به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۷۳۳۸۶
معتدلان ايران و آمريكا به توافق؛ سخت نيازمندند

دیپلماسی و مخالفان «توافق هسته‌ای»

...هر دو دولت ميانه‌روي كنوني ایران و امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تقابل با رقیبان تندروی خود در داخل نیاز شدید برای رسیدن به یک توافق دارند و این احتمال رسیدن به این امر را بیش‏تر می‏‌کند.
دیپلماسی و مخالفان «توافق هسته‌ای»
سعید پایدارفرد

گروه سياسي: بیش‏تر از یک‏ و‏نیم سال از روی‏کار آمدن دولت اعتدال‏گرای حسن روحانی بر ‏سرکار نمی‏‌گذرد که این دولت توانسته در روند مهم‏ترین پرونده‏ای که کشور درگیر آن بوده‌‏است یعنی پرونده‌‏ی هسته‌‏ای تغییرات مهمی را ایجاد کند. از جمله مهم‏ترین این تغییرات به هم ریختن آرایش جبهه‌‏ی مخالفان جهانی ایران در پرونده‌‏ی هسته‌‏ای مي‌باشد. بی‌‏شک یکی از عوامل این به‏‌هم‌‏ریختگی تعدیل مواضع ایران در دولت جدید و استفاده از یک دیپلماسی هوشمندانه می‏باشد.

تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم کشور‏های مخالف برنامه‏‌ی هسته‌‏ای در عمل یک جبهه‏‌ی تقریبا واحد علیه ایران تشکیل داده بودند که این اتحاد در صدور قطعنامه‌‏های شورای امنیت و وضع تحریم ها علیه ایران به وضوح دیده مي‌شد اما با گرفتن زمام دیپلماسی توسط دولت حسن روحانی تغییرات بزرگی در صف مخالفان هسته‌‏ای ایران به وجود آمد. از جمله‌‏ی مهم ترین این تغییرات که پس از گذشتن یک ‏و‏ نیم سال کم ‏کم نمود بیش‏تری پیدا می‏‌کند به وجود آمدن اختلافات عمیق بر سر برنامه‌‏ی هسته‏‌ای ایران بین دو طیف جمهوری‌‏خواه و دموکرات در آمریکا می‌‏باشد که هر‏کدام به ترتیب مجلس سنا و دولت آن کشور را در‏دست دارند.

از نمودهای بارز این شکاف می‏‌توان به نامه‏ی 47 سناتور جمهوری خواه امریکایی به رهبر انقلاب اشاره کرد که به فاصله‏‌ی چند روز با واکنش‌هایی از جانب رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه‏ و برخی شخصیت‌هاي مشهور دموکرات در امریکا مواجه شد. هم‏چنین حمایت اخیر 250 قانون گذار مجلس امریکا از نامه‏‌ی 47 سناتور نیز این مسئله را تایید می‏‌کند. این اختلافات به رابطه‏‌ی بین کشور‏های مخالف برنامه‏‌ی هسته‌‏ای ایران نیز کشیده شده که مهم‏ترین آن اختلاف بین امریکا و متحد قدیمی خود یعنی اسراییل می‏‌باشد. این شکاف‌‏ها را می‏توان در سخنان بنیامین نتانیاهو  در کنگره‌‏ی امریکا، گفته‌‏های رییس دفتر اوباما مبنی بر پایان دادن اشغال فلسطین توسط اسراییل، گزارش روزنامه‌‏ی امریکایی وال استریت ژورنال از شنود مذاکرات هسته‌ای ایران توسط اسراییل و... مشاهده کرد.

به طور کلی دولت‌هاي تاثیر گذار در روند مذاکرات اتمی ایران را می‏توان به سه دسته‏‌ی زیر تقسیم کرد:
دسته‏‌ی اول شامل برخی کشور‌هاي اروپایی از قبیل آلمان است. کشور‌هاي این جبهه اعتقاد دارند باید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌‏ای گرفته شود و این امر را از طریق یک توافق بین المللی و دادن تضمین عملی توسط ایران صورت پذیر می‌‏دانند. ولی دسته‏‌ی دوم اعتقاد دارند باید به طور کلی توان هسته ای ایران گرفته شود و ادامه‏‌ی فشار‏های بین المللی بر ایران را تاثیر‏گذار می‏‌دانند و اعتقاد دارند اگر توافقی هم امضا شود باید کلیه‌‏ی فعالیت‌هاي هسته‏ای تهران را در حالت تعلیق قرار دهد.

این دسته خود شامل سه جبهه‏‌ی مختلف می‏باشد. جبهه‏‌ی اول که در واقع مهم ترین آن‏ها به شمار می‌‏آید اسراييل می‏باشد که این رژیم اختلافات و دشمنی‌هاي بسیار واضحی با جمهوري اسلامي ایران دارد و تمام سعی خود را مبنی بر نابود سازی توان هسته ای ایران به صورت کامل انجام می‏‌دهد. حمایت‏های ایران از حماس، حزب الله و نظام حاکم بر سوریه که مهم‏ترین دشمنان اسراییل می‏‌باشند و با آن رژیم مرز مشترک دارند از دلایل اختلافات شدید بین دو کشور پس از انقلاب ایران می‏‌باشد.

جبهه‏‌ی دوم شامل کشور‌هاي سنی‏ن شین عرب منطقه به رهبری عربستان می‏ باشد. حمایت‏های تهران از حکومت بشار اسد و حزب الله لبنان در مقابل حمایت کشور‏های عرب منطقه از سلفی‏‌های تندروی سنی در سوریه و لبنان، کمک‌هاي ایران به شیعیان انصار الله یمن در مقابل حمایت‌هاي عربستان از دولت منصور هادی و از همه مهم تر مبارزه با داعش توسط ژنرال‏‌های ایرانی و سربازان شیعه و حتی سنی عراقی از مهم ترین دلایل مخالفت این کشورها با ایران می‌‏باشد. به همین جهت این کشور ها سعی در کاهش قدرت ایران در منطقه دارند و از حربه‏‌هایی مانند گران کردن قیمت نفت و اخلال در روند مذاکرات هسته‏ای ایران‏ با قدرت‏‌های‏ جهانی استفاده می‏‌کنند.

اما جبهه‏‌ی سوم را می‏توان گروه‏ها و کشور‏هایی نامید که اسراییل و اعراب به جهت تاثیر‏گذاریشان در مذاکرات به لابی با آن‏ها مشغول هستند و البته آن‏ها هم تا حد‏زیادی تحت ‏تاثیر قرار گرفتند مانند دولت فرانسه و اکثریت جمهوری‏خواه مجلس سنای امریکا. اما دسته‌‏ی سوم کشور‌هاي روسیه و چین هستند که جزء شش کشور مذاکره کننده با ایران می‏باشند و این کشور‏ها در سال‏های اخیر از تحریم‌هاي ایران سود زیادی نصیبشان شده و البته رابطه‏ی خوبی با ایران دارند. در مذاکرات هسته ای تا به‏ حال تلاش خاصی از جانب این کشور‏ها برای اخلال در روند توافق دیده نشده است و به نظر می‏‌رسد مواضع این دو دولت بسیار نزدیک به دولت اوباما و حتی معتدل تر از آن‏ها باشد.

با نگاه به کشور‏های مخالف برنامه‌‏ی اتمی ایران باید گفت اگر دولت‏ آمریکا بتواند مواضع سناتور‏های جمهوری‏خواه و کشور فرانسه را تعدیل کند و همچنین دولت ایران در مواضع خود کمی نرمش نشان دهد می‏‌توان تا قبل از پایان ریاست‌جمهوری دولت اوباما به امضای یک توافق جامع و منطقی که هم به نفع ایران و هم شرایط طرف مقابل در نظر گرفته شده باشد امیدوار بود. البته این را هم باید در نظر گرفت هر دو دولت ميانه‌روي كنوني ایران و امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تقابل با رقیبان تندروی خود در داخل نیاز شدید برای رسیدن به یک توافق دارند و این احتمال رسیدن به این امر را بیش‏تر می‏‌کند.

شسی
United States
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۰:۳۵
اگه از ده سال پیش تا به امروز دولت احمدی نژاد روند پیشرفت و توسعه هسته ای کشور رو در دست نداشت همون ده سال پیش کلا مسئله هسته ای پاک شده بود و شما الان چیزی برای گفتن و خیال بافی از افتخارات این دولت نداشتین باید بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات دنبال این بود که ایا می شود در زمینه هسته ای پیشرفت کرد یا خیر (298046)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۳:۳۶
انشاالله پروردگارشمارو هم شفا میده (298136)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۹:۵۱
ادب مرد به زدولت اوست (298323)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۰:۴۱
اولا پیشرفت هسته ای فقط،مختص زمان احمدی نژاد نبود. ثانیا مهم ترین اشتباه این بود که مسئله ای علمی مثل هسته ای رو با مباحثی مانند غرور ملی و کلا مهم ترین خواست مردم مطرح کردند.. تا به حال برنامه ی هسته ای ایران هزاران برابر بیشتر از سودی که داشته برای نظام ملت و کشور ضرر داشته ودولت احمدی نژاد باعث شد به خاطر مسئله ی هسته ای تمام جنبه های دیگر پیشرفت فراموش بشه و ما به این وضعیت بیفتیم (298219)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۸:۴۰
ما که اخر نفهمیدیم تو این مملکت چه چیزی باید غرور افرین باشه حتما فوتبالیستهامون که حتی شکست می خورن ولی باز غرور افرین بازی می کنن ملتم کف می کنن برنامه هسته ای ایران یه برنامه صلح امیز بوده و طبق قوانین خود غربی ها توسعه پیدا کرده (298317)
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۳:۱۳
ما تا یادمون هست دولت اصلاحات در هسته ای را نبسته بود بلکه گل گرفته بود (298363)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۰:۱۸
از همه تیم هسته ای و دولت محترم و بخصوص دکتر ظریف تشکر میکنم
طبیعی است که تندروها و برخی اصولگراها موفقیت دولت اعتدال و اصلاح را نخواهند (298326)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۳:۱۲
الآن تازه نتیجه 10 به یک به نفع آمریکا است . اگر این گل قبول شده باشد ما 10 گل در کاهش قیمت نفت و تحقیر مردم ایران (DNA را می گم و...) و... خورده ایم و تازه یک گل زده ایم (298362)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۱:۲۳
صدا و سیمای عزیز که در قضیه مذاکرات جلیلی و اون همه شکست و تحریم اون جور مانور میداد حالا نگاه کنید چه جوری از این پیروزی سیاسی بین المللی ظریف عبور میکنه نهایتش دو سه برنامه اونم سرتاسر...........
از ما گفتن بود . (298048)
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۳:۲۰
توافق ژنو هم همین را گفتید ، بعد که گندش درآمد گفتید ما برای اعتماد سازی این امتیازات نقد را دادیم و چند تا وعده نسیه گرفتیم . حالا بگذارید ببینیم این توافق چی از آب در می آید . اگر هم یک توافق متوسط یا نهایتا نسبتا خوب باشه طرف مقابل به خاطر خوی استکباری خلف وعده خواهد کرد. من خودم شخصا منتظر تحریم های حقوق بشری هستم . اون احمد شقیقه احمد شجیغه احمد شلیله نمی دونم هر چی هست را می فرستند یک گزارش جدید دست پا کنه و کنگره یک تحریم جدید وضع کنه . این ها صد تا چاقو بسازند یکی اش هم دسته نداره (298367)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۱:۵۰
توافق بد به نفع ما نیست بهار نیوز
امیدوارم توافق خوب منعقد بشه (298049)
یک دونه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۲:۱۱
سرداردیپلماسی خسته نباشی
خداقوت
زنده باشی ظریف (298050)
محمد بساره
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۲:۱۳
سعيد جان عالي بود خيلي جزيي و دقيق لمت خيلي شيرين شده (298051)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۲:۱۳
انشالله برسند به توافق. البته اگه این اسراییل دوباره تاثیر نگذاره (298052)
ﺍﻋﻈﻢ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۲:۳۳
ﻣﻤﻨﻮﻥ ﺍﺯ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺴﯿﺎﺭ خوبتون (298065)
میلاد
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۱/۱۳ ۲۲:۵۱
خبر و تحلیل خوبی، به امید موفقیت ایران در تمامی عرصه های بین المللی که تنها با عظم و اراده ملت شهیدپرور ایران اسلامی و رهنمود های رهبر عزیزمان امکان پذیر است. (298094)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۱:۵۰
سلام
دیپلمات های ما خیلی زحمت کشیدند ولی حیف که هنوز قبول ندارند طبق سخنرانی امشب اوباما،ایران رسما بازنده است... چون در صورت انجام همه معاهدات آمریکا و ایران،تحریم های هسته ای برداشته می شود نه همه تحریم ها و این یعنی رفتن به سمت بهانه های دیگر... خودتون سخنرانی رو بخونید خیلی نکات بیشتری را متوجه خواهید شد.
به دلیل محدودیت تعداد کاراکتر لینک سخنرانی اوباما را در نظر بعدی می گذارم. (298283)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۲:۱۲
تحصیلات تیم مذاکرات هسته ای ایران در دولت آقای احمدی نژاد و دولت آقای روحانی
ﺗﯿﻢ ﻗﺒﻠﯽ:
ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﺳﻌﯿﺪ ﺟﻠﯿﻠﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ و علوم سیاسی / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﻠﯽ ﺑﺎﻗﺮﯼ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ معارف اسلامی و ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ / ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ)

ﻣﻌﺎﻭﻥ : ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺎﺩﯼ ﺯﺍﻫﺪﯼ ﻭﻓﺎ ( ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺭﺋﯿﺲ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﻣﺎﻡ
ﺻﺎﺩﻕ)


ﺗﯿﻢ ﻓﻌﻠﯽ؛

ﻣﺴﺌﻮﻝ ﻣﺬﺍﮐﺮﺍﺕ: ﻣﺤﻤﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻇﺮﯾﻒ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺑﯿﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺩﻧﻮﺭ/ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ)

ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺭﺷﺪ: ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺮﺍﻗﭽﯽ (ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ/ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﻨﺖ/ﺍﻧﮕ (298293)
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۳:۲۷
دولت قبل به مرحله توافق بهتر از توافق ژنو رسیده بود منتها دولت تغییر کرد. من که شخصا به همین توافق متوسط هم راضی ام منتها از بد عهدی و سنگ اندازی استکبار می ترسم . خوی استکباری آمریکا هر روز یک خدعه دارد. ولی خودمانیم تمام مسائل کشور شده مسئله هسته ای . رفع تحریم ها که برای تولید کنندگان داخلی چیزی نداره فقط وارد کننده به جای اینکه توی چمدون پول ببره جنس از چین بیاره بانک سوییس زحمت می کشه پول را می فرسته چین . (298369)
ارجمندنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۰۳:۰۱
باریک الله به متنت (298300)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۳:۵۵
دوباره مثل توافق ژنو ، سر و صدا راه انداختن و آخرش هیچی از توش در نیامد/ دوباره دو طرف کاملا متفاوت از هم حرف میزنن/ دوباره امریکا شاخ و شونه کشید و توهین کرد به ملت ایران/ دوباره اگرچه همه چی تمومه ولی نمیدانم چرا سه ماهه دیگه مذاکرات ادامه داره !!!

من دیگه حرفی ندارم (298372)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۷:۰۲
ما منتظر ارزونی کالا های مصرفی روزانه می مانیم تا ببینیم با این توافق آقای روحانی به قول خود وفادار است یا نه (298431)
Reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۴ ۱۷:۴۶
مهم اینه که ما به حقمون برسیم که رسیدیم از راه منطق انشاله تحریم ها برداشته شوند بازار کار رونق پیدا کنه تا جوانا ن برند سرکار بیاید با هم باشیم و متحد تا این عربها نفو ذ نکنند.
. (298442)