به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۹:۱۸
 
۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۱۴۵۵۹
هان ای دل عبرت بین/ از دیده نظر کن هان!

هاشمي و تداعي تلخ اين عكس و اين خاطره!

گروه سياسي: تهمت‌زني‌ها و هتك‌حرمت‌هايي كه طي چند ساله اخير فضاي سياسي كشور را احاطه كرده و خصوصا در صحن مجلس گاه و بيگاه بر زبان برخي نمايندگان جاري مي‌شود شايد بيش از هركس به آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، معطوف بوده و اين مرد پير سياسي معاصر ايران، ناجوانمردانه آماج بسياري از افتراها و هتك‌حرمت‌ها شده است.
همين ديروز يك نماينده با كسوت روحانيت بار ديگر به فرزند او در مقابل دهها ميليون بيننده كه از طريق گيرنده تلويزيون‌هاي خود جلسه علني مجلس را به طور زنده مشاهده مي‌كردند، تهمت دزدي زد! خيلي راحت. آن هم در مملكتي كه مديران مسئول رسانه‌هايش در تيراژهاي اندك چند هزار نسخه‌اي، به خاطر چاپ نام يك متهم عادي قبل از حكم دادگاه، به محكوميت جزايي دچار شده‌ و مي‌شوند، چون قانون اين را مي‌گويد كه حتي در صورت محكوميت يك متهم در دادگاه، كسي و رسانه‌اي حق انتشار نامش را تا قبل آن حكم ندارد. اما پارادوكس گيج‌كننده آنجاست كه در همين مملكت و بدون هيچ حكم محكوميت، تشكيل دادگاهي و حتي ابلاغ رسمي اتهامي، در مقابل ميليون‌ها بيننده رسانة ملي‌ات و در خانه‌ملت‌ات، نامت و نام خانوادگي‌ات را قهرمانانه و طلبكارانه ببرند و با صداي رسا بانگ برآرند كه ايهاالناس: اينها دزدند، دله دزدند، فتنه‌گرند، جاسوسند و....! سالهاست «كك» كسي هم نمي‌گزد، همان گونه كه ديروز كك كسي نگزيد و رييس مجلس به يك تذكر ساده اكتفا كرد؛ همين!

... اين تلخي و چرخ روزگار، هاشمي و هاشمي‌ها را گاهي اوقات در تنهايي‌هايشان به اين فكر فرو ببرد كه تاوان كشت و زرع گذشته خود را نمي‌دهند. براي مثال آقاي هاشمي، آيا تاوان نوع مديريت و بناگذاري نوع تعامل با منتقدان در مجلس شوراي اسلامي (دوره اول) را كه رياستش را برعهده داشت، نمي‌دهد؟

خاطره و عكس زير گواه تلخي و پي‌گذاري بدعت‌هاي ناروا در مجلس است كه حالا دامان همان روحاني جوان و خندان در سمت راست تصوير زير در جايگاه رياست مجلس دوره اول را گرفته است! در اين تصوير عبرت‌آموز، هاشمي در چهل و چند سالگي گذر عمر مي‌كرد و حالا اما در هشتاد سالگي است. با اين تفاوت كه حالا رييس‌ مجلس نهم، حتي نامه فرزند متهم شده به «دله دزد» بودنش را هم نمي‌خواند و به قرائت چند سطر بي‌اثرش اكتفا مي‌كند! اينجاست كه هاشمي يقننا اين عكس و اين خاطره مرحوم سحابي را هرگز دوست ندارد. نه ببيند و نه بخواند؛ اما شما ببينيد و بخوانيد و ...!

مرحوم مهندس عزت‌الله سحابی در خاطرات خود از یک جلسه مجلس دوره اول نوشته است: «آبان، پیش از پایان نطق پیش از دستور آقای صباغیان، در حالی‌ که یکی‌ دو دقیقه از وقت ایشان باقی بود، ناگهان در مجلس جنجال به‌پا شد و یکی از روحانیون مجلس به‌نام آقای قره‌باغی نماینده ارومیه، از جای خود برخاست و فریاد زد که "نگذارید این لیبرال‌ها حرف بزنند" و به‌ طرف تریبون حرکت کرد تا صباغیان را از تریبون به پایین بکشد.

صباغیان در مقابل وی مقاومت کرد ولی روی او دست بلند نکرد. در همان حال، عده‌ای فریاد برآوردند که دارند قره‌باغی را کتک می‌زنند. از آن‌ طرف، مهندس معین‌فر نیز از جای خود برخاست تا به کمک صباغیان برود ولی هنوز به جلوی تریبون نرسیده، عده‌ای از نماینده‌ها بر سر وی ریختند. آقای هاشمی هم که ریاست مجلس را بر عهده داشت، ساکت و آرام و با لبخند و بسیار خونسرد به جریان نگاه می‌کرد. مهاجمان علاوه‌ بر ایراد ضرب و جرح و کتک‌ زدن معین‌فر و صباغیان، فحش‌های رکیک و ناموسی هم به آنها می‌دادند. از جمله مهاجمان آقایان هادی غفاری، اسدی‌نیا، دهقان و ... بودند. تعداد آنها پنج نفر بود.

مکالمات آن روز مجلس، طبق معمول از رادیو پخش می‌شد و اتفاقا فرزندان آقای معین‌فر که از طریق رادیو به مذاکرات گوش می‌دادند، آن را روی نوار ضبط کردند. آقای هاشمی در جریان آن زد و خورد و در حالی‌که معین‌فر زیر مشت‌ و لگد آقایان قرار داشت، فقط می‌گفت آقایان خونسردی خود را حفظ کنید و تنها در یک جا با صدای بلند فریاد زد که "آن اسلحه را بگذار توی جیبت!" یعنی معلوم بود که در آن‌ میان، یکی از افراد اسلحه هم کشیده بود. این در حالی بود که در صحن مجلس کسی نیابد با اسلحه حاضر می‌شد!

آنچه روز جمعه‌ آن هفته اتفاق افتاد، از اصل موضوع مهم‌تر بود. در روز جمعه آن هفته، آقای هاشمی‌ رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه گزارش واقعه را بیان کردند ولی گزارش آقای هاشمی، خلاف واقع بود. در آنجا آقای هاشمی گفت که صباغیان بیشتر از وقت قانونی صحبت کرد و ما به وی اخطار کردیم ولی ایشان گوش نداد و یکی از آقایان که می‌خواست صحبت کند، به پای تریبون آمد. درحالی‌که همه آنها خلاف حقیقت بود ....»


 آن نماينده‌هاي تندروي آن روز يعني هادي غفاري بعدا اصلاح‌طلب شد و عادل اسدي‌نيا «نماينده اهواز» هم به خارج رفت، مقيم اروپا شد و ضدانقلاب شد! و... اما مهندس سحابي و صباغيان با همه سختي‌هايي كه در اين سه دهه متحمل شدند، در ايران ماندند و بر همان عقيده و مرام اوليه‌اشان اصرار ورزيدند. سحابي دو سال پيش دارفاني را وداع گفت و دختر مظلومش؛«هاله» هم در مراسم تشييع پدرش آنگونه جان سپرد و صباغيان، معين‌فر، يزدي و ... همچنان در تهران زندگي مي‌كنند همچون هاشمي وارد دهه هشتم عمر شده‌اند. آنها البته و به احتمال زياد روز دوشنبه كه مثل ميليون‌ها ايراني، شاهد هتاكي و افترازني آن نماينده، به هاشمي و خانواده‌اش بودند با خود شعر خاقاني را زمزمه مي‌كردند كه:
هان ای دل عبرت بین/ از دیده نظر کن هان!

۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۳۰
درود درود ....هاشمی هم کم بد نکرد! (108637)
hichkas
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۲
من و خیلی ها میدونیم که هاشمی قدیس نیست و اشتباهاتی داشته اما حالشه که مهم ترازهرچیزیه (108793)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۲۳
واقعا حسرت ميخورم كه چرا مردم ان موقع اگاهي و علم و هوش اين زمان را نداشتند كه اين ظلمها اتفاق نيفتد ان دوره من كودكي خردسال بودم ولي الان تا مطلب را خاندم دل سيري گريستم بحال كساني كه مظلوم بودند و مظلومانه فرزنانشان را شهيد كردند و چه رنجها كه نكشيدند ولي از اعتقاداتشان پا پس ننهادن / بهار جون امروز ثابت كردي كه بيخودنيست تنها سايت سياسي هستي كه تا سه شب من ميبينم و بهش عشق ميورزم/ زنده باد اصلاحات پاينده خاتمي. . . . و هرانكس كه نامشان اشك ازچشمانمان سرازير ميكند (108928)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۲۹
ممنون از این مطلب عبرت آموز.امیدوارم آقایان مجلسی ها بخصوص جناب لاریجانی این مطلب رو بخونند.راستی بنده خدا ارومیه با این نمایندگانش!قاضی پورم الان شاهکار میکنه. (108935)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۴۶
اگر همون موقع هاشمی به عنوان رئیس مجلس بجای لبخند با انها که به لیبرالها حمله کرده بودند برخورد میکرد الان به خودش حمله نمیکردن (108948)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۵۷
چقدر این افساد طلب ها مقید شده اند و تهمت قتل به هاشمی را فراموش کرده اند؟ (109025)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۲۲
بله و حالا هاشمی دیگر آن هاشمی سابق نیست ، این مقاله بهانه خوبی است برای بیان درخواستی که چند ماه است دوست دارم فریاد بزنم: حتی اگر او را می بخشیم ( خودم به عنوان یکی از ایرانیان بخشیده ام) نام او را همطراز با خاتمی و عارف و مصدق و امیر کبیر ندانیم.
هاشمی عاقبتت را بخیر می خواهم... می بخشم اما فراموش نمی کنم (108882)
dbdbdbdbdbdbdbd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۵۸
ازمکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید جو ز جو (108959)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۴۶
خاتمی هم درسال 60 برعلیه بازرگان مقاله مینوشت .اصلاح طلبان امروز اصولگرایان دیروز بودند واصولگرایان امروز اصلاح طلبان فرداخواهند شد.متاسفانه سیاسیون ایران ازمردم عقب ترند واین دلیل عقب ماندگی ماست (109022)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۲:۴۵
مگه مقاله نوشتن ویا ابراز نظر مخالفت با کسی جرمه؟ تو اینهمه کارهای مثبت خاتمی را رو ندیدی ابراز یه نظر در نقد فرد دیگری رو خلاف میدونی ؟ (109187)
نسل دوم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۱۸
صد آفرین به واقع بین (109218)
محمدرضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۸:۴۳
از بهار نیوز بعید بود .چه عجب یه مطلب خوب زدید این دفعه هاشمی رو زدی فکر کنم اشتباهی .عاقبت افراط و تفریط همینه افراطیون اون موقعه مثل گنجی معروف به اکبرپونس الان کجااند. شدن مدعیان آزادی (109056)
زهرا
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۰۹
شیوه اداره مجلس و اساسا حکومتداری د ر اوایل یک انقلاب و حکومت نوپا معمولا آن پختگی و تجربه لازم را بهمراه نداردو جریان ها و عملکردهای تندروانه در جامعه آنقدر مورد حمایت و تشویق مردم قرار می گیرد که این تندروی در آن زمان نه دیده می شود و نه مضموم بنظر می رسد ولی وقتی انقلاب و حکومت و حتی مردم پس از سی سال از پختگی سیاسی برخوردار شدند عملکرد مسئولین باید به درستی زیر ذزهبین قرار بگیرد. ضمنا عملکردهای متنوع آقای هاشمی در زمینه های مختلف سیاسی در همان دوران از ویژگی های سیار مثبتی بهره مند بوده که گذشتن از اینکونه خطاها آن هم در آن جو وشرایط ویژه امری طبیعی است. (109099)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۰:۴۹
خنده ان لحظه نشان از سهو نيست طرز فكر ان دوره ايشان و شخصيت فردي .
شايد آن موقع فكر ميكردند قدرت به بي اخلاقي مي ارزه .
ولي اگر تحولي شده انشا ا... خيره و قابل بخشش ولي نه فراموشي . (109279)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۳۰
عالی بود (108638)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۵۵
و ايكاش همه مي فهميدن كجا چيكار كردن كه دارن پاشو مي خورن ولي افسوس (108698)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۲
روزی که آقای هاشمی در راس بودن اگر به دوستان نهضت آزادی مثل امثال آقای یداله سحابی بازرگان و یزدی چنین نمی کردند روزگار از شما انتقام نمی گرفت
بله چه عبرت آموز (108741)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۲
بله دنیا دار مکافات برادر
از هر دستی که بگیری از همون دست پس میگیری (108743)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۳۳
از مکافات عمل غافل مشو/گندم از گندم بروید جو ز جو ....
دنیا دار مکافاته آقای رفسنجانی بزرگوار، مطمئنا شما انسان بزرگی هستین ولی همیشه انسان مردم دوست و پاکی نبودین. اون زمانی که تو قدرت بودین اگه مردمی هم بودین امروز خیلی خیلی بیشتر از الان تو قلب ایرانی ها جا داشتین. ولی افسوس که همه وقتی به جایی می رسن اول از همه یادشون میره که کی بودن و از کجا به کجا رسیدن (108639)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۴۱
سیف فرغانه می گوید..آن کس که اسب داشت غُبارش فرونشست....گرد سُم خران شما نیز بگذرد.... بادی که در زمانه بسی شمع ها بکُشت.... هم بر چراغدان شما نیز بگذرد....آری هاشمی بر چراغدان شما نیز گذشت همچنانکه بر گذشتگان شما! (108641)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۴۵
آفرین بر شما و مردان مقاوم و با بصیرت و ایستاده بر خط عدالت و آزادی وشهید مظلوم هاله سحابی که دل همه با رفتنش خون شد. (108642)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۳
زنده باد سحابی
زنده باد بازرگان (108746)
حمید
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۸:۳۱
آقایان بازرگان و سحابی ها مرحوم شدند و به رحمت خدا رفتند پس بهتر است برایشان طلب آمرزش و مغفرت الهی نماییم، یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
ایشان حقیقتا" مسلمانانی دانا، صادق، راستگو و بی ریا و ادعا بودند که متاسفانه به دلیل انحصارطلبی و خودخواهی برخی همچنان در انزوای سیاسی هستند!! (109049)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۱۲
آنها چون عاشق ایران بودند اگر امروز بودند مثل دوستان محترمشان مثل ابراهیم یزدی و. . . قطعا از خاتمی و هاشمی و روحانی و اصلاحات حمایت میکردند (109211)
حمید
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۸:۵۳
انصافا" نگاهی به کامنت ها در پایان مطالب، نشان دهنده ظرفیت، دانش و آگاهی خوانندگان و بهره برداران آن وب سایت است، در برخی سایت ها خواندن این کامنت ها تهوع آورند و حتی برخی کامنتشان نشان دهنده روحیات خشن و خشک مغزی صاحبان آنست. که البته آنهم به نظرم ناشی از ناآگاهی و ضعف ایمان و اعتقادات دینی آنهاست والا اسلام را همه جا دین رحمانی و مهربانی و مدارا معرفی کرده اند و پیامبر مکرمش نهایت انسانیت ومهربانی بوده که تحت هیچ شرایطی آزارش به هیچ احدی نمی رسید. از آنطرف مذهب شیعه و بنیان گذارانش، مثل معروفش از علی (ع) آموز اخلاص عمل.
واقعا آقای رفسنجانی اگر چه اکنون مشکل کشور نیستند ولی وضعیت امروز ما بیش از همه حاصل عملکرد سالهای نه چندان دور ایشان است اگرچه همیشه گفتند در همه این موارد شریک و همراهانی داشتند لذا باید از 30 سال گذشته و کارکردهای اشتباهشان از خداوند طلب مغفرت و از مردمش با اعلام آنها عذرخواهی نماید. (109060)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۴۸
ز انقلاب زمانه عجب مدار که چرخ

هزار بازی ازین طرفه تر برانگیزد. (108643)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۸:۵۴
واقعا كه دنيا مانند كوه صداها رو به سوي خودمان برميگرداند (108646)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۳
احسنت احسنت (108647)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۰۸
آفرین بر نویسنده (108648)
داود
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۱۰
از ماست که بر ماست.گذشته هاشمی وضعیت فعلی امثال احمدی نژاد و گروه پایداری است........... (108649)
روح اله
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۱۳
درود بر اصلاح طلب واقعی یعنی کسی که دلش برای ملت می تپد نه برای باقی ماندن در قدرت. (108650)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۲۱
احسنت،عمرت دراز باد،واقعا به حق اداي مطلب كرديد. (108652)
؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۲۲
واقعا مطلب بجایی بود ممنون
اکثر به اصطلاح تهمت هایی که به خانواده هاشمی زده میشه جنبه اقتصادی داره تا سیاسی که اونهم واقعیت هست درموردشون وگرنه چرا کسی جرات زدن چنین اتهاماتی به جناب خاتمی یا دکتر عارف رو نداره (108653)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۳۳
خیلی جالب بود (108655)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۳۴
بهر نيوز
همه چيز را با همه چيز قاطي نكن .
اگر منطق شما را بپذيريم بايد به اين ابهام هم پاسخ بدهيم كه صباغيان و معين فر قبل از اين عكس همين برخورد را با چه كساني كرده بودند (108656)
1001
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۶:۲۷
مظمئن باش اونا هم یه جای دیگه یه کاری کرده بودن!!!!!!!!!!!!! (108976)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۰۵
من با اين منطق مخالفم
در طول تاريخ بشر آدمهاي بي آزار و نجيب و سالم زيادي را مي بينيم كه بدون اينكه كسي را حذف كرده باشن خودشون حذف يا اذيت و آزار شدن (109002)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۳۵
اگربنا به تاوان باشه آقای هاشمی در یک ماه به اندازه همه بدی هاش تاوان پس داده. این بی انصافیه. بیش از 16 ساله هاشمی و خاندانش متهم می شوند. حالا شما یک اتفاق رو در اوایل انقلاب که طبعا مثل همه انقلابات همراه تندروی بوده رو ملاک قضاوت قرار میدی؟ (108658)
اسطوره
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۵۴
از + و - هایی ک ب نظرات داده شده باید جواب خودتو بگیری (108957)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۶:۲۴
قتلهای زنجیره ای و..... (108975)
آیینه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۴۰
بهرام که گور میگرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت (108659)
آزموده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۴۳
من این اون زمان به خوبی یادمه چه جفایی به مهندس بازرگان و نهضتی های اون موقع که از سالم ترین سیاسیون زمانشون بودند شد.
البته سنت آفرینش و بازی روزگار انتقام سختی از لبخند آقای هاشمی گرفت.!!!!
اینها عبرت های تاریخی است قابل توجه نمایندگان غوغاسالار مجلس فعلی!!!!!! (108660)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۰۹:۵۸
جالبه که اسدی نیا الان توی شبکه سنی "کلمه فارسی" درس اخلاق اسلامی میده!!!!؟؟؟؟؟ هیچوقت هم این جریانات رو به روی خودش نمیاره.
هادی غفاری هم که جدیداً روحانی واقعی شده( شعار معترضین به نتیجه انتخابات 88)
اینها همه مرهون نبودن احزاب قوی و شناسنامه دار هستش که باعث شده افراد هیچوقت در مقابل رفتار سیاسی و مواضعشون خودشون رو مسوول ندونن. (108665)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۲
تاریخ تکرار می شود. این سنت الهی است ولی ما عبرت نمی گیریم (108666)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۲
مرگ دختر مهندس سحابی که دخترشون مسن هم بودند سر تشییع وحشتناک بود و مظلومانه و نشانه چیزهایی که اگر بگویم فیلتر میشود و در کل هم کیه که ندونه خیلی از همین بلاها که سرمون میاد مسببش همین آقای هاشمی است از چیزهایی که باز بگویم فیلتر میشود بگیر تا ............. (108667)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۶
واقعا مظلومانه
شهادت گونه (108750)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۵
یعنی هاشمی الان داره بازخورد رفتار های گذشته خودشو میبینه؟ (108668)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۶
بله همین طوره برادر (108751)
آرمان
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۴۸
کاش فقط هاشمی نباشه که این بازخورد رو میبینه . (108954)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۰۶
عالی بود. (108669)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۱۰
هان ای دل عـبـرت بین از دیـده نظـر کن هان

ایــوان مــدائــن را آیـیـنــۀ عـبــــــرت دان

یـک ره ز ره دجـلـه مـنـــزل بــه مــدائـن کـن

وز دیـــده دوم دجـلـه بــــر خـاک مــدائـن ران (108670)
مسعود
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۱۸
چو بد کردی مباش ایمن ز آفات / که واجب شد طبیعت را مکافات.......
هر چه کشت کنی همان درو کنی ....
آقای هاشمی ، کشاورز بد کشتی بوده اند هنوز مانده تا از کشت گندمش جو برداشت کند!! (108672)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۲۰
عالی، عالی، عالی!!! (108675)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۲۱
پس مزدور مهدی خان نیستید بلکه نوچه نهضتی ها هستید (108676)
ننه بزرگ
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۱۰
شرمنده تو يكي ديگه ....شو از آب گل آلود ماهي نگير. (108711)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۲۰
نه عزیزم بهار خادم ملته!.....................شمایی که نوچه و مزدوری!!از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد (108719)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۲۶
والبته خشت کجی که آقایان آنروز کج نهادند وحاصلش شد ه ، حبس ،حصر وحذف منتقد ،بریدن حلق مخالف و خفه کردن هرکسی که مثل آنان فکر نمی کند (108678)
پروین اعتصامی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۲۸
هرچه کنی کشت همان بدروی
کاربد ونیک چو کوه و صداست (108679)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۳۰
موافقم (108680)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۳۰
ایول ؛جانا که از دل ما میگویی ؛ (108681)
اباذر
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۴۵
میگه از هر دست بدی از همان دست پس میگیری چپ ها ابداع کننده خیلی از چیزها بودند که امروز بعنوان چماق برسر خودشان فرود می آید و همان قوانینی که برای محروم کردن دیگزان تصویب کردند همانها امروز مانع بزرگ برسرراه خودشان است و در این میان ظلمی را که بر شرع پسندنماینده مردم کرج وبرادر شهید بزرگوار شهید شرع پسند روا داشتند که هیچگاه از خاطره ملت فراموش نخواهد شد همانها جمع شد تا بدینجا کشید و خدا کند به همین جا ختم شود که جای شکر خواهد داشت . (108687)
دکترحاتمی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۵۳
وقتی شایستگان ردصلاحیت شوندنتیجه همان می شود. (108696)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۰:۵۷
آفرین زنده باد نویسنده منصف وهوشمند این یادداشت.اخلاق سیاسی یعنی همین.دعای تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد. تنها پاداشیست که من می توانم به نویسنده ناشناس این متن بدهم. (108699)
م.گ
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۰۸
با ديدن اين عكس به سيري دل گريه كردم من هيچ وقت هيچوقت از هاشمي خوشم نيامد ولي هميشه او را يك سياستمدار كار كشته ديدم به وقت خودش همه را قلع و قمع كرد زمان دانشجويي من دوره رياست جمهوري هاشمي كم از دوره احمدي نژاد نبود تنها و تنها دوره رياست جمهوري خاتمي كمكي احساس غرور كردم،امردم قدر ندانستند مگرنه يك دهم دزديها واختلاسهاي اين دو دوره در زمان خاتمي نبود در هر صورت خدا جاي حق نشسته وخودش با صبر وحوصله تقاص صاحب حق را ميگيرد. (108708)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۷
واقعا منم بغض گلومو گرفت (108752)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۲۰
دوست عزيز... هاشمي بسيار اشتباه كرده... من هم دل خوشي از او نداشتم... ولي بعد از آن نماز جمعه‌ي تاريخي سال 88 به نظرم آمد او خيلي عوض شده. بعضي مصاحبه‌هايي هم كه اخيرا از او خوانده‌ام؛ ديگر آن آدم افراط‌گراي سابق نيست... مطمئناٌ خودش هم به اشتباهاتش واقف است. اما من تا حدودي مطمئنم كه همه‌ي آن تندي‌ها و افراط‌گري‌ها را به شخصه و خودش به تنهايي انجام نداده... و حالا هم به دليل اين‌كه از آن افراد فاصله گرفته تا اين حد مورد توهين قرار مي‌گيرد... وگرنه اگر هنوز با آنها بود كه اوضاعش خيلي خوب بود و خبري از توهين نبود كه هيچ؛ همچنان تمجيد هم مي‌شد! (108880)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۱۷
من برای آقای هاشمی در چند سال اخیر احترام قایلم. ولی همین آقای هاشمی را می بینید.آخر دهه ی۶۰ می رفتند تو نماز جمعه به شخصیت های بزرگی چون مهندس بازرگان و .... افترا می بستند. بدون اینکه اجازه بدن از خودشون دفاع کنن.
این چوبِ روزگارست ...
نوبت بقیه هم خواهد رسید. (108717)
ماهان
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۲۲
کیه که ندونه یه عده به واسطه تملق هایی که میکنن اجازه دارن هر تهمت و دروغی رو از هر تریبونی فریاد بزنن؟ (108721)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۲۵
با اینکه سیاست رو دنبال میکنم ولی به سیاستمدارها بدبینم. فقط به نهضت آزادی ها خوشبینم مواضع الان شون با 30 سال پیششون برابره. (108724)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۳۹
لطف کنید از گذشته و تندروی اصلاح طلبان امروز هم بنویسید؟ !!! البته اگر اجازه دارید!!!! (108729)
اربابی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۱:۵۰
درود بر هاشمی ، اتفاقا هاشمی مثل شما قدرت طلب نست و دنبال حفظ آبروی شماست . مگر ما فراموش کردیم که خاتمی در آغاز ریاست جمهوری چطور با دار و دسته اش این همه به هاشمی توهین کردند!!!!! ولی باز ایشان دل پاک و باگذشتی دارد که شماها را درکنار خود جای داد!!! از کردار زشت گذشته شما چشم پوشید .
مگر ما نطق های تند آقای یوسفیان نماینده اصلاح طلب شیراز را بر علیه هاشمی و خاندان او فراموش کردیم . اما همین آقای یوسفیان وقتی خدمت آقای هاشمی می رسد آقای هاشمی با بزرگ منشی با ایشان برخورد می کند و اصلا اجازه نمی دهد ایشان ( یوسفیان)خجلت زده شوند. آری این است رسم اصلی اصلاح طلبی نه آنچه شما در پیش گرفته اید. همه ما و شما مدیون هاشمی هستیم . هرچند اشتباهاتی نظیر آنچه برشمرده شد داشته باشد زیرا اشباهات ایشان بسیار بسیار کمتر از دیگران!!!! است. (108733)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۳:۱۲
بهار جان غوغا کردی با این مطلب کاش از اتفاقی که برا سحابی هم افتاد وحاج آقا گفت باید ادب بشه (108800)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۶:۲۸
این هاشمی که کمی پشیمون شده و عوض شده و و فهمیده که باید خودشو اصلاح کنه و به اصلاحطلبان بپیونده (108980)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۰
مطلب بسیار جالبی بود
عجیبه تاریخ چگونه تکرار میشه
زنده باد بازرگان
زنده باد سحابی (108740)
ایران
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۱:۵۷
زنده باد مهندس بازرگان
زنده باد آیت‌الله طالقانی
زنده باد دکتر سحابی
زنده باد شریعتی و چمران و یزدی و . . . (109169)
نیما
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۲
درود بر مردان بزرگی چون شادروان مهندس بازرگان، خاندان سحابی، هدی صابر، صدر حاج سید جوادی و ....
اخلاق گرایان وطن دوستی که هیچ گاه انسانیت بر پای قدرت ذبح نکردند. بزرگمردانی که تخصص، تعهد،ایران دوستی و مردم دوستیشان کم نظیر بود. (108744)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۲
دارم به بهار علاقه مند ميشم - حق مطلب رو ادا كردي (108745)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۲۴
احسنت برشما
همه بايد عبرت بگيرند (108762)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۳۱
آدمها در گذشته اشتباه کرده اند، ولی نباید از جاده ی انصاف هم خارج شد (108768)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۳۳
هادی غفاری اسلحه کش بوده یک بار همسر بنی صدر رو هم می دزده یک گروه مسلح خود مختار تشکیل داده بوده هر کار دلش میخاسته می کرده! (108772)
غمنامه
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۳
تمام دنيا فقط همين دو بيت است اي كشته كه را كشتي تا كشته شوي زار تا باز كجا كشته شود آنكه تو را كشت. (108779)
لهراسب
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۳
..........گرچه نهضت آزادیها با هاشمی اصطکاکی داشتند اما همیشه فرد مورد وثوقشان همین هاشمی بود.که خواسته هاشان را به امام منتقل می کرد. (108780)
حسن مرادی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۲:۵۷
هاشمی مبارزخستگی ناپذیری است که بیش از نیم قرن به به این کشور خدمت کرده درحالی که میتوانست باآن ثروت ومکنت پدری هرجای دنیا بهترین زندگی راداشته باشداین بی معرفتی است که آدم خادم وخاین راتشخیص نده واز کاه کوه بسازد (108790)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۶:۲۳
نیم قرن خدمت به ایران؟! یا به خود و خانواده اش؟ (108974)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۳:۳۵
البته برای حافظه تاریخی ما نسل جوان و یادآوری آقای هاشمی گذاشتن این پست کاری شایسته است و از شما سپاسگذارم
امیدوارم در هیچ کجای جهان با آبروی انسان ها بازی نشود (108821)
مرتضی اشرفی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۳:۳۷
اعمال ما گریبانمان ما را می گیرد ، حتی اگر اصلاح شده باشیم.(نیچه) (108827)
اصلاحطلب
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۳:۴۷
دوستان اوایل انقلاب خیلی ها تندروی می کردن.چپ و راست و اصلاحطلب و اصولگرا هم نداره.بعدها هم اکثرا به اشتباهات گذشتشون اعتراف کردن.عده ی زیادی هم از اصلاحطلبان امروز از رهبران گروگانگیری سفارتخانه ی آمریکا بودن مثل عباس عبدی بیطرف معصومه ابتکار و بعدها هم خودشون اقرار کردن که کار درستی نبوده.هاشمی هم اشتباهات بسیاری داشته و خودشم اعتراف کرده به بسیاریشون ولی چیزی که هست از 84 به بعد بخصوص بعد 88 خیلی فرق کرده و گویی یه هاشمی دیگه شده.من خودم شخصا چندین ساله نظرم به هاشمی عوض شده و دوسش دارم بالاخص بعد از نماز جمعه ی 88.الانم در پی جبران اشتباهات گذشتست. (108837)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۳۶
عباس عبدي هنوز هم اشغال سفارت در آن زمان رو درست ميدونه و قبول نكرده اشتباه كرده . (109235)
ماني
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۰۰
ناخن بزنيد بينشون اختلاف افتاده.اخه ساده ها هاشمي زرنگ تر از اين حرفهاست كه اصلاح طلبان رو بازي بده (108848)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۱۴
الان وقت طرح این مسائل نیست هاشمی نباید بیش ازاین مورد تخریب قرار بگیرد. (108871)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۱۸
البته به چرخش گروهی از اصلاح طلبها هم اشاره کنید که روزی سفارت میگرفتن روزی پشتیبان ادامه جنگ بودن روزی مخالف و روز دیگر موافق آقای منتظری
آری این همه تناقض (108878)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۳۸
تنها کسی که از اول اصلاح طلب بود خاتمی بود اینها رو جور روزگار وادار کرده از اصلاحات حرف بزنن وگرنه بعید نیست تا چند وقت دیگه احمدی نژاد هم از این حرفا بزنه... (108899)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۱۴
آفرین (109007)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۴۵
احسنت
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج (108902)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۴:۵۳
ازهردست بدهی ازهمان دست میخوری (108904)
ابرام
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۰۰
بله جانم.در اين دنيا از هر دست بدهي از دست ديگر پس مي گيري!آقاي هاشمي در مورد ظلم وجفاهايي كه به فقيه عاليقدر آيت اله منتظري شدهيچ واكنش درستي انجام نداد.وبعضا توجيه وتاييد ميكردند.(اين توجيه هاي آقايان خيلي عجيبه!!)در آن زمان به نفر دوم نظام چه تهمت ها-بهتان ها-افتراها و..زدند.به مبدع ولايت فقيه -ضد ولايت فقيه مي گفتند.اي كاش آقاي هاشمي به گذشته خود رجوع كنه وراجع به اين بخش از عملكردهاش تجديدنظر كنه وحداقل از فرزندان ايشان طلب عفو كنه.شايد هم داره تاوان گذشته را پس ميده.بسوزه پدر سياست !!. (108910)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۰۶
بهار ازت ممنونم، متاسفانه الان که روحانی پیروز شده اکثر شدن مجیز گوی هاشمی و روحانی! یعنی دقیقا نان را به نرخ روز می خورند، درود به شرف شما که از واقعیت ها می نویسید بدون کوچکترین چشمداشتی، این حقیقت است که پیروز است. (108911)
حمیدفراهانی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۰۸
مرحبااقای هاشمی توافتخاربودی وهستی (108912)
رضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۳۷
بهارنیوز این مطلبت خیلی به دلم نشست . حالا داره ازت خوشم مییاد .این دنیا اینه رفتارهای ماست و یه روز رفنارهامون به خودمون بر میگرده خسته نباشی . (108943)
آرمان
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۴۶
دوستان عزیز منطقی باشیم و اشتباهات دوران اصلاحات رو نکنیم . اتحاد برای اصلاحات پله به پله تنها راه نجات ماست . هیچگاه 8 سال سیاه گذشته رو فراموش نکنیم و بدونیم هاشمی "اکنون" تنها یار پیشرو دارای نفوذما برای نجات از احمدی نژاد ها و رسایی هاست . (108949)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۴۴
دوست عزيز نقد رو بايد از خودمون شروع كنيم تا اشتباهاتمان را تكرار نكنيم . ضمنا" واقعيات رو نبايد پنهان كرد . (109244)
دكتر
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۵:۴۶
بهار جان با اين خبرت تركونديا، دمت گرم. از اينكه اكثر نظرات رو براي نمايش مي‌زاري ازت تشكر مي‌كنم، خيلي مرسي. (108950)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۰
این عکس را من قبلا هم دیده ام خودش یک تاریخ کامل و عبرت است .سکوت و لبخند تایید آمیز دربرابر کولی بازی اوباش روزی دامن خود شخص را خواهد گرفت : انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس / تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت . بله خطبه های نماز جمعه آقای هاشمی در دهه 60 و عملکرد ایشان در ماه عسل دهه 70 با جناح راست که منجر به قلع و قمع زبده ترین و دلسوزترین نیروهای این مملکت گردید هرگز فراموش نخواهد شد در عین حال خوشحالم که از قرائن چنین بر می آید که در راه عاقبت به خیر شدن گام بر می دارند : می بخشم اما فراموش نمی کنم آقای هاشمی عزیز! (108993)
اصلاح طلب
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۰۲
بهار؛خواهشا در حال حاضر کمتر به این مسایل بپرداز و اینو یادمون باشه حر بن ریاحی اولین فرمانده ای بود که راه را بر امام حسین بست ولی عاقبت چه شد؟ آیا کسی امروز به خاطر تصمیم درست آن روز حر به شماتت گذشته او می پردازد؟ (108999)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۵۰
هاشمی الان کاری در حد حر کرده به نظر شما؟ الان هم چون به نفع خودش است و آنها اذیتش کرده اند با مردم است (109254)
حسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۱۷:۴۵
بخاطر دارم روزی در نماز جمعه ای به امامت آیت الله هاشمی گروهی فریاد میزدند ( بازرگان پیر خرفت ایران پیرو خط ریگان) متاسفانه نه آنروز هاشمی و بزرگان نظام به این شعار اعتراض کردند و نه امروز بزرگان نظام به توهین های افراد معلوم الحال به آیت الله هاشمی اعتراض میکنند >توهین و فحاشی به بزرگانی که برای ایران اسلامی زحمات طاقت فرسایی کشیده اند در هر زمان و هر دوره و در هر مکانی محکوم است (109021)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۳۹
اونوقت من که یه بار اومدم و گفتم: "ما گذشته ی آقای هاشمی رو فراموش نکردیم و امیدوارم واقعا تغییر کرده باشن و بهشون امیدواریم" کلی منفی گرفتم که چرا این حرفو زدم. آدما معصوم نیستن، مهم اینه که بعد یه مدت بفهمن که چی درست و چی غلطه و تغییر کنن. (109119)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۱:۳۱
دنيا آيينه عبرت است اگر عبرت گيرند!عاقبتشان چه بد پندي است براي ديگران! (109152)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۲:۱۷
رحمت خدا بر مرحوم سحابی و سایر ایثارگران این مرز و بوم ... (109177)
hamed
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۲:۴۶
....... دانشجویان ادبیات فارسی .........
این خاطره خوبی برای فهمیدن عبارت (قیاس مع الفارق ) است.

..........دایرتالمعارف یهارنیوز.......... (109190)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۸
تاريخ تكرار مي شه و فقط جاي ادمها عوض ميشه....گهي زين به پشت گهي پشت به زين (109207)
حمید ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۲۶
سلام
امیدوارم همه ی دوستان این متن را بخوانند:
آقای هاشمی هنوز هم اصولگرا هستند و همگان دوباره خواهیم
دید.
ولی من می دانید از کجا شگفت زده شدم هنگامی که دیدم همه ی مردم به عشق آقای هاشمی می خواهند رای دهند با آن همه گذشته .......................
البته نظرات من هنوز در سایت بهار در زمان انتخابات موجود است.
و به خودم گفتم ما چقدر فراموش کاریم.
زنده باد اصلاحات (109225)
آزموده
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۰:۰۸
جلال الدين فارسى كه خط مشى كاملاً متفاوتى با نهضت آزادى داشت در خاطرات خودش اعتراف كرده: ايران وطن پرست تر از اين آقايان يعنى مرحومان بازرگان-سحابى و طالقانى به خود نديده است.
قابل توجه نسل جديدالولاده اى از غوغاسالاران كه متاسفانه خامى و جوانى و ناپختگيشان ابزار دست غوغاسالاران حرفه اى شده است.!!!! (109266)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۱۳
هاشمی داره میخنده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کلا از فتنه خوشش میاد (109288)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۳۵
گذشته ها گذشته باید به فکر اینده بود
اما این اقای هاشمی در فربه شدن افراط گریان نقش اساسی داشت (109297)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۳۹
خوب بود برای انصاف هم که شده عکس بوسیدن پیشانی مرحوم یدالله سحابی توسط هاشمی را هم می گذاشتید. (109300)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۴۱
متاسفم این خبرا تندروهای پایداری رو شاد میکنه. (109302)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۳:۰۵
اون موقع که در نماز جمعه مریدانت مرگ بر بازرگان میگفتن باید فکر اینجا رو هم میکردی. (109326)
سینا
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۳:۱۹
از حق دفاع کنیم نظرات همه محترم است اما تقریبا بیشتر بخاطر احساساتشان نظر دادندواما ملاک حال افراد است.و ابروی هر کس محترم چه ایشون روزی بی عدالتی کرده اشتباه است و روزی کسی اشتباه ایشان را تکرار کند اشتباه (109329)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۳:۲۳
البته حضرت آیت اله اشتباهاتی را داشته اند و بیشتر ظلمهایی که امروز در حقش میشود تاوان همان اشتباهاتی است که دارد امروز پرداخت می کند اما ملت ایران همین هاشمی را با همه آن اشتباهات گذشته اش را دوست دارند و ضمن بخشش او قدردان تمام زحماتش هستند و من به شخصه شبی را یاد ندارم که برای سلامتیش و نیز برای اهلیت دشمنان و مخالفانش دعا نکرده باشم خدایا هاشمی را سالم و تندرست و پرتوان و مخالفانش اگر قابل هدایتند هدایت و اگر نیستند رسوایشان بفرما (109330)
رحمان
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۳:۲۵
..........هاشمی منشا خیرات و برکات بسیاری برای این نظام بوده است و البته اشتباهات فراوانی هم داشته که می بایست آینه عبرت دیگران باشد (109331)
فردين
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۵:۳۷
اين هم روايتي ديگر از ماجراي اين عكس است . لطفاً بخوانيد :
http://www.teribon.ir/archives/136270/خنده-هاشمی-به-کتک-خوردن-ملی-مذهبی%E2%80%8Cهاع.html (109357)
آرین
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۵:۵۱
دوستان عزیز بهتر است در زمان حاضر فقط به فکر ارتقا کشورمان باشیم تا بتوانیم در دنیا مقتدرانه در مقابل زور گویی ها بایستیم. زیاد به اینگونه مسائل پرداختن اتلاف وقت طلایی ملت ایران است. بیاییدمثل سیاست راهنمای راه و روش عمل در اقتصاد و پیشرفت به مسئولان باشیم. (109361)