به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۱:۵۳
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۷۰۴۹۸
سیستم غلط اجرایی، احمدی‌نژاد را به قدرت بر می‌گرداند

به جان هرچي مرده؛ احمدي برمي‌گرده!

تهدید سعادت ایران در سایه بازگشت احمدی‌نژاد
به‌راستي براي کساني که خير و سعادت ايران را در بلندمدت نمي‌خواهند، آيا سناريويي بهتر از بازگشت مجدد احمدي‌نژاد به دولت وجود دارد؟
به جان هرچي مرده؛ احمدي برمي‌گرده!
گروه سیاسی-رسانه ها: صادق زيباکلام استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت: شعار طرفداران رييس دولت سابق که هفته گذشته به مناسبت فوت مادر ايشان به ديدار او رفته بودند با صداي بلند سر داده مي‌شد: «به جان هرچي مرده/ احمدي برمي‌گرده»! به نظر نمي‌رسد کساني که اين شعار را سر مي‌دادند، شناخت خيلي درستي از مناسبات عالم سياست در ايران داشته باشند. زیرا اگر غير از اين مي‌بود، مي‌دانستند خيلي نيازي به اداي سوگند به «جان هرچي مرد» در تاکيد اينکه محمود احمدي‌نژاد به قدرت بازمي‌گردد، نداشتند. اتفاقا احتمال آنچه مي‌گويند خيلي هم کم نيست و نيازي به قسم‌يادکردن ندارد. نظام اجرايي ما دو ويژگي دارد که اتفاقا بازگشت رييس دولت‌هاي نهم و دهم را محتمل مي‌کند؛ نخست آنکه پاسخگويي خيلي در نظام اجرايي ايران، جدي گرفته نمي‌شود.  مسوولان اجرايي هرکاري کردند، کرده‌اند و هرکاري هم نکرده‌اند، ديگر گذشته است. پاسخگويي در کار نيست، بنابراين چندان اهميتي ندارد که رييس دولت سابق درهشت‌سال مديريت خود بر قوه‌مجريه، چه کرده و چه نکرده است؟ از ديد حاميان وي، هرچه در آن مقطع صورت گرفته درست، لازم و ضروري بوده و همچنین هرچه را هم از قلم انداخته‌اند لازم و ضروري بوده که چنين شود. کشور هم بعد از هشت‌سال مديريت ايشان به هر وضعيتي که درآمده، آن وضعيت خيلي خوب و شايسته است.

بر اين اساس هيچ‌کس نبايستي اين فکر را به ذهن خودش راه دهد که آخر چگونه ممکن است با آن کارنامه عجيب هشت‌ساله، فردي مانند احمدي‌نژاد بار ديگر هوس بازگشت به فعاليت اجرايي کلان داشته باشد؟ ويژگي دوم نظام اجرايي ما که بازگشت احمدي‌نژاد را خيلي هم محتمل مي‌کند، عنصر آينده‌نگري يا درست‌تر گفته باشيم نبود آن است. مديران دستگاه اجرايي، اغلب در لحظه و به‌روز زندگي مي‌کنند. اينکه سياست‌هاي امروزين آنان چه نتايج و تبعاتي براي ١٠سال و يا حتي پنج‌سال آينده کشور به بار مي‌آورد، چندان موضوعيت نمي‌يابد. اينکه سياست‌ها و عملکرد رييس سابق دولت در سال‌هاي ٨٤ تا ٩٢، در داخل کشور و در عرصه بين‌المللي چه آثار و تبعات بلندمدتي براي کشور به‌بارآورد، خيلي اهميتي ندارد. مهم «حال» است.

به عنوان مثال او تصميم گرفت به ٧٥ ميليون جمعيت کشور، ماهانه ٤٥هزارو٥٠٠تومان پرداخت کند. اينکه اين پول در بلندمدت از کجا باید تامين مي‌شد و مهم‌تر آنکه در طولاني‌مدت، چه لطماتي به رشد و توسعه کشور وارد مي‌کرد -همچنان که امروز اين اتفاق افتاده است- خيلي اهميتي نداشت. صرفا جهت نشان دادن تبعات همين تصميم پرداخت يارانه فله‌اي، بايد بگوييم که با احتساب ٧٦ميليون يارانه‌بگير (رقم پرداختي دي‌ماه)، پولي که دولت آقاي روحاني مي‌بايستي بابت يارانه بپردازد، از کل بودجه عمراني يک‌ساله کشور که ٤٢هزارميلياردتومان است بيشتر خواهد بود. اما از آنجا که نظام برنامه‌ريزي ما نه خيلي مجهز به سيستم پاسخگويي و نه همچنین مجهز به آينده‌نگري است، بنابراين احمدي‌نژاد هرگز مجبور نشد در قبال اين سياست خود، پاسخگو باشد. بنابراین براي دوستاني که آرزوي بازگشت رييس دولت را در سر دارند، نه اين تصميم وي و نه هيچ‌يک از تصميمات ديگر آن هشت سال، چندان موضوعيتي پيدا نمي‌کند.

گويي رييس دولت در آن هشت سال در کشور ديگري، رييس قوه‌مجريه بوده و در ايران براي نخستين‌بار است که قرار است مسووليت اجرايي پيدا کند! مي‌ماند نکته ظريفي که به نظر مي‌رسد «آن‌طرف‌آب»ي‌ها براي بازگشت وي به عرصه اجرايي قايل هستند و هر حرکت وي که حاوي نشانه‌اي از تمايل او به بازگشت باشد را معمولا با آب‌وتاب فراوان پوشش مي‌دهند. نگارنده آدم بدبيني نيست و بيش از دودهه است که دانشجويانم شاهد هستند چگونه با بندبند وجودم سعي مي‌کنم با «تئوري‌هاي توطئه» و «فرضيه‌هاي دايي‌جان ناپلئوني» بجنگم. اما به‌راستي براي کساني که خير و سعادت ايران اسلامي را در بلندمدت نمي‌خواهند، آيا سناريويي بهتر از بازگشت مجدد احمدي‌نژاد به دولت وجود دارد؟

حسن
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۱۷
اقای زیباکلام راستی جایزه نوبل آقای مطهری به کجا رسید. از اتریش بود بورکینافاسو بود درخواست کرد ه بودید!!! (293861)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۲۱
مثل اينكه اين مطلب خيلي سوزانده. (293909)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۲۵
شتر در خواب بيند پنبه دانه.البته اگر شوراي نگهبان بر اساس ضابطه كار كند نه رابطه. (293911)
احمد
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۶
دیگه این اقایان که دارند با شعار الکی. مملکت را به باد میدند هر روز دم از کاهش تورم دارند مگه چه ارزان شده گوشت مرغ از 5500به8000تومان رسیده. دستمان که پیش امریکا و همه اجانب دراز کردیم. با اینهمه ناشکری ازخخدا و خزانه خالی. گفتن خدا هم قهرش امد و نفت هم مفت شد با هم هپان احمدی نزاد ادم للاهی بود. ایشان هم داخل حمایتشان میکند و هم خارج ولی انکه هم از داخل صربها میزدند هم از خارج. خدا به داد دل مردم صعیف برسد با این همه شعار تو خالی. (293924)
فريب خور
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۶:۲۱
اقاي دكتر از بيسوادان به ظاهر دكتر كه توقع نداريم اما شما چرا اگه 76 ميليون يارانه هم بگيرند در سال ميشود هر نفر حدود 540 تومن در سال ميشود كه مال همه ملت ايران در سال ميشود 38 هزار ميليارد ..يعني 4 هزار ميليارد كمتر از 42 هزار ... (293931)
عماد
Argentina
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۱:۱۵
حالا شما به بزرگواری خودت این اشتباه سرنوشت ساز ! ایشون رو نادیده بگیر !
ضمنا دولت پاکدست و بی چفت و بست اینقدر ها رو همراهش برده که بشه تا دهه بعد هم یک اختلاس 3 ، 4 هزار میلیاردی رو روی بودجه هر سال سرشکن فرض کرد . (294029)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۱۷
به جان هرچي مرده؛ بخور بخور برمي‌گرده! (293862)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۱۷
لااقل بزارید قیمت نفت بالا بره این شعارها رو بدین الان چیزی گیرتون نمیاد (293863)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۲۸
انصافا"،ضربه مهلکی که احمدی نژاد و دار و دسته اش در 8 سال ریاست جمهوری نکبت بارش به این کشور زد در تاریخ این کشور کم سابقه بوده.اگر ملاحظات سیاسی نبود به طور حتم باید ایشان دستگیر و محاکمه میشد،شک نکنید. (293864)
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۲:۱۹
احمد نژاد و دارودسته اش این کشور رو نابود کردن (293877)
بیب
Russian Federation
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۳
ایشان و همه افراطی ها . . . باید محاکمه شوند. (293907)
تهرانی
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۳۴
آفرین به آقای زیبا کلام واقعاً خوب گفتی و نوشتی اما کو گوش شنوا،
مصداق احمدی نژاد مثلی که می گوید سنگی که یک نفر نادان بیاندازد داخل چاه چهل نفر دانا نمی تواند آنر در بیاورد است.
ندانم کار های احمدی نژاد زیاد است فقط یک مورد آن که شما هم در مقاله به آ« اشاره کردید پرداخت یارانه به تمام مردم است که باعث شده مشکلاتی را برای دولت آقای روحانی بوجو بیاورد،
در کدام کشور دنیا تمام ملت از دولت حقوق ( یارانه) می گیرند؟ (293865)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۴۱
لابد به دست همفکران شما سعادت ایران تضمین می شود ما که چیزی جز وادادگی در مقابل غرب و رکود در داخل چیزی از همفکران شما ندیدیم (293868)
علی اوسط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۲
حسین آقای عزیز, یه چیزی باید تو مشت آدم باشه تا وا نده , با شعار و اقتدار الکی راه به جائی نمیبریم جان من. (293906)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۳:۱۸
شما ک وا ندادین مثلا چه گلی به سرمون زدین؟ خبرا رو نخوندی احتمالا ک دار و ندار ملت رو جناب هاله نور بین پاکستان و عراق و سریلانکا و ... تقسیم کرده، خجالت بکش
چقد قشنگ گفته امام حسین که اگه دین ندارین لااقل آزاده باشین (294077)
حسین
Europe
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۴۳
همون موردی که باعث شده احمدی نژاد تا الان بالای طناب دار نباشه همون موردم باعث میشه که دوباره به قدرت برگرده . (293870)
احمد
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۵:۲۳
به کوری چشم دشمنان احمدی نزاد بر میکرده. شما یک نظر سنجی بکنیین. متوجه میشینن دنیا دست کیه با های و هوی چیزی درست نمیشه. الاهم عجل لولی کالفرج (293925)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۰:۳۳
احمد جان دعای آخر شما با این املای واقعا صحیح نشون میده جزو کدوم قشر هستی !!!!!!!!!!! (294015)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۳:۲۲
عزیزم شوما خودشو ناراحت نکن! باشه اصلا برمیگرده و گند میزنه به ته مونده آبرو و شرف و دار و ندار مردم (294078)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۵۰
وقتی نهادهای قدرت و رانت خواری و چپاول ثروت کشور میل به بازگشت احمدی نژاد داشته باشند،امکان بازگشت او بسیار است (293871)
لبو فروش
Russian Federation
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۲:۲۵
دوست عزیز احمدی نژاد رو بر نمی گردونن ولی یکی مثل اونه خیلی احتمال داره (293880)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۳
برعکس گفتی رضا اتفاقاً نهادهای رانت خور و چپاولگر و ثروتمند هستند که تحمل بازگشت دکتر احمدی نژادو ندارند، همین ها بودند که باعث نابسامانی در 2 سال آخر دولت دهم شدند (293893)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۱:۳۲
انقد مردم رو جیگر فرض نکنین لطفا، قباحت داره (294033)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۱:۵۵
تمام مناسبات و قواعد بازی اصلاح طلبان و اصولگرایان و حامیان احمدی نژآد در صورت رفع حصر به هم میخورد.بنا براین هیچ کدام از این گروه ها رفع حصر را به نفع خود نمی دانند (293872)
حکمت
France
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۲۵
شما چگونه به این نتیجه رسیدید؟ حداقل جایزه رفع حصر مقبولیت مردمیست که البته شامل حال اصولگرایان نمیشود و راه دادن به احمدینژاد هم از جانب هرکسی باشد جز تنفر عمومی که همین الان هم موج میزند توفیق دیگری ندارد (293910)
44
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۲:۱۸

به جون هر چی مرده زندانی سیاسی بر میگرده
به جون هرچی مرده موسوی بر میگرده
به جون هرچی مرده رهنورد بر میگرده
به جون هر چی مرد کروبی بر میگرده
........... (293876)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۰:۴۰
به همین خخخخخخخخخخخخیال باش (294018)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۲:۳۷
میگویند احمدی نژاد خرابکاری کرده
تا همین حالا روحانی هم کاری نکرده
وای به حالی که دوباره احمدی برگرده
این وسط وای به حال مردم بیچاره (293882)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۲:۳۸
به جان هرچي مرده/ احمدي برمي‌گرده! ایشالا (293883)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۰:۱۲
کمی شرم لطفا!!! (294006)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۰
آخه کدوم انسان باوجدان، باشرف و آبرومندی میتونه به خودش اجازه بده که برای برگشتن این آدم امیدوار باشه، بخدا نفهمی و وقاحت هم حدی داره! بس کنید لطفا (293892)
لینچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۸:۲۴
عزیزم میدونی این کامنتا که تو سایتای مختلف میبینی از طرف چه کسانیه .20کاربر استیجاری سایت هما هستن .دقیقا هم اسماشون هموناست که تو سایته هماست .متوسلیانو امینو حسینو .بقیشونو یادم نیست ولی این 3تا دقیقا با همین نام تو اکثره سایتا کامنت میزارن ااا (293959)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۳:۳۴
شمايي كه اين شعار را ميدين اصلا معني مردانگي را ميدانيد چيه ؟ شايد هم فكر كردين ديگه مردي در ايران وجود نداره ولي به هر حال كور خوندين. به قول خودش او.... را لولو برد راستي چيزي نمانده كه بخواين بخورين براي چي مي خواي برگردي؟ (293895)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۳:۴۰
8 سال بدبختي و فلاكت يادمون نميره ...... (293897)
میم
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۰
قشر متوسط جامعه همین الان نظرشون برگشته و منتظر احمدی نژاد اند... (293904)
خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۳:۲۵
قشر متوسط جامعه با وی پی ان نمیاد اینجا و به شعور خودش توهین نمیکنه، برو عمو، برو دنبال .... ک اشتباهی اومدی (294079)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۲۰
آقای زیبا کلام هشت سال خاتمی چه سود و اثر مثبتی به حال ملت داشت که اکنون به فکر پاسخگویی و آینده نگری نظام اجرایی دولت نهم و دهم افتادید؟!!!
حرف های شما ناقض جمهوریت و انتخاب مردمه، اگر خاتمی و روحانی انتخاب مردم هستند پس باید به رای 24 میلیونی مردم به دکتر احمدی نژاد احترام بگذارید
متأسفانه شما و حامیانتان علی رغم ادعای قانون گرایی فقط حافظ منافع خودتان و گروه های خاص هستید (293908)
ذغال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۰:۰۹
جمهوریت!!!!!!!!!!! ی چی بگو بگنجه برادر
شما و امثال شما به تنها چیزی که اعتقاد ندارین جمهوریته، برو خودتو سیا کن (294005)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۴:۵۲
به جان هر چی مرده رییس . . . برمیگرده بر میگرده........ (293917)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۷:۰۴
خلایق هر چی لایق.هر کی به اندازه فهمش می خواد. (293939)
مهدی
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۷:۰۶
به جان هر چی . . . رحیمی هم بر می گرده. (293940)
مایه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۱۹:۳۷
به طرفدارا ن احمدی نژاد توصیه می شود لطفا از خودتان مایه بگذارید. مردان این سرزمین
دوست ندارند قسم دروغ به جانشان ادا شود (293991)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ۲۲:۱۳
فقط افراد حسود بی منطق دروغگو مخالف اقای احمدی نژاد هستند انهایی که قول 100 روزه برای رفع مشکل تورم دادند اکنون می بینند مشکل گرانی و اجتماعی چندین برابر شده است ... (294046)