به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۱:۳۴
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۲ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۶۴۱۰۹
عروس و دامادها دستکم سه بچه درست کنند!

اردوغان کنترل‌جمعیت را خیانت به‌وطن خواند

گروه جامعه: رئیس جمهور اسلامگراي ترکیه در یک جشن عروسی اعلام کرد که پیشگیری از بارداری و کنترل موالید به معنای خشکاندن تبار ترک‌هاست و از عروس و دامادها خواست دستکم سه بچه درست کنند.
اردوغان کنترل‌جمعیت را خیانت به‌وطن خواند
رجب طیب اردوغان، اعلام کرده که پیشگیری از بارداری و کنترل موالید به معنای «خیانت به وطن» است. او در یک جشن عروسی نسبت به کاهش جمعیت ترکیه هشدار داد و اقدامات پیشگیرانه را خشکاندن نسل و نبار ترکی دانست. ویدئویی از سخنان اردوغان در سایت اینترنتی «رادیکال» منتشر شده که او را در حال ادای این سخنان نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور ترکیه در این عروسی، شاهد عقد بوده است. بسیاری دیگر از رسانه‌های ترکیه نیز حرف‌های رئیس‌جمهور اسلامگرای ترکیه را نقل کرده‌اند كه از عروس و داماد می‌خواهد حداقل سه بچه درست کنند.

اردوغان تاکنون همواره از کاهش نرخ موالید در ترکیه انتقاد کرده و معتقد است که ازدیاد جمعیت به رشد اقتصادی و توسعه کشورش کمک می‌کند. طبق داده‌های بانک جهانی‌، میانگین زایمان هر زن ترک در سال ۲۰۱۲ برابر با ۰۶/ ۲درصد بوده و این از شصت سال پیش تاکنون بی‌سابقه است. اردوغان در سال ۲۰۱۲ و زمانی که هنوز نخست‌وزیر ترکیه بود، تلاش کرد تا سقط جنین در کشورش را از نظر قانونی ممنوع سازد. اعتراضات گسترده زنان و فعالان مدنی ترکیه اما جایی برای پیگیری این طرح نگذاشت.
اردوغان در اوایل دسامبر نیز از موضوع برابری زن و مرد انتقاد کرد و این را امری «خلاف طبیعت» خواند. او می‌گوید فمینیست‌ها نقش مادری را قبول ندارند و برای همین نمی‌توان اهمیت ویژه زنان و مادران در اسلام را برایشان توضیح داد. رئیس جمهور ترکیه خودش چهار فرزند (دو دختر و دو پسر) دارد.