به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۰۹
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۸۸۵۲۶
گزارش تصويري

داعش باستان‌شناس ۸۲ ساله سوري را سر برید

گروه بين‌الملل: عناصر گروه تکفیری داعش یک باستان شناس ۸۲ ساله را که از بیش از ۵۰ سال پیش به عنوان رئیس آثار باستانی تدمر فعالیت می‌کرد در این شهر سر بریدند.
داعش باستان‌شناس ۸۲ ساله سوري را سر برید
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «مأمون عبدالکریم» مدیرکل آثار باستانی سوریه روز سه شنبه اعلام کرد عناصر گروه تکفیری داعش یک باستان شناس را در شهر باستانی تدمر سر بریدند و جسد وی را در میدان اصلی این شهر تاریخی آویزان کردند. تروریست‌های داعش که مناطق گسترده ای از سوریه و عراق را به کنترل خود درآورده‌اند ماه گذشته شهر تدمر در مرکز سوریه را که در کنترل نیروهای دولتی قرار داشت تصرف کردند.

عبدالکریم افزود: خانواده «خالد الاسعد» به وی اطلاع دادند که داعش این باستان شناس ۸۲ ساله را که از بیش از ۵۰ سال پیش به عنوان رئیس آثار باستانی تدمر فعالیت می‌کرد روز سه شنبه اعدام کرده است. وی افزود: تصور اینکه چگونه چنین دانشمندی را که خدماتش به تاریخ فراموش شدنی نیست سرش را از بدنش جدا می‌کنند و جسدش را از بنایی تاریخی در وسط میدانی در تدمر آویزان می کنند دشوار است.

مدیرکل آثار باستانی سوریه اضافه کرد: ادامه حضور این جنایتکاران در این شهر تاریخی موجب از بین رفتن تمام آثار باستانی این شهر خواهد شد. عبدالکریم افزود: الاسعد چند تحقیقات علمی درباره تدمر در چندین نشریه باستان شناسی جهانی منتشر کرده بود. خالد اسعد حدود یک ماه پیش توسط نیروهای داعش بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته بود.

این باستان‌شناس سوری به خاطر تحقیقات مهمی که پیرامون تدمر انجام داده و مقالاتی در این زمینه که در نشریات مهم باستان‌شناسی منتشر کرده بود شهرت داشت. خالد اسعد برای مدتی نیز با گروه‌های اعزامی از آمریکا، فرانسه، آلمان و سوئیس در طرح‌های حفاری این منطقه مشارکت داشت و تصاویر او در کنار شخصیت‌های برجسته خارجی هنگام بازدید از تدمر بارها منتشر شده است.

مشخص نیست که داعش این باستان‌شناس سوری را به چه اتهامی به قتل رسانده و منابع مرتبط با داعش نیز هنوز در این زمینه توضیحی نداده‌اند. شهر تدمر که تاریخش به دو هزار سال پیش باز می‌گردد در فهرست مکان‌های میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است. ویرانه‌های شهر باستانی تدمر یا پالمیرا در نزدیکی شهرکی به همین نام در استان حمص در سوریه واقع شده و سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل - یونسکو - آن را به عنوان یکی از مهمترین آثار باستانشناسی خاورمیانه ثبت کرده است.

سابقه سکونت انسانی در این محل به دوره نوسنگی بازمی‌گردد و بقایای آثاری متنوع از تمدن‌های خاورمیانه و روم از سده‌های دوم قبل از میلاد به بعد در آن یافت می‌شود. در زمان رونق جاده ابریشم، پالمیرا یکی از مراکز عمده تجاری و ترانزیت در این مسیر محسوب می‌شد.

در ماه مه سال جاری، تکفیری‌های داعش این محل را به تصرف درآوردند و وارد موزه این شهر باستانی شدند. در کنار سؤالاتی که در مورد سرنوشت ساکنان محلی پیش آمده بود، سابقه داعش در تخریب اماکن باستانی، به خصوص مجسمه‌ها و معابد، باعث نگرانی در مورد آینده این محل مهم تاریخی شد. در ماه ژوئن، گزارش شد که تروریست‌های داعش دو معبد باستانی را در این محل منفجر کرده‌اند اما هنوز اطلاعات دقیقی از میزان تخریب احتمالی این محل در دست نیست.