به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۱۳
 
۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۵ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۸۶۸۷۳
اوباما: همه ايرانبان با شعار مرگ بر آمريكا موافق نيستند

تندروهای ایران همکار جمهوریخواهان امریکا هستند

رد توافق، به جنگی دیگر در خاورمیانه منجر خواهد شد
گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا گفت اگر کنگره این توافق را رد کند هر دولت دیگری در واشنگتن باید منتظر جنگ تازه ای خاورمیانه باشد زيرا رد توافق با ایران به جنگی دیگر در خاورمیانه (غرب آسیا) منجر خواهد شد.
تندروهای ایران همکار جمهوریخواهان امریکا هستند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما که در دانشگاه آمریکا (امریکن یونیورسیتی) سخنرانی می کرد گفت: مخالفان توافق در ایالات متحده، همه چیز را از دریچه حزبی می‌نگرند. او تاکید کرد این حق ایران است که انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشد. رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره ای به تاریخ آمریکا، افزود: عده ای در جنگ سرد نیز می گفتند که باید با شوروی وارد جنگ شویم؛ اما این اتفاق نیفتاد. در زمان کندی، رییس‌جمهور پیشین آمریکا نیز بحران موشکی کوبا به صورت صلح آمیز حل شد.

وی با یادآوری خطرات جنگ برای آمریکا، گفت: کسانی که امروز میلیون ها دلار خرج تبلیغات علیه توافق هسته ای می کنند، همان هایی هستند که برای جنگ در عراق تبلیغ می کردند. بیش از یک دهه بعد هنوز پیامدهای جنگ عراق باقی است. هزاران کشته و ده ها هزار مجروح و حدود 1 تریلیون دلار هزینه شد. داعش هم تشکیل شد. جنگ عراق هم به نفع صدام حسین شد. اوباما افزود: زمانی که به ریاست جمهوری رسیدم، گفتم نه تنها جنگ عراق بلکه باید ذهنیت برتریِ جنگ بر دیپلماسی و ذهنیت بزرگنمایی خطرات و تهدیدها نیز پایان یابد.

رئیس‌جمهور آمریکا در دانشگاه "امریکن" واشنگتن با اشاره به حمله این کشور در سال 2003 به عراق اظهار داشت: بسیاری از افرادی که برای جنگ در عراق استدلال می‌آوردند، هم اینک علیه توافق هسته‌ای ایران این کار را انجام می‌دهند. «باراک اوباما» تاکید کرد: یک دهه از تصمیم حمله به عراق می‌گذرد، اما هنوز شاهد تبعات این تصمیم هستیم.

وی از اسرائیل به عنوان تنها مخالف جمع بندی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 نام برد و افزود: این توافق نه فقط بهترین گزینه در میان گزینه‌های دیگر بلکه محکم‌ترین توافق منع تولید و تکثیر اتمی است که تاکنون حاصل شده است. به گفته رئیس جمهور آمریکا، چندین دهه تحریم‌های یکجانبه نتوانست ایران را پای میزه مذاکره بکشاند. اوباما با اشاره به سرگونی «صدام حسین» مدعی شد: بیشترین نفع از حمله آمریکا به عراق را ایران برد، چرا که دشمن دیرینه او از بین رفت.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای به معنای پایان اختلافات با ایران نیست، اضافه کرد: توافق هسته‌ای نه فقط تنها انتخاب، بلکه بهترین انتخاب است. رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را برای امنیت کشور خود بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: اختلافات زیادی با ایران داریم و بدخواهان در تلاشند که توافق را زیر سوال ببرند. اوباما همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران پس از برداشت تحریم‌ها گفت: احتمال می‌دهیم که اکثر ارزهای مسدود شده ایران به مردم این کشور خواهد رسید.

وی با بیان اینکه توافق مذکور صد در صد به نفع واشنگتن است، افزود: تنها ایران از رد توافق توسط کنگره آمریکا سود خواهد برد. رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: تعامل با ایران تنها دو راه دارد، یا جنگ یا دیپلماسی. هر دو راه حلی هستند، اما جنگ اطمینان خاطر ما از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به تعویق می‌اندازد. اوباما افزود: اگر ایران خلاف توافق عمل کند، می‌توانیم دوباره تحریم‌ها را اعمال کنیم. وی در پایان به مراحل تدوین خواسته‌های آمریکا از ایران اشاره کرد و گفت: سرویس‌های امنیتی اسرائیل در تدوین خواسته‌های آمریکا از ایران برای رسیدن به توافقی جامع به ما یاری رساندند.

وی با اشاره به انتقادهای منتقدان از گفتگو با ایران گفت: حتی منتقدان هم پس از توافق موقت با ایران آن را اقدامی موفقیت آمیز خواندند. اوباما اضافه کرد: جمهوریخواهان حتی پیش از آنکه متن توافق را بخوانند شروع کردند به مخالفت با بندهای آن. آنان حتی به ارنست مونیز ، وزیر انرژی خودشان هم اعتماد نکردند. مواد هسته ای چیزی نیست که بتوان آن را دستشویی پنهان کرد.  اسرائیل تنها حکومتی است که با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت می‌کند. اگر به اعمال تحریم یک جانبه ایران ادامه دهیم تنها خواهیم ماند.

رئیس جمهور آمریکا گفت اگر کنگره این توافق را رد کند هر دولت دیگری در واشنگتن باید منتظر جنگ تازه ای خاورمیانه باشد. رد توافق با ایران به جنگی دیگر در خاورمیانه (غرب آسیا) منجر خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت افرادی که با توافق با ایران مخالفند همان هایی هستند که در سال 2003 برای حمله به عراق رای مثبت دادند. وی افزود: تندروها در ایران شعار مرگ بر امریکا سر می دهند، دلیل نمی شود بگوییم همه در ایران این را می‌گویند. تندروهای ایران همکار جمهوریخواهان امریکا هستند. این یک رویاپردازی است که توافق را رها کنیم و به تحریم ها ادامه دهیم.