به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۶ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب : ۵۰۵۳۹

نقد همسويي فرهنگی مطهری با افراطیون

نقد همسويي فرهنگی مطهری با افراطیون
گروه فرهنگي: هادی یاسمنی، در سايت انصاف نیوز نوشت: جناب آقای علی مطهری، نماینده ی محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اخیرا در نامه ای به شهردار مشهدی تهران از دستور وی مبنی بر اجرای تفکیک جنسیتی در ادارات تحت مدیریت تقدیر کرده و از وی خواسته در برابر آنچه وی هجمه‌ی سنگین علیه این تصمیم نامیده، عقب نشینی نکند. نامه و موضع اخیر جناب مطهری یکی از مصادیق هماهنگی تفکر فرهنگی وی با افراطیون داخلی است که 3 مورد در پی این مساله می آید:

1 - خوب است جناب مطهری به این سوال ساده پاسخ دهد که بر فرض قبول درستی شرعی اصل دستور آقای قالیباف، چرا ایشان بعد از نَه یک سال و نَه دو سال که بعد از نزدیک به یک دهه از آغاز مدیریتش بر شهرداری تهران دست به این اقدام زده؟! آیا این تاخیر طولانی، دلیل محکمی بر خالی بودن نیت ایشان از اخلاص دینی نیست؟!

اینکه ایشان در تمام دوره ی قبل از انتخابات، سعی در ارائه ی تفکرات عملگرایانه، مردم پسند و نامطلوب مشی اصولگرایان داشت و بعد از انتخابات و نا امیدی از رای مردم برای دومین بار و بعد از آن همه هزینه های هنگفت تبلیغاتی، در چرخشی آشکار شروع به عملیاتی کردن تفکرات مطوب نهادهای غیر انتخابی و جریان اصولگرا کرده، آیا شبهه ی غلبه ی شهوت قدرت و برنامه ریزی برای کسب مواهب آن از هر طریق ممکن را تقویت نمی کند؟!

2 - فارغ از رد یا قبول دیدگاه فرهنگی آقای علی مطهری، تا چه میزان، این چنین محکم و قاطع موضع گرفتن و بر اساس آن مخالفان را به نداشتن اهتمام به امور دینی محکوم کردن رواست؟! آیا ایشان نباید حتی اندکی فرض را بر این بگذارد که ممکن است دیگرانی نیز در این مساله حظی از حق برده باشند؟!

گویا جناب مطهری صرفا تفکرات پدر بزرگوار خود را در این زمینه صحیح می داند که به عنوان مثال عقیده داشت باید در کلاس‌های دانشگاه میان پسر و دختر پرده کشید! مانند آنچه از اجرایی شدن مطلوب آن در پاکستان نقل می کند. به نظر اشکالی نداشته باشد که بر اساس همان اصول آزاد اندیشی که جناب مطهری مطرح می کند، اندکی در درستی امر فوق تشکیک کرد.

امام خمینی که از قضا بعد از شهادت شهید مطهری در قبول کتب ایشان سخنرانی کردند، پس از موارد معدودی از اجرایی شدن نظر مذکور در دانشگاه ها دستور به جمع آوری فوری پرده‌ها و موانعی که برای جداسازی دختران و پسران دانشجو زده‌ شده بود، دادند و مجریان آن را به تخریب چهره ی اسلام و ضربه زدن به آن متهم کردند.

جناب مطهری لازم است به همین نکته توجه داشته باشند که یکی از اصول در اسلام این است که هر عملی ولو با مقدس ترین نیات، اگر موجب وهن دین شود منع شرعی دارد. تکلیف این که ایشان مجددا توصیه به همان نظر پدر بزرگوارشان در این مساله دارند، با اندکی تفکر در نگرش منفی حاصل از آن نسبت به اسلام، مشخص خواهد شد.

ضمن آنکه حتما جناب مطهری و سایرینی که چنین نظرات فرهنگی سختگیرانه‌ای دارند و بر درستی "بلاشک" آن تاکید ویژه می ورزند، در وهله ی اول باید از ذات اقدس الهی شاکی باشند که چرا در مقدس ترین مکان اسلامی و در بالاترین مناسک و فرائض دینی که مسجد الحرام و حج باشد، راهکار تفکیک جنسیتی ارائه نشده است و این چنین زن و مرد، آن هم به این شدت و حدت در مکانی محدود در کنار هم حاضر می شوند؟! به راستی آیا همین تناقض بین این مثال و نمط خوانی دینی تفکر ایشان، موجب از بین رفتن رونق دین و ناامیدی از آن نخواهد شد؟!

و اما لازم است از آن بُعد گفتگو پذیر جناب مطهری تقدیر شود که با مخالفانی چون جناب تاجزاده در این باب به مناظره ی کتبی پرداختند. هر چند هر ناظر "بی تعصبی" با خواندن مجموعه ی آن، از دیدگاه منطقی و استدلالی، مواضع جناب تاجزاده را مقبول تر خواهد یافت.

3 - ورای نقد نظرات فرهنگی جناب مطهری، از یک نظر بیان دیدگاه های ایشان در این زمینه باعث رضایت است؛ چرا که موجب وام گرفتن مصونیت از جانب افراطیت نهادینه شده در جریان جاری می شود تا وی بتواند به بیان نظرات کم نظیر و شجاعانه و نقش مدرس وار خود در امور سیاسی بپردازد. امری که قطعا تاریخ از آن به نیکی یاد خواهد کرد.

زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۰:۱۳
مطهري تنهاست ... (243743)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۴:۰۵
تفکیک جنسیتی چیزبدی نیست واصلاح طلب واصولگرا ندارد.اما فتنه چیزبدی است سوروس خیلی بده.آقا بهارنیوز وصدا وسیمان قصددارند با مطرح کردن این چیزها فتنه را از یادببرند.بدانیداگه فتنه نبودزندگی چیزی کم داشت .نگذاریم فتنه از یادها برود آی مردم فتنه فتنه فتنه.دم رنجبران گرم که با دیروز وامروز وفردا وپس فردا وبا شناسنامه اش تنور فتنه را داغ نگه می دارد همین دیشب نیز یادی از فتنه شد.فتنه کلید واژه زجرکش کردن اصلاح طلبان است.الهی یک مرضی بیاد شر این اصلاح طلبان را ازسر ما کم کند تا ما راحت شیم. (243803)
شیرازی
United States
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۰:۳۶
درسته که آقای مطهری در سیاست واقع بین هستند و میانه رو ولی در بحث فرهنگی یه مقدار تندرو هستند......هنوز باید تغیراتی تو تفکراتشون ایجاد کنن تا مورد قبول قشر جوان کشور باشن (243753)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۲:۱۴
فسادهای زنجیره ای حاصل این جبهه اصولگراها است در زمان مدیریت جهادی خودشان این پرونده های فساد را افشا نکردن چون غیرت دینی داشتن .حالا کارهایی را انجام میدهند که در زمان دولت سید محمد خاتمی با دولتش کردن .لازم به زکر نیست همه میدانیم .به قول نویسنده چرا ده سالیش این کارهای مسخره را انجام ندادن . (243766)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۲:۱۹
مناسک حج چه ربطی با اجتماعات شهری دارد؟!
اختلاط در مسجد الحرام زمان پیامبر و ائمه هم بوده ولی ایشان در اجتماعات شهری آن را منع میکردند ، چقدر انسان باید کم اطلاع و یا خدایی نکرده مغرض باشد که اینگونه مقایسه و نتیجه گیری کند.
مطهری راست گفت مگر رهبر اصلاحات جناب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ایتالیتا با آن خانمها دست نداد؟ حالا قضیه فقهیش به کنار و بگوییم توجیه پذیر باشد ولی بازخورد آن در ایران چه بود؟ همسران برخی از اصلاح طلبان هم که در شبکه های اجتماعی فقط خودنمایی میکنند آن هم با چه ظاهری! (243767)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۵:۴۸
از روبوسی محمود احمدی نژاد با مادر چاوز که بدتر نبوده (243806)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۳:۰۵
دیدگاه آقای مطهری مبتنی بر اصول اسلامی است چرا اصلاح طلبان با ابن کار مخالفند؟
جدایی اطاق کار زنان از مردان رجحان شرعی داشته و مورد تایید شارع است آیا همین تفکبک محل کار برای بانوان تکریم و راحتی در محل کار را به دنبال ندارد؟
سوال بنده این است اصلاح طلبان چه سودی از اختلاط زن و مرد می برند؟
چرا در مقابل احکام مسلّم شرعی ایستادگی می کنید؟
تفکیک اطاق کارمندان زن و مرد تفتوت ماهوی با کشیدن پرده در دانشگاه دارد! (243771)
شهروند درجه 3
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۵:۰۵
ممنون عالی بود. این رسایی 3 برابره مطهریه. واقعا خطریه (243774)
شابیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۹:۰۰
با پرده کشیدن و جدا کردن محیط فعالیت های اجتماعی و شغلی مشکل اخلاق و فرهنک و دین حل نمیشود.باید فرهنگ معاشرت سالم و تعامل صحیح اخلاقی را در جامعه نهادینه نمود.کجا اسلام و قرآن گفته که زن و مرد همدیگر را نبییند؟مگر اینهمه زن خیابانی که مثل قارچ رشد میکنند محصول ارتباتطات رو درو با مردان هستنند؟اخلاق ،عفت،و شخصیت زن با پوششهای اجباری و محرومیت قابل حل نیست و این تجربه سی و پنج ساله ماست.مشکل ما از جای دیگریست که آقای قالیبلاف و مطهری بروید و از متخصصان جامعه شناسی،آسیب شناسی اجتماعی بپرسید. (243780)
KK
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۰۹:۵۲
میترسم از اینکه نظرات سیاسی اصلاح طلبانه ی اقای مطهری هم بخاطر رسیدن به قدرت باشه. (243782)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۰:۴۳
به نظر من قبلا هم این طرح تفکیک جنسیتی حداقل در شهرستانها اجرا شده بود چون من اداره ای رو نمیشناسم در زنجان که کارمندهای مرد و زن یکجا باشند و اگر در یک اتاق باشند هم پارتیشن بندی بین آقایان و خانم ها است. به نظرم این مسئله رو تندروها دارند تو بوق و کرنا می کنند تا ازش سوء استفاده کنند وگرنه از خیلی وقت پیش در شهرستانها انجام شده و تمام شده است. (243787)
نی نی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۱:۵۹
من خیلی تعجب میکنم ایشون در موضوعات دیگر اینقدر باز و منطقی اظهار نظر و موضع گیری میکند ولی در مورد مسائل فرهنگی دیدگاههایی تقریبا افراطی دارند (243793)
ابالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۲:۴۱
سلام ،
یکبار گفتیم و باز میگوئیم که : اقای مطهری ! حیف از شماست که نفیا یا اثباتا وارد
این مقولات امتحان شده و رفوزه شده بشوید. جامعه به امثال شما نیاز مبرم تری
دارد. ما که قدر شما را میدانیم ! شما هم قدر خود را بدانید. به هیچ وجه اجازه ندهید
در هیچ بابی ، با امثال اقای رسایی اشتراک نظر پیدا کنید.شما ازتافته دیگری هستید و به نحو بنیادی متفاوت از ایشان و امثالهم. (243795)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۱۷:۳۴
من با نظر آقا روح الله موافقم ،در اداره بنادر و کشتیرانی بندرامام خمینی و کادر اداری دانشگاه آزاد ماهشهر (هر دو در استان خوزستان واقع هستند) سالهاست که محل کار خانم ها و آقایان جدا هست.اما آقا بهنام شما بهتر است که درخصوص تاریخ صدر اسلام حتما مطالعه جامع انجام دهید تا بفهمید که در زمان پیامبر از چه زمانی در مسجد جداسازی زن و مرد صورت گرفت و به چه دلیل .دفعه بعد بدون اطلاع نظر نده. (243808)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ۲۱:۰۹
اولین سوالم اینه که ازکجامی تونه این نویسنده تشخیص بده اخلاص را؟
اخلاص که یک حالت درونی ومربوط به انسان وخداست.پس چطورمیشه یک انسان رابه بی اخلاصی ودیگری رابه اخلاص مندی تقسیم کرد؟
دوما:این سخن که باافراطیون نظرهمسوپیدانکنیدیابکنیدحرف واضحیه که غلطه باید ببینیم حرف چیه؟
حضرت علی میگن به این توجه کنیدکه چی میگن نه اینکه کی میگه.اگه هست نقد علمی باید بشه.هم حرفای علی اقاهم حرفای رسایی.نه اینکه چون این حرفا فلانی گفته پس تو نگو.ازادگی اینه که حق بگی واز حق دفاع کنی حتی اگه دشمن بود. (243824)