به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۷۲۹۵۴
تنش میان کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو، تشدید شد

اسرائیل جاسوسی از مذاکرات را تکذیب کرد

گروه بين‌الملل: دولت اسرائیل گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر جاسوسی از گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تکذیب کرده است.
اسرائیل جاسوسی از مذاکرات را تکذیب کرد
یک مقام بلندپایه اسرائیلی به بی‌بی‌سی گفت گزارش روزنامه وال استریت ژورنال "کذب محض" است. این روزنامه نوشته بود که اسرائیل برای این دنبال جزئیات گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا بود تا بتواند علیه توافقنامه‌ای با ایران، مدارک کافی جمع‌آوری کند. بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا هشدار داد که مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران و توافقی که ممکن است به دست بیاید "راه این کشور برای دستیابی به بمب اتمی" را هموار می‌‎کند.

هدف از مذاکرات ایران و آمریکا، به عنوان عضو اصلی گروه ١+٥، پیدا کردن راهی برای ادامه فعالیت هسته‌ای ایران و در عین حال، اطمینان بخشی به جامعه جهانی در مورد غیرنظامی بودن این فعالیت‌ها است. وال استریت ژورنال نوشته است که اسرائیل از سال پیش شروع به استراق سمع مذاکرات کرد و اطلاعاتی از گزارش‌های محرمانه مقام‌های آمریکایی و منابع دیپلماتیک طرف‌های اروپایی مذاکرات به دست آورد.

این روزنامه نوشته است که کاخ سفید زمانی از این عملیات مطلع شدکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که از اسرائیل جاسوسی می‌کردند، پیام‌های مبادله شده میان مقام‌های اسرائیلی را ضبط کردند و مشخص شد که این پیام‌ها تنها می‌توانسته از مذاکرات محرمانه درز کرده باشد. وال استریت ژورنال می‌گوید آمریکا به خصوص از این ناراحت بود که اسرائیل تلاش کرده بود این اطلاعات را با قانونگذاران آمریکایی در میان بگذارد و برای مخالفت توافقنامه احتمالی با ایران، مدارک و اسنادی جمع‌آوری کند.

یک مقام بلندپایه دولت اسرائیل گفته است: "دولت اسرائیل علیه آمریکا و سایر متحدانش، دست به جاسوسی نمی‌زند و هدف این اتهام‌های نادرست، به طور آشکار آسیب زدن به روابط مستحکم میان آمریکا و اسرائیل، و روابط امنیتی و اطلاعاتی دو طرف است." گزارش روزنامه وال استریت ژورنال زمانی منتشر می‌شود که تنش میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تشدید شده است.

آژانس اتمی: هنوز مطمئن نیستیم

در همين حال مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که آژانس هنوز نتوانسته به این جمع بندی برسد که همه مواد هسته ای استفاده شده در ایران برای اهداف صلح آمیز بوده است.
يوكيانو آمانو که در یک کنفرانس خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد، افزود: ما برای تایید عدم کاربرد نظامی مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران به کار خود ادامه خواهیم داد ولی هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم که همه مواد هسته‌ای در ایران برای اهداف صلح آمیز بوده است.

آمانو گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشرفت محدودی در تحقیقات خود در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران داشته است، هر چند ایران در اجرای توافق‌نامه موقت هسته ای با آژانس همکاری داشته است. تحقیقات آژانس در شرایطی انجام می‌شود که مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق هسته‌ای، ادامه دارد. به گفته آمانو، آژانس در حال اجرای "طرح اقدام مشترک" با ایران است. او از پیشرفت این طرح ابراز رضایت کرد و افزود: «ولی در خصوص روشن شدن مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، پیشرفت محدود بوده و در این زمینه نیاز به همکاری بیشتر ایران است.»