به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۱ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۱۹۵۰۵

اختلاف بر سر قانون حجاب؛ اعدام‌خواهی!

اختلاف بر سر قانون حجاب؛ اعدام‌خواهی!
گروه سیاسی: سایت امتداد در یادداشتی نوشت: درحالی که سخنگوی قوه قضائیه می گوید «جرم کشف حجاب یک جرم درجه هشت محسوب میشود، نمایندگان مجلس در قانونی آن را جرم درجه چهارم تعریف می کنند. فاصله این دو طبقه در مجازات ها آنقدر زیاد است که مشخص نیست قوه قضائیه پس از آنکه احتمالا این قانون در مجلس تصویب شد، چه کار می خواهند بکند. 
براساس تعریف قانونی «مجازات تعزیری درجه هشت شامل موارد زیر است»: حبس تا سه ماه،  جزای نقدی تا ده میلیون ریال، شلاق تا ده ضربه» به عبارت روشنتر بیشترین حبس سه ماه و بیشترین جزای نقدی یک میلیون تومان است. حالا بیایید نگاهی کنیم به قانونی که مجلس سعی می کند تصویب کند. 
در متن لایحه جدید حجاب اگر مشخص شد که افراد با دولتها و یا شبکه های خارجی ارتباط دارند (بخوانید فیلم گرفته و برای آنها ارسال کنند) به حبس و جزای نقدی درجه 4 محکوم میشوند. یعنی حبس بین 5 تا ده سال و جزای نقدی تا 36 میلیون تومان مابقی موارد این قانون هم تقریبا به همین منوال است. اگر بی حجابی یا بدپوششی را ترویج کنید جزای نقدی و درجه 4 در انتظار شماست. اگر بی حجاب را برای چند بار بگیرند به جزای نقدی درجه چهار محکوم میشود. یعنی حبس تا 5 سال. اگر شخص مشهوری این کار را بکند جزای نقدی درجه 2 و یا مصادره ده درصد از اموالش را به عنوان طرح پیشنهادی نوشتند. 
دقت کنید که از مجازات درجه هشتم، آن را به مجازات درجه چهارم ارتقا دادند و سئوال این است که اگر این هم موفقیت آمیز نبود پروژه بعدی چیست؟ آیا همچنان قرار است خطاکارهای گیلان بدون مجازات بمانند و مجازات درجه اول را برای بی حجاب ها اعمال کنید؟ یا آنکه قرار است برای ترساندن مابقی بی حجابها، چند نفر را اعدام یا سنگسار کنید؟ 
فراموش نکردیم که اعتقادی حامیان این نوع مجازات این است که «دو صد گفته چون نیم اعدام نیست» (تیتر کیهان درباره سروسامان دادن به بازار ارز و طلا) اما آیا با آن اعدام ها مشکل حل شد؟
این جدال و کشمکش تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ آیا در آستانه مجلس جریانی که قدرت را یکدست در اختیار دارد و به خاطر همین یکدستی دچار سرمستی شده، حاضر است آراء خود را به صورت شفاف به این لایحه اعلام کند؟ آقای قالیباف و تیم او که معتقد بودند «خلاء قانونی در این زمینه نداریم» چرا سکوت کردند؟ نمی بینند که با این قانون قرار است چند میلیون نفر را «مجرم» و «سابقه‌دار» کنند؟ بی شک این وقایع در کارنامه همه نمایندگان مجلس باقی می ماند. بیش از همه در کارنامه جناب قالیباف.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها