به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۰:۲۶
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۶۸۸۷۲
نخست‌وزیر جنگ هم نگفت مردم روزی یک وعده غذا بخورند

کرباسچی: بایدمسوولیت آن ٨سال‌را بپذیرند

کرباسچی: بایدمسوولیت آن ٨سال‌را بپذیرند
گروه سیاسی: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، با حضور در جمع اعضای این حزب  استان اردبیل، طی سخنانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، با بیان اینکه باید برگردیم و باهم یک هم‌اندیشی کنیم که در این ٣٦سال چه گذشته و آیا آنچه فریاد زدیم و شعار دادیم درست عمل کرده‌ایم یا نه، گفت: «انقلاب ما مثل انقلاب شاه و میهن نبود که هر سال ششم بهمن را جشن می‌گرفتند. این انقلاب، انقلاب مردم است و همه آحاد مردم در آن سهم و تاثیری داشته‌اند‌ بنابراین کار بیهوده‌ای نیست که ارزیابی داشته‌ باشیم. باشیم، چون قطعا نمی‌توانیم ادعا کنیم که در همه سطوح به همه آنچه می‌خواسته‌ایم به‌طور کامل رسیده‌ایم. نمی‌توانیم به مردم بگوییم که همه وعده‌هایمان عملی شده است.»

غلامحسین کرباسچی، با اشاره به اینکه در بعضی از بخش‌ها مثل برگزاری نماز جمعه این مسایل خیلی زیاد محقق شده، تصریح کرد: «اما آیا نماز جمعه ما مسایل همه مردم را پوشش می‌دهد.» وی همچنین با ابراز انزجار نسبت به هرگونه توهین به اهل‌بیت، گفت: «اگر کوچک‌ترین اهانتی به پیامبر اسلام شود همه ما در مقابل آن بسیج می‌شویم. اما یک‌بار هم نگاه کنیم به کار و رفتار ما و چهره‌ای که ما از اسلام ارایه می‌کنیم. من نمی‌دانم آمارهایی که در کشور منتشر می‌شود چقدر درست است، اما اینها می‌تواند باعث ناامیدی و سرشکستگی نسل جوان شود؛ نسلی که پدرانشان این انقلاب را به‌پا کردند و حالا نگاه می‌کنند و می‌بینند چندمیلیون‌نفر بیکار داریم و این افتخار نیست. البته متاسفانه آمارها هم مثل خیلی چیزهای دیگر اینقدر دستکاری شده و نمی‌دانم که این آمارها درست است یا نه اما آمار اعتیاد و طلاق و سقط‌جنین و مسایل اینچنینی به‌گونه‌ای است که اگر خدای ناکرده واقعیت داشته باشد، ما باید در هر ٢٢بهمن تلاش کنیم تا اینها را کاهش دهیم.»

نخست‌وزیر زمان جنگ نگفت که مردم روزی یک وعده غذا بخورند
کرباسچی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از نحوه توزیع یارانه‌ها در دولت قبل گفت: «الان می‌بینید که وقتی یک آدمی از مجموعه حاکمیت عربستان حذف می‌شود، اعلام می‌کنند که در این ٢٠سال، دومین ذخیره ارزی جهان را برای کشور خودش اندوخته؛ حال در همین ١٠سال ما با ذخایر ارزی خود چه کردیم؟ یارانه دادیم؟ می‌خواستیم رای بگیریم؟ من نمی‌دانم چه کردیم ولی آمار می‌گوید که بی‌توجهی کردیم. عربستان‌سعودی غیر از ذخیره‌های ارزی، میزان درآمدش از سود سهامی که در دنیا خریده، سالانه بین صد تا ١٢٥میلیارددلار بوده است. یعنی حدود سه‌برابر بودجه امسال ما. من به آمارهای دیگر کاری ندارم و به این هم کاری ندارم که کسی از مرگ ایشان خوشحال یا ناراحت شود. به اینکه اخلاق اسلامی چه می‌گوید و ما باید چگونه با دیگران برخورد کنیم هم کاری ندارم. به این هم کاری ندارم که آیا حضرت امیر، اخلاقش اینطور بود که مثلا وقتی یکی از کسانی که حق ایشان را غصب کرده بود، از دنیا رفت ابراز خوشحالی کرد؟ آیا تبریک گفت؟ آیا اخلاق شیعه و اسلامی این است؟

ما نمی‌توانیم بگوییم چون دنبال ارزش‌هایمان بوده‌ایم چنین وضعیتی داریم. ضمن اینکه ارزش‌ها را هم با همین ظواهر مذهبی مثل حضور در مساجد برای خواندن نماز می‌توانیم با کشورهای اطراف خودمان مقایسه کنیم.» دبیرکل کارگزاران در ادامه سخنان خود، «بحران کارآمدی» را مهم‌ترین بحران کشور در دهه گذشته دانست و تصریح کرد: «کارآمدی این نیست که ما بعد از ٣٠سال به مردم حرف‌هایی را بزنیم که در زمان جنگ هم به مردم اینطور حرف‌ها را نمی‌زدیم. مگر در زمان جنگ با همه سختی‌های شرایط آن زمان، نخست‌وزیر وقت یک‌بار به مردم گفت که چون ما جنگ داریم و نیاز به ارز داریم، شما یک‌وعده در روز غذا بخورید؟ آیا امام در سخنرانی‌هایش به مردم چنین چیزی گفت؟ مردم تا کی می‌توانند با این روش زندگی کنند؟ البته توقع هم نداریم که دولت یا حکومت بیاید و بین مردم پول توزیع کند. چون این هم روش اداره کشور نیست.»

باید مسوولیت آن ٨سال را بپذیرند
کرباسچی به زیان‌های فقدان حزب و تشکیلات در کشور و برخی سخنان حامیان سابق دولت قبل درباره برائت از آن دولت نیز اشاره کرد و گفت: «جالب است که یک نفر را می‌آوریم و همه نوع تایید و حمایت از او به عمل می‌آوریم و از خدا و پیغمبر هم برای او هزینه می‌کنیم و حالا می‌گوییم این اصلا با ما نبود. ما این را نیاورده بودیم! این آدم‌ها باید این را بپذیرند صدهامیلیارددلار را به دست فردی داده‌ایم و ظرف هشت‌سال این شرایط را برای ما ایجاد کرده است. نمی‌توانیم الان بگوییم به ما ربطی ندارد. در دنیا وقتی حزبی می‌آید و وعده‌هایی می‌دهد، اگر نتوانست به وعده‌های خود عمل کند، حزب دیگری زمام امور را به دست می‌گیرد و در این شرایط، حزبی که نتوانسته موفق عمل کند و مردم اختیار امور را از او گرفته‌اند، حداقل برای مدتی روزه سکوت می‌گیرد. نه اینکه چندبرابر طلبکار شود.» وی در همین راستا تصریح کرد: «ما و دوستانی که در جرگه اصلاح‌طلبی بودند و دیگرانی که گرایش اعتدالی و آقای روحانی را قبول داشتند، بر اساس یک تحلیلی از ایشان حمایت کرده‌ایم.

این گروه نمی‌تواند بعد از چهارسال ادعا کند آقای روحانی اصلا به ما ربطی ندارد. بنده اعلام می‌کنم تمام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تا آخر پای آقای روحانی ایستاده‌اند. الان وضعیت کشور را فقط در بعد سیاست خارجی یا در بعد اقتصادی نگاه کنید و ببینید در چه شرایطی بوده‌ایم. در وضعیت خارجی که می‌گفتند هیچ اشکالی ندارد و اینها کاغذپاره است و خودمان اداره می‌کنیم، امروز می‌بینید که به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم. ببینید با این سابقه‌های ملی و اسلامی و با این انگیزه‌ها و در کشوری که بچه‌هایش برای حفظ استقلال آن در جبهه‌ها آنطور ایثار کردند، حالا به جایی رسیده‌ایم که باید دستمان را جلو چین و روسیه دراز کنیم و هرچه می‌خواهیم در این کشور خرج کنیم، باید ١٠درصدش را به بانک‌های چینی بدهیم. حالا شما می‌گویید یارانه می‌دهیم، ولی بروید ببینید ما در ازای هرپولی که در این کشور می‌خواهیم خرج کنیم، باید چقدر به دلال‌های چینی بدهیم. این وضعیت در این هشت‌سال عاید ما شده و الان نمی‌شود بیایید و بگویید ما از این شرایط مبرا هستیم چرا که شما از اول تا جایی که توانستید، حمایت کردید. شما این را تا حد اینکه امام زمان کمک می‌کند، بالا بردید و گفتید مردم به او رای دهند و حالا نمی‌توانید بگویید به ما مربوط نیست. البته عده‌ای آدم فرصت‌طلب در کشور هستند که همین شرایط را می‌خواهند، یعنی اگر خوب شد، بگویند ما بودیم و اگر خراب شد، بگویند ما نبودیم. اما کشور را اینطور نمی‌شود اداره کرد.»
مرجع : ندای ایرانیان