت خودشون رو نشون میدادن دوما این آقا جامعه شناس هست درست اما یک فرد جامعه شناس باید بدونه که حق توهین به مردم جامعه رو نداره و حق تحمیل نظر خودش رو هم نداره همچنین باید نظرش در کمال ادب بگه نه اینکه هرچی از دهنش در بیاد بگه (269789)
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۰۹
به نظر من لحن بیان ایشون بی ادبانه بوده.
ولی واقعا برای منم خیلی عجیب بود که چرا از هنرمندی مثل مرتضی پاشایی اینقدر شدید استقبال شد.
مگه هنرمند تو این کشور کم داریم. پس چرا فقط مرتضی پاشایی!!!!!
یه جورایی به نظرم سطح فکر مردم داره روز به روز ضعیفتر میشه و پایینتر میاد و این موضوع فقط مختص به داخل ایران نیست. از طبعات پیشرفت تکنولوژی و تنبلی ذهن هستش. (269637)
ساجده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۲۶
با سلام
فکر می کنم آقای اباذری فقط تند رفتند و حرف های شان را به سبک گعده های دوستانه خود گفتند ولی اگر جامعه شناسی دقیقی صورت گیرد حقیقتی تلخ تر از آنچه ایشان بیان داشتند در متن جامعه و زیر پوست شهر در جریان است آیا واقعا همه آن مردم برای مرحوم پاشایی آمده بودند ؟ اگر بله که باید دید که چرا جامعه ما به سمت موسیقی پاپ و با شعرهای ... رفته و چرا از موسیقی فاخر سنتی فاصله گرفته؟ و اگر پاسخ منفی است ؟! که باید دید چرا مردم به بهانه یک تشیع جنازه هنرمند جوان این چنین عمل می کنند؟ جای سؤال اینجاست؟! (269643)
ساجده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۳۴
با سلام
خدا مرحوم پاشایی را رحمت کند.نمی دانم دوستان از چه برآشفتند؟ هرچند لحن سخنان ایشان تند و به دور از ادب است! ولی به متن و جان مایه سخنانش توجه کنید! کجای دنیا خوانندگانو ورزشکاران وارد عرصه سیاست ورزی و قانون گذاری شده اند؟ وقتی سیاسیون ما یا محبوس باشند یا عزلت نشین و یا معذور! کرسی سیاست جایگاه ورزشکار و خوانند می شود و آن وقت وضع کشور این چنین... ولی حقیقت تلخ تر از سخنان ایاشن در متن جامعه در جریان است ... باور کنید جامعه ما در یک سراشیبی فرهنگی افتاده و نیز تشیع جنازه بهانه بود! (269645)
جواد احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۵۸
من روش توهین آمیز ایشان را اصلاً نمی پذیرم ولی منهای توهینهای ایشان که کاملا ناپسند وزشت است تمام گفته های ایشان درست است وقطعا ایشان یاید بدون توهین به توده ملت ایران که خودش وخانواده اش هم از آنها هستند با استدلال و منطق نظرات درست خودرابیان مینمود و اینقدر جو جامعه را خرابتر نمینمود (269651)
آموزگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۷:۵۸
باید گفت بعد از گذر از گردنه خطر ناک " احساسات " ، متاسفانه خیلی از مفاد صحبتهای ایشان صرفنظر از جنبه "توهینی"( اگر داشته باشد چون من خودم نشنیدم وفقط متن گفته ها را خواندم)واقعیتهایی است که وجود دارد وکسانی بیشتر آن را احساس میکنند که تخصص لازم را داشته باشند.توهین متقابل وبرخوردهای احساسی هم صورت مسئله را در واقع تغییر نخواهد داد. (269652)
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۷
ببخشید آیا موسیقی پاپ و خوانندگان پاپ مبتذل اند؟؟؟؟ که شما گفتید واقعیته؟؟؟؟
ربطی به احساسات نداره ایشون همه چیز رو منفی شمرد (269790)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۱۲
گاهی وقت ها شنیدن حقیقت از خود حقیقت سخت تره . (269657)
ره نورد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۱۵
با نظر ایشان در مورد ورود بی جای ورزشکاران و نظامی ها و ..... به سیاست با سوء استفاده از مردم کاملاً موافقم. (269658)
حبيبيان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۱۷
بخشي از منطق اين روشنفكر!!: پس از سخنان اباذری، چند دقیقه‌ای چالشی میان یک دختر دانشجو با او در می‌گیرد. او در پاسخ به این فرد که پاشایی را «خواننده‌ی نسل من» خواند، گفت: خانم! ببینید، نسل و پسل و اینها را بگذار کنار! افرادی هستند کم‌سن‌وسال‌تر از شما که به شونبرگ گوش می‌دهند، به موتزارت گوش میدهند. نسل چیه؟ امثال شما خفه کردید ما را یک ماهه. [با تمسخره] «خواننده ی نسل من»!
دختر دانشجو: فقط آنی که موتزرات گوش می‌دهد آدم است؟
اباذری: کاملا، کاملا!!!!!!!!! (269659)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۳۰
با شناختی که از طیف مخاطبان بهار دارم، میشه گفت تعداد مخاطبینی که لب مطلب اباذری رو گرفتن و اون رو یک درد و خطر می دونن امیدوار کننده است. (269761)
حبيببان - ادامه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۱۹
دختر دانشجو: به نظر شما من نجسم؟ این حرکت دست شما یعنی چی؟
اباذری: هرکی هستید باشید. از وقتی که این یارو مرده، خفه کردند همه ی این ملت را.
دختر دانشجو: آقای اباذری! من آدمم توی این مملکت و من خودمم که تعیین می‌کنم چطور زندگی کنم [تشویق حضار]
اباذری: شما حق دارید به هرکس گوش بدید، به هر موسیقی گوش بدید، من هم حق دارم ...
دختر دانشجو: شما اجازه ی توهین ندارید، من حق دارم به هر چیزی گوش میدهم، و جوری زندگی می کنم که خودم انتخاب می کنم. [تشویق حضار] (269662)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۱۹
آفرین بر دختر دانشجو (269736)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۴۰
یک عده فوتبالیست و کشتی‌گیر و کاراته‌کار را تپاندند درون مجلس و شورای شهر برای اینکه سیاستمدار [واقعی] را بکنند بیرون :اینو خوب گفت (269670)
خالق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۴۵
اخه مرحوم پاشائی مرحوم شده اند , و به قول معروف چون درمیانه نیست حافظ معذور دار مارا (269673)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۸:۵۴
از کوزه همان تراود که در اوست......

این دوست عزیز رو به یک شیمی درمانی درونی دعوت می کنم چون به سرطان بدخیم تنفر و خودبرتر بینی که خاصه ی دیکتاتورها می باشد، مبتلا شده که کمتر امیدی به علاجش قبل از مرگ می باشد.....

خداوند زندگانی و عاقبت همه ی ما را با خیر همراه سازد چون آدمی با خود خودش به قهقرا خواهد رفت..... (269678)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۲۰
من نمی خوام بگم حرف های این آقا درست است یا نه و اتفاقا علاقه خاصی هم به مرحوم پاشایی دارم ولی در کل این را عرض می کنم که کشورهای جهان سوم و مخصوصا مردم کشور ما بسیار سیاسی شده اند و سیاست زدگی در زندگی روزمره مردم موج می زند و این چیزی نیست جز اقتصاد مریض کشور (269685)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۳۸
بعضیها برای آنکه مشهور شوند سعی می کنند بدین وسیله نظر دیگران را جلب کنند اما اصطلاح لات وسوسول جالب بود که منظور از سوسول عوام نوگرا ومنظور از لات عوام سنتی است . (269688)
سرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۴۴
حرفاش بی ادبانه و تلخه ولی متاسفانه حقیقته (269690)
جلال معصومي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۴۷
اين أفكار حزب توده است كه توسط أيشان باز نشر مي شود ضمنا أيشان به ديگر روشنفكر ان در حوزه اقتصاد توهين كرده است (269692)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۴۸
متاسفانه در اینجا هر دو طرف به یکدیگر توهین کرده اند، درسته که ابتدا اقای غفاری توهین کرده اما جواب توهین رو نباید با توهین داد، این فرد خود با توهینش نشون میده که برای برخی پرسشها پاسخی نداره و خود به خود محکوم است. ادامه در کامنت بعدی (269693)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۰۹
حالا رسیدی به حرف من برادر؟ دیروزمیگفتی چرا من نقدمیکنم بهم توهین میکنین؟ علتش همینه داداش چون همه مون استبدادزده ایم و کسی ازهواداران استبداد دفاع کنه... (269776)
کازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۴۹
بنده خدا بیراه نگفته تا شش ماه پیش چند نفر مرتضی پاشایی را میشناختن در کوتاه فکری جامعه ما هیچ شکی نیست (269694)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۵۰
اما مردم هم نباید پاسخ توهینها رو با توهین بدهند. این فرد در بخشی فقط نظر شخصی خودش رو گفته(اونجا که موسیقی پاشایی رو نازل میدونه البته چون همه ما عادت داریم نظر خودمون رو نظر جمع بدونیم داره از واژه جمع استفاده میکنه.)ادامه در کامنت بعدی (269695)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۰۹:۵۴
نتیجه ای که میگیریم اینه که متاسفانه در جامعه ما به دلیل جو غلطی که ناشی از قرنها حکومت دیکتاتوری بوده هنوز برخی افراد تفاوت نقد و توهین رو نیمدونن همینطور هنوز برخی افراد نمیدونن که نباید نظر خودشون رو نظر جمع بدونن و هنوز جامعه یاد نگرفته که در برابر افرادی که سعی میکنند نظر خودشون رو نظر جمع قالب کنن واکنشی منطقی و مناسب و به دور از بی احترامی بده. همینطور افرادی مثل اقای اباذری یاد نگرفتن اگر جمع با نظرشون مخالفت کرد به جمع و موضوع مورد نقدشون نباید توهین کنند. (269696)
ح.ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۰۳
آقای یوسف علی اباذری!
پاپ ، پاشایی، خاتمی ، احمدی نژاد، هاشمی و البته این جمعیت مواج و میلیونی را تحلیل کن تا تو و نیز مردمان ، خود بخوانند حدیث مفصل از این مجمل !!!
لطفا از جنس یوسف ، علی و اباذر باش. (269700)
باکری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۲۵
در پاسخ به اولین نظر(پاسخ یک وبلاک نویس) آیا در کره جنوبی ولوس انجلس هم مردم را منحرف کرده اند ؟:::
جواب دقیقاً مثبت است .اگر مردم را با ابتذال سرگرم نکنند، چطور می توانند حکومت کنند؟چطور می توانند مردم آمریکا مجبور به تحمل شرایطی کنند که نیمی از ثروت کشور آمریکا تعلق به 40 نفر داشته باشد. وچطور می توانند بردنیا حکومت کنند وقتی نیمی از ثروت دنیا تعلق به 70 نفر دارد.
بله در تمام دنیا حکومت ها به این نتیجه رسیده اند که مردم راباید از سیاست دور کرد. (269709)
ح
Italy
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۵۳
تنهايي اينا رو فهميدي؟؟؟!؟!؟؟ (269833)
ماریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۰
به نظر من این بخش از سخنان این شخص در مورد بازیگران و ورزشکارانی که وارد سیاست میشوند کاملا درست است مگه نه اینه که هرکسی که وارد کاری میشود اول باید علم اون کار رو داشته باشد همینه دیگه وقتی در مجلس و شورای شهرمون هر کسی وارد میشود وضعمون همینه.تازه سریع هم بهمون بر میخوره. از ماست که بر ماست. (269710)
موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۳
یه چیزایی رو درست گفتند. همین که ورزشکاران رفتند تو شورا. شما نگاه کنید: عباس جدیدی و حسین رضازاده برای مردم تهران تصمیم میگیرند!
ذر مورد ورزشکاران و خوانندگان و هنرمندان هم واقعیت این است که کمی بیش از حد انها را در مجامع و افکار عمومی بزرگ کردیم.
البته با توهین های اون اقا بشدت مخالفم و باید دلایل توجه نسل جوان به این نوع موسیقی را در مباحث جامعه شناسی و بصورت کارشناسی جست. (269715)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۵
ولی من با بخشی از صحبتهای ایشون موافقم . نگیم مردم ابله اند اما به شدت مردم جوزده ای داریم. بعد از مرگ پاشایی مادر 60- 70 ساله من هم حالا می خواد ترانه های پاشایی رو گوش کنه!!! اما همین مامانم اگه درباره خشونت علیه زنان یا اسید پاشی حرف بزنی انگارکفرگفتی ... به شدت سنتی با مسایل خودش و اطرافیان رفتار میکنه ..پس چرا حالا به دنبال پاشاییه؟!! من هیچ حرفی درباره پاشایی بنده خدا ندارم چون واقعیت اینه که گوش نمی کردم ... این فرد پررنگ شده می تونست آدمهای دیگه باشند.مهم علت این توجه است!!! (269717)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۶
باید جلسه سخنرانی رو مردم ترک میکردند و این بابای... رو با افکار احمقانه اش تنها میذاشتن (269719)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۱۸
باهات موافقم فکر میکنم از بس درس خونده عقلشو از دست داده (269780)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۳۹
به نظر من هم تشییع جنازه پاشایی یک کاریکاتور از پیش طراحی شده بود و اینکه این جمعیت چگونه مدیریت شدند برای یک مسئله عادی (فوت یک هنرمند) جای تامل دارد. واقعا مدیریت افکار عمومی خاصی توسط دشمنان در این ماجرا جریان داشته که بعدها توسط مسئولین افشا خواهد شد. چرا برای هنرمندان بسیار مطرح تر چنین تشییع جنازه ای با این جمعیت برگزار نشد؟
محتوای صحبت های آقای ابوذری درست است ولی شکل بیان او صحیح نیست .
واقعا اینکه یک ملت برای یک خواننده درجه چند اینطور جان بدهند و اهمیت قائل شوند موضوع طبیعی نیست. (269721)
ش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۴۹
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گر چه ماند در نوشتن شیر و شیر
این یکی شیر است اندر بادیه / آن دگر شیر است اندربادیه
این یکی شیر است که آدم می خورد / و آن یکی شیر است که آدم می خورد

وقایع تلخ جامعه است که آقای دکتر اباذری به گوشه ای از آن اشاره کردند... جامعه ما حقش این نیست... جامعه در شرایط فعلی با فجایع بزرگی مواجه هست، بحث نا امنی زنان، بیکاری، اعتیاد، طلاق و مهمتر از همه فقر... اینا مسائل مهم مملکت هستند... شاید جوانان ما هم از درد این مسائل به خیابان ها آمدند... (269725)
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۰:۵۵
مسخره تویی که شخصیت یک مترسک رو هم نداری، چه برسه به یک سخنران!!!!! (269726)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۱۲
اولا من اینقدر به نظرات احترام میذارم که تااین پایینی هارو هم میخونم!
ثانیا مسخره تویی که به یک انسان بسیارباسواد درعرصه ی جامعه شناسی که صاحب تالیفات بسیاری است اینگونه توهین میکنی! (269777)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۰۱
احترام به شخصیت همه انسانها اخلاقی است ونباید توهینی به فردی شود وباید بامنطق حرف زد جناب استاد؟؟؟ (269727)
احسان
Malaysia
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۳۵
متاسفانه بايد بپذيريم كه سطح سليقه جامعه تنزل پيدا كرده... اين تنزل را نه تنها در زمينه موسيقي بلكه در زمينه هاي ديگر هم شاهد هستيم... (269738)
کیانوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۱:۴۴
صحبت آقای اباذزی شاید در ساختار گفتمان کمی دچار ابهام باشد. اما در کل سخنی درست و قابل تامل است. صحبت ایشان در باب ارزش موسیقیایی کاملا درست و بجاست. در این حد خلاصه کنم من به عنوان یک انسان برای گوشم احترام قایلم. کار بی زحمت نشان از ناپختگی است. از این وب سایت هم تقاضا دارم جبهه گیری به این شکل را به دست اهل فن بسپارد. (269739)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۰۱
دوستان جدای از توهین های ایشان که اصلا درست نیست و مردود است اما بخشی از صحبت های ایشان به نظرم خیلی هم بی ربط نیست. بویژه آن بخش که در مورد این همانی دولت وملت می گوید (269743)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۰۳
سلام ودرود بر پاشایی وهمه مبارزان سیاسی (269744)
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۱۶
پاشايي مبارز سياسي بود؟!
خدا شفات بده بابا (269778)
سجاد
Russian Federation
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۱۵
.... مواردی مانند تشیع جنازه پاشایی در ایران چندین بار رخ داده است. و جامعه ایران را ابله نشان داده است در حالی که این تنها یک برداشت سطحی است. در واقع ملت ایران به دلیل عزاداری برای پاشایی به انجا نرفته اند بلکه دلایل دیگری دارد و هنگامی که دلیل جمع شدن مردم را عزاداری بدانیم انها را ابله میبینیم. در واقع در تحلیل ها باید دنبال این باشیم که به چه دلیلی مردم انجا جمع شدند؟ایا انها فریب خوردند؟ ایا احساسی تصمیم گرفتند؟ (269751)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۲۷
شما كه در كامنت هاي بالا انقلاب ٥٧ را به احساسي بودن و فريب خوردن مردم نسبت دادي !
پس حالا هم مردم مي توانند احساسي و فريب خورده باشند!!!!
مواظب تحليل هايت باش آقاي باسواد
تق تحليل هاي متناقض اينجوري در مياد (269816)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۲۸
این بی فرهنگ اگه روشن فکر بود انقد شعور داشت که به جای انتقاد و بحث همه رو مورد توهین قرار نده (269760)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۳۲
کسانی که نظر خود را با توهین به دیگران حتی توهین به یکنفر ابراز میکنند قطعا خود شایسته ولایق توهین هستند حتی اگر نظراتشان صحیح و منطقی باشد. به همین جهت پیشنهاد میکنم ایشان اسم خود را به ابا زرزری تغییر دهند تا شنوندان بدانند چه انتظاری میتوانند از ایشان داشته باشند (269762)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۳۹
به نظر میاد بعضی از تحصیلکرده ها هم فاقد اخلاق هستند و از ادب هم بویی نبرده اند. (269764)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۴۰
ایشان تحلیل خودشان از واقعه مرگ این خواننده فقید ابرازداشته.گرچه با بی ادبی همراه بوده ولی واقعیت هایی در زیر پوست شهر در جریان است که تلخ تر از این تحلیل هست. تحلیل آقای اباذری خیلی هم بیراه نیست. (269765)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۵۴
منهای بعضی ادبیات توهین آمیز واقعا حرف های جالبی زدند. من به شخصه با بخش زیادی از سخنان ایشون موافقم.اما مردم ابله نیستند.دولت مردم رو به هر سمتی که دوست داشته باشه سوق میده.چون تمامیه ابزارشو برای اینکار داره.به امید روزی که مردم آزادی واقعی رو حس کنن. آزاد باشن هر کسی رو دوست داشته باشن.چه یک خواننده پاپ چه یک خواننده سنتی چه یک هنرمند نقاش و ... (269768)
گل پسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۵۶
نظرات ایشون در مورد سیاست زدگی و یا سیاست گریزی و ورود ورزشکاران و هنرمندان به نهادهای سیاسی بدون پشتوانه سیاسی درست بود اما ای کاش ایشون نظراتش را بدون توهین بیان میکرد تا حاشیه ها علیه متن باعث گم شدن نظراتش نشود (269770)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۲:۵۸
"بدتر از جهل، توهم دانایی است" جناب با ادب!
شمایی که دم از فاشیسم و این حرفای قلمبه میزنید، مسئولیت اشاعه لمپنیسمی که در ادبیات مشعشع شما موج میزنه رو چه کسی بر عهده داره؟!! (269772)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۰۲
این آقا خواسته بگه من هم هستم..حرص خورده هیشکی بش توجهی نمیکنه!! (269773)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۱۶
حیف روشنفکر که به این آقا بگن. من که از حرفاش فقط ناسزا، بی احترامی دیدم. یه جا از موسقی و صدای پاشایی عزیز انتقاد کرده بود من میخوام بهش بگم میلیونها ایرانی اشتباه فکر میکنند و میشنوند فقط شما خوبید؟؟؟؟؟ (269779)
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۲
انقدر همایش پدیدار شناختی نزارید ملت ایران قابل شناخت و پیش بینی نیستن.
به قول آنجلینا جولی فراتر از تصورات چپ و راست (269785)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۳
اگر ايشان واقعا" جامعه شناس مي بود مردم رو ابله خطاب نمي كرد.
دوم اينكه اگر مردم با پاشايي ارتباط بر قرار كردند نه به خاطر نوع موسيقي و يا شخصيت كاريزماتيك مرتضي بود، بلكه بخاطر ملودي ها و شعر هاي غم انگيز اون بود و اين نشان از وجود نوعي غم و اندوه در ميان عامه مردم و بخصوص جوان هاي اين مملكت داشته و دارد و حالا اگر اباذريان جامعه شناس هست تحقيق كنه كه چرا جوانان اينقدر با غم ارتباط برقرار مي كنند. (269786)
حقیقت چیست؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۴۰
فرق روشنفکر و سیاستمدار همین است.

سیاستمدار سخنش را به شیوه ایی می گوید که یک ملتی را عاشق و واله خودش کند وهمه برایش به به و چه چه بزنند اما

یک روشنفکر برداشت ذهنی خودش را بدون عوامفریبی و گاهی با تلخترین بیان به زبان می اورد دنبال کسب قلوب نیست حتی ممکن است جانش را هم به خاطر فکرش از دست بدهد. (269793)
abas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۲
آورین! حرف حق این است. (269843)
پروین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۳:۴۸
واقعا متاسفم برای این آقا که اسم خودش رو روشنفکر گذاشته موسیقی آقای پاشائی خیلی هم زیبا بود شخصیت خودشان هم برای من خیلی جالب بود متاسفانه بعضی ها به عللی که برای همگان معلوم است میخواهند به نرخ روز نان بخورند و در این راستا به هر کسی که مانعشان باشد بی احترامی میکنند در جامعه ما این همه درد بیداد میکنند انوقت آقایان دست از سر مرده بر نمیدارند (269799)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۳۷
برای این روشنفکروجامعه شناس متاسفم که چنین دیدی دارد. و متاسف از اینکه چنین افرادی در بدنه دانشگاه وجودارد که قراره نسل دانشجو با اندیشه و افکار ایشان همراه شوند.
باشد که ماهم جزو هدایت شوندگان باشیم (269819)
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۱
از حرف ها و لحن ايشان كه بگذريم و نمي دانم در آن مورد چه بگويم اما با تأسف گفته هاي ديگرشان در مورد دولت و ملت ومجلس و فرهنگ سياسي مبتذل ايران كنوني كاملاً درست است .اي كاش ايشان به فيلم هاي مبتذل ماهواره اي تركي وهندي جديد نيز اشاره مي كردند كه هيچ ارتش و سيستم اطلا عاتي قدرتمندي نيز نمي توانست اين مردم را مثل...در خانه ها ميخكوب و بي خيال همه چيز كند تازه مسئولين ناز هم مي كنند كه ماهواره ال است وبل و...ناني كه دارند از صدقه سر همين ماهواره است. (269822)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۸
جهت گیری خبری و لهن گزارش بهارنیوز در باب این موضوع جای بسی تامل دارد!!!! (269830)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۵۲
از اينكه نقد آقاي اباذري تند مي باشد شكي نيست اما بايد اين واقعيت نيز قبول داشت كه مرحوم پاشائي نه سابقه آنچناني در موسيقي ايران دارد و نه اثر ماندگاري كه ارزش بحث و جدل داشته باشد و اين پائين آمدن سطح دانش موسيقائي جامعه و عوام مي رساند و تنها تحليل اين واقعه و پديده اين هست كه جامعه ايران شديدا احساسي و ابتدائي تفكر ميكند و واكنش نشان مي دهد چيزي كه حاكميت بعد از 88 دنبالش بود (269832)
یوسف
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۴:۵۹
حرف های آقای اباذری را باید جدی گرفت متاسفانه مردم عامه در ایران روز به روز عوام تر میشوند.شاید قدیما به بی سواد ها عامی میگفتند ولی الان با سوادها هم عامی شده اند. و این بد است. وقتی عوام عوامتر میشوند فاصله اشان با خواص هم یشتر میشود و نتیجه میشود چنین نشستهایی.چینین توهینهایی.مردم ایران بیش از حد اهل تعارفات هستند.با مدح و ثنا بیشتر رابطه دارند تا با انتقاد. (269835)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۷
دوستان عزیز اگر کمی با دقت و به بدور از تعصب به گفته های ایشان دقت کنیم تا حد زیادی مطالب ایشان درست بود و واقعا مردم ما بسیار سطحی نگر شدهاند به امید روزهای بهتر


پ (269852)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۷
هر وقت اتفاقی در جامعه رخ می دهد، جامعه به دو گروه طرفدار و منتقد تبدیل می شود، قصد دفاع از اظهارات آقای اباذری یا مخالفان ایشان را ندارم ، اما این اتفاق یک رویداد اجتماعی است که باید به دور از داوری شخصی مورد تحلیل قرار گیرد، حدود 13 سال قبل فلسفه علوم اجتماعی را با دکتر اباذری گذراندم ، انتظار تحلیلی عمیق تر از این پدیده اجتماعی از یک جامعه شناس می رود، یک بار دکتر اباذری پرسشی از دانشجویان کرد که چرا جامعه شناسی می خوانید، بهترین پاسخ را یکی از دانشجویان به ایشان داد: این رشته را دوست دارم، حالا ... (269853)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۲۰
با توجه به اینکه تمامی گفته های آقای اباذری موافق نیستم اما با بخشی از گفته های ایشا کاملا موافقم، چه کسی می تواند رد کند که ما ملت جو زده ای هستیم؟ با یک جم خاصی که شبکه های اجتماعی می دهند تمامی ما عکس العمل عجیب نشان می دهیم و خودمان هم نمی دانیم واقعا دلیل این شور چیست؟ گاهی بهتر است از زاویه ای متفاوت به این مسائل نگاه کرد. مردمی که برای بزرگانی همچون سیمین بهبهانی و یا پرویز مشکاتیان به تعداد نهایتا 2000 نفر حاضر می شود و حال آنکه برای مرحوم پاشایی چند صد هزار نفر تجمع می کنند، جو زده نیست (269858)
mehrdad
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۳۷
چطور مظلومیت یک خواننده جوان گرامی و خوش صدا که به بیماری درگذشته بیشتر از جمعی دختر بی گناه که به بیماری و ناکامی و درد باید عمری بگذرانند است؟ آن یکی برآمده از بطن طبیعت و این یکی برآمده از سستی ماست، بر خلاف سرطان که مردم در بروزش نقش ندارند. (269861)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۵۳
استدلال آقای اباذری درخصوص سیاست زدگی مردم ایران را قبول دارم وبه نظرمیرسد به دلیل حساسیت نشان دادن حاکمیت به نظرات مردم ونبود آزادی بیان دردانشگاه ها وفضای امنیتی ایجاد کردن مردم دنبال چنین فرصت های اند تا خودشون راتخلیه روحی کنند
واقعا چرا همه ماادعای بلد بودن می کنیم وعلت توسعه نیافتگی ماهم دلیلش نبود فرهنگ وشخصبت قالب وحقیقیه وبایدهرکسی متناسب باتخصص خودش فعالیت کند ونظربدهد
آیا بانمردن یک خواننده واقعا چه اتفاقی رخ می داد درجامعه آیا مشکل ازدواج،اشتغال ،تورم و...حل میشد (269869)
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۳ ۱۵:۵۹
در اینکه ایشان جامعه شناس نیستند شکی نیست بدلیل اینکه درد مردم تنها یك جوان مثل مرحوم پاشائی نبود که در ایران هزاران مثل پاشائی سرطان می گیرند و می میرند اما پاشائی نمونه شد تا دیگران چون این آقا درد مردم را درک کنند که متاسفانه برعکس شد......... (269873)