به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۶۸۰۳
رئیس کل بانک مرکزی:

کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست

گروه اقتصادي:‌ رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز (دلار) در بازار به کف رسیده و بعید است بیش از این(2950 تومان) پایین بیاید، اظهار داشت: لیست ممنوع‌الخروجی‌های ارزی بازنگری شد.
کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست
ولی الله سیف امروز در حاشیه مراسم صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: در جلسه امروز توضیحاتی در خصوص رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌های تولیدی در نظام بانکی به فعالان بخش خصوصی توسط بانک مرکزی ارائه شد.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بازنگری مقررات و رفع موانع تولید گفت: بخشنامه گشایش اعتبارات اسنادی تجدیدنظر و ابلاغ شد. در گذشته در این زمینه گشایش‌کننده اعتبار لازم بود که صددرصد مبلغ را گشایش اعتبار کند، اما با بخشنامه جدید حداکثر 30 درصد تامین ارز توسط گشایش‌کننده ارزی کافی است، البته بانک مرکزی برای 70 درصد باقیمانده نیز مجوز صادر می‌کند.وی ادامه داد: همچنین به منظور مصونیت از نوسانات ارزی اگر گشایش‌کننده اعتباری بخواهد بیش از رقم 30 درصد خریداری کند، این امکان وجود دارد.

بخشنامه جدید ممنوع‌الخروجی‌ها

سیف همچنین از تجدیدنظر در مورد لیست افراد ممنوع‌الخروج نظام بانکی خبر داد و با بیان اینکه این بخشنامه جدید طی امروز یا فردا به نظام بانکی ابلاغ خواهد شد، تصریح کرد: براساس این تجدیدنظر یک سوم از مشمولین لیست ممنوع‌الخروجی ها رفع ممنوعیت شدند.وی افزود: ممنوع‌الخروج بودن به معنای محرومیت از حقوق شهروندی است؛ بنابراین در آینده در مورد بقیه افرادی که اسامی آنها در لیست ممنوع‌الخروجی ها وجود دارد، بررسی‌هایی انجام خواهد شد و اگر بانکها اسناد لازم را مبنی بر ضرورت استمرار ممنوع‌الخروجی‌ها به بانک مرکزی ارائه ندهند، افراد از لیست آنها خارج خواهند شد. لازم است که بانک از طریق اعتبار سنجی و وثایقی که از بدهکاران بانکی برای وصول مطالبات دریافت می‌کنند، استفاده نمایند.رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای رفع ابهام دستورالعمل‌های قبلی، بخشنامه‌های پیچیده قبلی و گاها متناقض که باعث شفاف‌سازی دستورالعمل ها می شود، خبر داد و گفت: کارگروهی در معاونت اقتصادی بانک مرکزی برای رفع ابهامات بخشنامه‌های اعتباری و کارگروهی در بخش نظارت بانک مرکزی برای بازنگری بخشنامه‌هایی که ایجاد محدودیت می کند، مانند بخشنامه ذینفع واحد و اشخاص مرتبط تشکیل شده است و ابلاغیه های جدیدی برای بانک ها خواهند داشت.سیف در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برنامه بانک مرکزی مبنی بر تغییر نرخ سود بانکی اظهار داشت: سیاست فعلی دولت، کنترل تورم است؛ در یک بازار متعادل اقتصادی نرخ تورم و انواع نرخ سود بانکی با یکدیگر در تناسب هستند و نرخ سود بانکی به دور از نرخ تورم نخواهد بود و برای منطقی کردن نرخ ها از طریق کنترل و کاهش نرخ تورم وارد عمل خواهیم شد.

دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز نیست

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دلایل کاهش نرخ ارز در بازار گفت: کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را در بر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد.سیف با بیان اینکه نرخ ارز در بازار منطقی است، بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور دامنه ای برای تغییر نرخ مجاز را می تواند تعیین کند و نرخ ارز در بازار در حال حاضر نرخ کف است و بعید است بیش از این پایین بیاید.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۳۲
شما رئیس های بانک مرکزی نمی تونین چراغ خاموش کار کنین (بخوانید ساکت بشینین سر جاتون) (133525)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۴۵
تو ایران همه چی برعکسه در زمان احمدی نژاد دائما مصاحبه می کردند که قیمت ارز پائین خواهد آمد از رئیس بانک مرکزی گرفته تا نماینده های مجلس همه می گفتند قیمت ارز کاهش خواهد یافت ولیکن برعکس گرانتر می شود ولیکن در دوره روحانی همه مصاحبه می کنند که گران خواهد شد هفته پیش نماینده مجلس عضو کمیسیون اقتصادی می گفت که ارز بزودی گران خواهد شد و همین چهارشنبه ای یکی از اعضای اتاق بازرگانی مصاحبه کرده بود که گفته بود ارز گران خواهد شد ولیکن روز شنبه دلار 140 تومان ارزان شد و حالا هم رئیس بانک مرکزی می گوید از این ارزانتر نخواهد شد ولیکن بازهم ارزان خواهد شد بنابراین مردم چون اطمینان ندارند هرچه مسئولین بگویند برعکس آن عمل می کنند شما هم زیاد از این اظهار نظرها نگران نباش چون اینها می دانند که چه بگویند که قیمت بیاید پائین! (133597)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۷:۰۱
برای همینه که دلار 2800 تومنی شد 2960 تومن دیگه!! (133705)
رامين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۲۱
دارن با تدابيرشون اميد ميدن!فكر نمي كنم رئيس جمهور محبوب نيز با اين كار موافق باشه1 (133731)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۰۹
یک مدت دیگر این سیف در همین پست باشد با حرف ها و اعمالش محبوبیت روحانی را به باد می دهد. (133902)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۲:۵۵
دمت گرم خیلی حال کردم (133869)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۹
هیچ کس از تورم و گرانی خوشش نمی یاد ولی اقتصاد علم است و این آقا هم حتما دلیلی داره که این حرف رو میزنه . (133653)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۲۹
دلیلش برای همه مشخصه، دولت کسری بودجه داره و راحترین راه برای جبرانش بالا نگه داشتن قیمت دلاره. در ضمن اقتصاد در بسیاری از جاهای دنیا علم محسوب می شود ولی در ایران خیلی اینطور نیست و غالبا مصالحی خاص ارجحیت دارد بر پیاده کردن علمی اقتصاد. (133733)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۲۴
شاید خودش به میزان انبوهی ارز دارد موفق نشده بفروشد والا از بالا رفتن ارزش پول ملی چه کسانی باید ناراحت شوند یک کارمند معمولی یا رئیس بانک مرکزی با آن حقوق مزایا مگر در مدت یکسال ارز سه برابر نشد حالا اگر برگردد سر جای خودش این نگرانی دارد که می گویید این کف قیمت است قطعا با تمهیداتی که می کنید نمی گذارید ارزش آن پایین بیاید (133792)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۴۶
افزایش بی رویه آن و چهار برابر شدن سرمایه گردن کلفتها منطقی بود و کاهش آن غیر منطقی اگر منطق در کشور حکم فرما باشد این آقا یک ثانیه نیز نباید مسئولیت داشته باشد (133846)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۳۵
این حرفا یعنی چی الان؟واسه چی واسه بازار کف تعیین میکنه این آقا؟اقای روحانی؟بر چه اساسی این اقا رئیس بانک مرکزی شده؟فقط داره گل به خودی میزنه.وعده های اقای روحانی تو برخی از موارد کلن فرق کرده.از جمله این مورد و مسئله حجاب.اقای روحانی قبل از انتخابات میگفت من اجازه نمیدم کسی تو خیابون از دختر پسرهامون سوال بپرسه حالا به پلیس میگه این کارو بکنین ولی افراط و تفریط نکنین.اینم از رئیس بانک مرکزیمون.با این وضع حتی در صورت اشتی با دنیا هم اوضاع خوب نمیشه (133526)
آرش
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۵۵
برای اینکه اولا هیچ کالای اساسی ارزان نشده و با دلار زیر ۳۰۰۰ صادرات ممکن نیست. (133771)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۲۹
مرسی از نظراتت عزیز راس میگی ولی انقدر زود نا امید نشو.
بد ترین انتخاب روحانی همین رییس بانک مرکزیه .
ولی امید وار باشید (133833)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۳:۰۵
من موندم ايشون از اقتصاد و بازار آزادو تعادل قيمت چيزي ميدونن همش دستور همش تعيين سقف وكف بابا خسته شديم از اين همه بي تدبيري آقاي سيف چرا قبول نميكني قيمت واقعي دلار الان 1800 تا 2000 تومنه اونم با محاسبه علمي . شما دنبال جبران كسري بودجه ايد يا دلار هاي تو خونتونو ميترسين ارزون بخرن ؟ (134038)
محمد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۴۰
خیلی جالبه تا دلار سیر نزولی میگیره این آقا با حرفش دوباره جلوی سیر نزولی را میگیره مثل اینکه ایشون از گرانی لذت می بره (133528)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۴۱
به چه دليلي بايد نرخ ارز بالا بمونه آقاي رئيس؟ (133529)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۴
به دلیل اینکه انهایی که در خانه دلار دارند ضرر نکنند شاید هم نزدیکان سیف در این دسته هستند. (133658)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۴۲
آقای روحانی این آقا را بیندازید بیرون، ارزش پول ملی یک سوم شده، بخش بزرگی از گرانی ها بخاطر قیمت دلار ایجاد شده، شعار شما هم افزایش ارزش پول ملی بوده دلار باید بیاید حداقل زیر 2000 تومان، این آقا کیست که خلاف شعار شما و خواست مردم حرف می زند. (133532)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۴۳
آقای سیف آن چیزی که منطقی نیست ریاست فردی با طرز فکر شما بر بانک مرکزی است. (133534)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۴۵
کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست

معلومه برای شما ها منطقی نیست
برید یک جهاز واسه دخترتون بخرید بعد از این افاضات کنید
اگر احمدی نژاد با تبر سر میبرید شما میخواهید با پنبه سر ببرید ما هم که شدیم گوسفند قربونی (133536)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۴۶
این همه گوش فلک رو کردید که محمود فلان کرد و بهمان که نرخ دلار رو پونصد شیشصت کاهش بدید؟؟؟؟؟؟؟زرشک (133741)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۳:۲۶
می خرند البته با حقوقهای چند میلیونی -با پاداش های چند صد میلیونی وبه کرار -با دریافت حق ماموریت واضافه کاری و... (133885)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۱
نه بابا؟!!!تو مسئول پول ملی هستی یا سود صادر کننده ها؟ (133540)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۳
یکی میشه عامیانه توضیح بده!!!!!!! (133544)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۳۸
دولت کسری بوجه داره می خوان اینطوری جبران کنن (133589)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۴
دقیقا (133659)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۱۸
كسري بودجه ميراث كيه ؟
اينم بگو (133912)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۵
با سلام خدمت بهار و دوستان
ضمن يادآوري خيانت راستگو و دنيامالي !بايد عرض كنم حق با رييس بانك مركزي است
چراكه بايد در نظرداشت اگر دلار بيش ازاين پايين بيايد بسياري از توليدي ها و وارد و صادركنندگان ورشكست خواهند شد بدليل اينكه مواد اوليه را با دلار سه هزارتومان به بالا خريداري كرده اند (133547)
رات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۴۴
چرت نگو ، این یعنی حمایت از دلالان بازار (133596)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۲
اگر بلا بمون کل مردم برشکست میشوند دوست عزیز من تو ای چند وقت فقط دارم از پس اندازم استفاده می کنم چون جقوقم کفاف این قیمتهارو نمیده (133666)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۳
قیمت دلار ارتباطی با این حرف شما ندارد، تولیدکننده هایی که مواد اولیه شان را با ارز 3000 خریداری کرده اند اگر فردا دلار هم 1000 تومان شود تا زمانی که مواد اولیه 3000 تومانی شان تمام نشود قیمت را کاهش نمی دهند اینگونه نیست که دلار در یک هفته سقوط کند بعد در طی همان زمان قیمت کالاها هم کاهش شدید پیدا کنند کاهش قیمت ارز اگر سریع هم اتفاق بیفتد و پایین بماند اثر خودش را بر قیمت ها ماه ها بعد نشان می دهد.

در ضمن .. .. .. نگه داشتن نرخ ارز، کاهش قیمت ارز به تولید کننده داخلی کمک می کند و به سود تولید داخلی هم تمام می شود و ارتباطی با آسیب رساندن تولید داخلی ندارد، ما راهکارهای وارداتی و صادراتی داریم با نام سیاست ها و تعرفه های گمرکی. (133667)
حمید ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۵
پس انگار به شما خوش می گذرد جناب آقای سیف (133549)
نهاوند
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۶
چی میگی؟؟؟؟ حتی اینم اعتدالش خوبه؟ (133551)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۷
از اقای روحانی تقاضا دارم ایشان را برکنار کند.
منطقی اش حتما 5000 تومان تا جیب شما بانکدار پر شود.
انتخاب او از اولشهم اشتباه بود و یک گل به خودی توسط تیم اقتصادی دکتر روحانی زده شد. (133552)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۰۴
به بانکی ها توهین نکنید
کارمندان سابق ایشان هم با این انتخاب مخالفند!
یک روز کارمند بانک بشو تا بفهمی کار در معدن بهتر!
البته منم کارمند بانک نیستم هیچ بیکارم
اما تفکرات غلط ندارم!
ما کارمندان بدبخت رو میبینیم که 7:30 تا 5 بعد از ظهر کار میکنند
اما باید مدیرانی را دید که از عرق کارمندانشان میلیاردر میشوند و بزن بریم کانادا...! (133614)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۲۷
نکند این یکی هم نسبتی با دنیا مالی و... اینها ( درفکر البته )دارد (133796)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۳:۴۸
فکر میکنی خیلی بعیده که اینم نفوذی باشه ؟ (133890)
jokar
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۷
کاهش قیمت منطقی نیست یا ما بدلایل دیگری نمیخواهیم منطقی باشد بعبارت بهتر نمیخواهیم بیشتر پایین بیاید؟! بله دولت بودجه ی کشور را با دلار 2500تومن بسته بسیاری از داراییها درامدها بدهی ها بسیاری از سفارشات خارجی با چنین رقمی محاسبه شده حالا اگر دلار ازاین حد بگذرد منطقی است که گفته شود منطقی نیست (133554)
جوکار
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۰
حیلی جالب است ها ، دولت گذشته با چنگ دندون و ضد و بند و نیروی انتظامی درظاهر میخواست جلوی بالارفتن قیمت دلار رو بگیره و مسئولین اون دولت میگفتن افزایش بیشتر طبیعی نیس حالا مسئولین این دولت میگن کاهش بیشتر طبیعی نیس احتمالا بایستی یه اقداماتی برای جلوگیری از پایین امدن بیشتر هم انجام بدن!!!!!!!!! (133560)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۱
پس این بارهم دولت جلوی پایین آمدن نرخ ارزرامیگیرد (133562)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۲
چراآقابگذار بیاد پایین مردم نفس بکشند (133565)
bahram
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۵
من نمیذونم روحانی توی بی سوادو از کجا جست متاسفم واست اقای بانک مرکزی حالا که ارزش پول ملی ذاره تقویت میشه تو با این حرفها کارو خراب کن (133567)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۴
احسنت. (133670)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۷
مردم دارن له میشن ، اگه شما بذارید میاد پایین ، یه دفه 4000 تومان کنید که پولدارا پولدارتر بشن فقیرام بمیرن ، کی شده رئیس بانک مرکزی ، آقای روحانی عوضش کن اینو (133568)
مجتبی
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۱
من فکر کنم ایشون نفسش از جای گرم میاد که مشکلات بالا بودن و تک نرخی نبودن ارز را نمیبینند.دلار باید با نرخ یکسان و 2500 تومان مبادله ای عرضه بشه تا دلال بازی از بین بره.البته فراموش نشه ایشان رییس وقت بانک صادرات در زمان اختلاس 3000 میلیاردی بودن و فکر نمیکنم فرد مناسبی برای تصدی این مقام باشن (133570)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۵
ایشان باید از بانک مرکزی برود. (133675)
behnam
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۴
دولتمردان همیشه به فکر سرمایه داران هستند اما هیچ وقت به فکر قشر کم درآمد نیستند (133572)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۴۴
به خاطر اینکه درامد دولت پایین نیاد نمی خوان دلار پایین بیاد و ورشکستگی صادرکنندگان دروغی بیش نیست
اینم از روحانی مبارک ملت باشه !!!! (133594)
دکتری بازرگانی
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۱
آیا می دانید که بالارفتن قیمت دلار صنعت نساجی ایران را از خطر ورشکستگی نجات داد
آیا می دانید که کشور چین عمدا ارزش پول خود را پایین نگه می دارد
آیا از رقابت بین المللی کالا ها چیزی می دانید ؟!!! (133604)
علی رضا
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۱۲
شما اقتصاد کمونیستی رو با اقتصاد اسلامی مقایسه می کنید؟ عجبا
ولی در کل همه مسئولین ما رو نفهم فرض کردن شما هم روش ... (133619)
آرتین
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۲۵
آقای دکتر متاسفم این چه دید منطقی هست
صنعتی که با رانت و سو مدریت با افزایش پول ملی ورشکسته بشه همون بهتر که ورشکسته بشه
چرا باید تاوان سو مدیریت و نا کارآمدی این گونه صنایع رانتی و مردم بدن (133626)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۸
کمی سواد هم بد نیست.

تعرفه های گمرکی را برای همین کار گذاشته اند به راحتی با دستکاری قوانین گمرکی می شود مسئله را کنترل کرد احتیاجی به بالا نگه داشتن قیمت دلار نیست. (133679)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۸
آیا میدانید همون چین پدر کار کراشو در آورده
آیا میدانید بشتر مردمش پول برای خورد و خوراک ندارند
آیا میدانید چین نفت ندارد؟
آیا میدانید قیمت دلار ظرف 1 سال و نیم 3 برابر شده است
آیا میدانید پدر ها شرمنده بچه هاشون دارن می شوند؟ (133680)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۰۲
آقاي دكتر ببخشيد . نه ميدونن نه ميخوان بدونن پس ....
فقط مفت بخورن و بخوابن . (133747)
نیوشاک
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۰۰
دلار شمشیر دو لبه است ارزان شدنش برای تولید کننده هم سود و هم زیان است چون با ارزان شدن آن بازار تولیدی توسط کالاهای چینی تهدید و گران شدنش هزینه تولید را بالا می آورد .
دولت باید بجای تقویت پول ملی به رونق اقتصادی و تولیدی به همراه افزایش توان خرید مردم بیاندیشد .حال اگر دلار گران شود و یا ارزان شود ولی ساختار اقتصادی خراب شود هیچ سودی بحال مردم کوچه و بازار ندارد .
یادمان باشد سال 85 رکود اقتصادی و دلار 850 تومانی ( 20%از ارزش واقعی خود کمتر بود ) (133778)
نرگس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۳۳
کارشناساته ترین نظری که خوندم رو دوست عزیزمون نیوشاک داده. ببینید قیمت واقعی دلار با یه سری محاسبات در می آد. حالا وقتی فاکتورهای موثر تغییر خاصی نکردن، معلومه که اگر نرخ دلار کمتر بشه یه نوسان غیرمنطقی داریم. با توجه به اوضاع اقتصادی ایران نرخ دلار حدود همون 3000تومنه. نوسان الکی خرید و فروش رو مختل میکنه.
دوستان منطقی باشید لطفا. (133922)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۳۱
آقای رئیس مشکلی ندارد حقوق من که بازنشسته هستم با 30سال کار را به دلار بده مشکلی نیست البته خودت حقوقت را به ریال بگیر ضمنا اگر ماموریت خارج رفتی حق ماموریت به دلار نگیر (133799)
بنده خدا کارمند هستم
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۲
دلار که میره بالا جورش رو کارمند و کارگر بد بخت می کشه، به ریال حقوق می گیریم به دلار شکم رو سیر کنیم. فروشنده و وارد کننده که مطابق نرخ روز نونش رو می خوره حالا یکم به اونایی که طی سال گذشته از تورم دلار سود بردن از سود گذشته اونا کم بشه، چی میشه؟
10 سال کار کردم با شندل غاز هنوز خونه هم ندارم. رفتم تو شهرسان آپارتمان 60 متری رو میگن 110 میلیون تومان. از کجا بیارم؟ به رهن پارسالم هم 6 میلیون اضافه کردن هالا با حقوق ماهی 700 هزار تومان چطور زندگی کنم؟ آقای رئیس بانک مرکزی چقر حقوق میگیره؟ (133605)
امینی
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۶
با سلام اظهار نظر تعیین قیمت ارز ازسوی ایشان که متولی حفظ ارزش پول ملی که نتیجه ماحصل 75 میلیون ایرانی است تردید برانگیز است مسئولین محترم توجه کافی داشته باشند (133607)
حمیدرضا
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۶
مثل اینکه این آقا یه دستی هم تو صرافی ها داره . بیشتر بدرد کارمند بانک میخوره تا رئیس بانک مرکزی (133608)
حمیدی
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۹
عجب آدم فهمیده ای رو گذاشتن رئیس بانک مرکزی (133612)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۱۳
متاسفانه نظام ما بدجوری سرمایه داریه (133620)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۲۲
بابا این نظرات چرت احساسی چیه! همه اقتصاد دان شدن حالا! دولت وقتی بیشتر با مسایل مالی داخلی کار داره هرچی ارزش پول داخلی کمتر باشه دولت درآمد بشتری واسه خرج کردن تو داخل داره! ولی برعکس وقتی دولت بیشتر میخواد با بقیه دنیا مبادله انجام بده اونم از نوع خرید و واردات باید ارزش پول ملی بالا باشه! دقیقا کاریه که چین میکنه دولتی که در حال ساختن داخل کشور و افزایش صادرات است به خصوص مایی که نفت داریم صادر میکنیم ارزش دلار بالاتر که باشه بهتره واسه دولت! مشکل زمان احمدی نژاد این بود که ازین طریق درآمد سرشاری نصیب دولت میشد ولی بجای خرج شدن تو ساخت کشور همش .. .. ..بته بالا بودن ارزش دلار باعث گرانیه کالاهایی میشه که از خارج وارد میشه! بحرحال به نظر میرسه دولت اگه بخواد دلارو بالا نگه داره یه رویه صادراتی رو میخواد اغاز کنه و خودکفایی تو محصولات استراتژیک ولی اگه مثه دوره قبل دولت تماما وارد کننده باشه با این نرخ ارز وضع بد میمونه! (133623)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۷:۵۲
خودت جواب خودت رو دادی عزیز نرخ ارز که بالا باشه واسه دولت خیلی خوبه واسه صادرات هم خوبه ولی ملت باید جور گرانی رو بکشه. (134075)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۳۳
این اقا صراف نیست ؟ (133635)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۰
ظاهرا" جنابعالی هم برای اینکه سطح درآمد دولت را بالا نگهدارید به سمت بالا بردن قیمت دلار غش کرده اید! جدا" من از آقای روحانی کسی را برای ریاست بانک مرکزی طلب می کنم که هدفش ایجاد تورم منفی در مملکت و به نفع قشر ضعیف باشه. آقای سیف شما هم باید بگید بر اساس چه محاسباتی به این کف قیمتی دلار رسیده اید؟ (133641)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۰
بابا رییس بانک مرکزی درست میگه وگرنه ازاونو ربوم میفتیم.مدام گفتن دلار ارزون شد،سکه ارزون شد تاثیرش تو زندگی شما چی بود؟بازار بابد ب ثبات برسه تاازبلاتکلیفی ورکود دربیاد.نه بالاتر ونه... (133642)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۴۸
چقدر دلار تو خونه داری که از این حرفها میزنی؟ در ضمن کی تو این مدت که دلار ارزون شده که ما نفهمیدیم اینکه دلار یک هفته 100 تومان ارزون بشه بعد برگرده بالا که تاثیر نداره، شما دلار و بیار زیر 2000 تومان بعد اجازه بده 3 ماه در این نرخ بماند انوقت متوجه می شوی چقدر بر میزان قیمت ها تاثیر داره. (133743)
علی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۹
یعنی ماست 7500 بشه 2500 مردم نمیخرند ؟؟؟ بابا الان میخوام بخرم نمیتونم (133662)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۳:۱۴
یکی میشه بگه چرا به این مطلب منفی دادید ؟ بابا این اقا داره میگه از گرانی ماست نمیتونه بخره این منفی داره ؟ ( بعد هی بگید احمدی نژاد بده (133882)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۵۹
تاسف
تاسف
تاسف (133663)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۵
با سلام لطفا" از ایشان سوال فرمائید چرا زمانی که به علت ترس و نگرانی و دسیسه بازی و دلال بازی و .. هرانچه که شما اسم بر آن میگذارید قیمت ارز بالا
رفت منطقی و عادلانه است حالا که به واسطه خوشبینی و امیدواری به ایجاد روابط
با دنیای ازاد و بازگشائی معاملات تجاری بدون واسطه گری و.. قیمت ارز پائین می آید منطقی نیست ! اقای سیف منطقی است خیلی خوب هم منطقی است
با ید قیمت به نرخ مبادلاتی برسد تا ارامش نسبی بر تجارت برگردد هر چند دلالان
که نخشان به خیلی جا ها وصل است ناراحت بشوند. (133674)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۷:۱۲
چقدر. سختی بکشیم،خوهشا سیف را برکنار کنید (133709)
پرواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۷:۱۶
حالا کی جلوی این آقا را بگیره شاه بخشیده شاهقلی نمی بخشه (133710)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۱۰
باز هم این آقا حرف زد. آقا مارادونا رو ول کن غضنفرو بچسب (133728)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۱۹
ید بهاء‌الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اظهارات امروز رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ دلار هم‌اکنون به کف رسیده و بیشتر از این کاهش نخواهد یافت، اظهار داشت: این صحبت‌ها باعث توقف سقوط قیمت دلار در بازار آزاد شد.

وی با بیان اینکه قدرت برابری نرخ ارزها در تعیین قیمت دلار بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: از سال 81 که یکسان سازی نرخ ارز انجام شد، نرخ دلار حدود 5 درصد و در مقابل ارزش ریال 20 درصد تورم را تجربه کرد، مابه‌التفاوت این دو نرخ نشان دهنده تضعیف 15 درصد ریال در برابر دلار است.

این فعال بانکی ضمن اشاره به اینکه عدم حمایت از بازار واقعی ارز و تعیین دستوری نرخ ارز در بازار رسمی موجب شد قدرت برابری خرید ارز‌ها از بین برود، بیان کرد: در یک سال ریال و دلار در قیمت واقعی یکسان سازی شد، اما از 11 سال قبل تعدیل نرخ ارز انجام نشد. به‌طور متوسط اگر نرخ تورم ریال در مقابل دلار را 15 درصد محاسبه و در 11 سال ضرب کنیم بعد به قیمت پایه سال 81 اضافه کنیم نرخ واقعی دلار به دست می‌آید.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه نرخ واقعی دلار بین 2700 الی 3000 تومان است، گفت: تورم روانی ناشی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به نوسانات نرخ ارز در کشور دامن زد، همچنین افزایش ریسک کشور و به‌عبارت دیگر خسارت‌های ناشی از این ریسک موجب افزایش تورم وارداتی شد.

به‌اعتقاد حسینی هاشمی بعد از انتخابات 24 خردادماه آثار روانی افزایش قیمت‌ها در جامعه از بین رفت و خوش‌بینی و امیدواری مردم به‌خصوص در روزهای اخیر و همزمان با اجلاس سازمان ملل موجب افزایش انتظار برای کاهش بیشتر نرخ دلار شد.

وی با بیان اینکه انتظار کاهش بیشتر نرخ دلار موجب به تعویق افتادن تقاضاهای واقعی برای دلار شد، تصریح کرد: این کاهش قیمت طی روزهای گذشته در حالی اتفاق افتاده که عرضه دلار افزایش نیافته است و مردم فقط به انتظار نتایج اجلاس سازمان ملل نشسته و امیدوارند که با لغو تحریم‌ها قیمت‌ها بیشتر از این کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اظهارات امروز رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: آقای سیف براساس فاکتورهای اقتصادی به مردم این آلارم را داد که قیمت‌ها از این پایین‌تر نمی‌آید و به آنها هشدار داد که اگر تقاضای واقعی دارند نسبت به خرید ارز اقدام کند.

حسینی هاشمی ادامه داد: انباشت تقاضا در روزهای اخیر موجب افزایش تقاضا در هفته‌های آتی و متعاقباً افزایش قیمت دلار خواهد شد؛ امروز آقای سیف به متقاضیان واقعی دلار این چراغ سبز را داد که اگر نیازشان واقعی است نسبت به خرید ارز اقدام کرده و آن را به هفته‌های آتی موکول نکنند. (133729)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۴۵
به روباه ميگن شاهدت کيه گفت دمم.

این آقای بهاء‌الدین حسینی هاشمی از هم قطاران آقای سیف هستند، که سابقه مدیریت بانک خصوصی تات را هم دارند و مشخص است که از چه طبقه اقتصادی جامعه هستند و چه نگاهی دارند، در ضمن کارشناسان متعدد اقتصادی در هم ایران بیان داشته اند نرخ واقعی ارز 1800 تومان است نه 2800 یا 3000 تومان. (133740)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۳۱
نظرات ایشان منطبق با علم اقتصاد است ولیکن بهتر نیست ایشان لاقل اظهار نظر رسانه ای نفرمایند و بگذارند بازار خودش نرخ ارز رو پیدا کنه حرفهای ایشان فقط شوک منفی به بازار میده
ایشون بهتره بیطرفانه و علمی دستور العمل ها رو اعمال کنه و در فضای آرام و بدون حاشیه؟؟ بابا مملکت ما یه عده دنبال سوئ استفاده از این سخنان هستند ؟لطفا سکوت (133734)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۵۲
نظر ایشان کجا منطبق با علم اقتصاد است؟! (133744)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۸:۵۳
ایشان دقیقا این حرفها را زده اند که جلوی کاهش قیمت دلار را بگیرند یعنی شما مسئله به این روشنی را نمی بینید؟! (133745)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۲:۲۶
واقعا چرا ایشون رو انتخاب کردن ؟!!!!!!

خیلی داره با مصاحبه هاش بازار رو خراب میکنه! (133861)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۰۸
مگر ادعا نمی کنید که طرفدار بازا آزاد هستید پس این دخالت های بی جا برای چیست؟ بگذارید بازار کار خودش را بکند - هر چند می کند- بهمنی هم خیلی دخالت کرد نتیجه نا ب سامانی و هرج و مرج اقتصادی. آقای غضنفر بانک مرکزی به کسانی که ملیارد ها دلار را در خانه نگه می دارد دل داری می دهد می گوید صرف تولید نکنید گران می شود و با دلالی سود می برید (133785)
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۰:۵۹
هر وقت درآمد مردم هم به قدر دلار افزایش پیدا کرد اونوقت بگید کاهش قیمت بیشتر منطقی نیست.
قیمت دلار 3 برابر شد، ولی درآمد مردم یا کاهش پیدا کرد، یا مثل حقوق بگیرای دولتی با افزایش حداکثری 20 درصدی مواجه شد، چرا اینا رو نمی گید؟
جنسای خارجی گرون شد گفتن چون واردات گرون شده، جنسای داخلی گرون شد گفتن چون اگر شما گرون نخرید ما صادرش می کنیم به دلار پول می گیریم. این وسط فقط مردم دارن ضرر میدن، تولیدکنندگان و وارد کنندگان و صادرکنندگان و دولت همه این وسط دارن سود میبرن، این وسط گوشت قربونی فقط ملت ایرانه. (133816)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۲۸
یک دلر امریکا برابر با پنجاه افغانی- یعنی پنجاه افغانی برابر با سه هزارتومن! قابل توجه اقای روحانی که یکی از شعارهای مهمش بال بردن ارزش پول ملی بود!سیف که تا الان کاری نکرده یه مقدار امید واری های دیپلماسی باعث شده ارزش برابری ریال تغییراتی بکنه وگرنه اقای "بانکدار"که به همین هم راضی نبودند چون تو افاضات شون قبلا به این مطلب اشاره کرده بودند. (133832)
اميرعلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۱:۳۷
در دولت قبلي موقع واريز يارانه نرخ دلار افزايش ميافت فكر كنم سياست همونه دوستان عزيز (133841)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۲:۱۹
دلار 1226 تومان بود ظرف یک هفته شد 3800 تومان و حالا که داره پایین می آید هم به مذاق آقیان خوش نمی آید . خوب دولتمردان درست عمل کنند مگر مردم ایران ما چه گناهی مرتکب شده اند این همه بدبختی و زجر را تحمل کنند آیا می دانید میلگرد بعنوان نمونه از شش هزار تومان به 35 هزارتومان رسیده ؟
آیا می دانید پارسال با 100 هزارتومان می شد به بازار رفت و یک دست لباس کامل برای یک دانش اموز خرید ولی امسال خیر؟
چرا دلا به 1500 نرسد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
چرا به 1226 نرسد؟
چرا به 980 سال 84 نرسد؟
زمینه های آن در حال فراهم شدن است ؟
پس اگر اندکی تدبیر در کار باشد و پول های نفت وارد چرخه اقتصاد شود دلیلی ندارد ریی بانک مرکزی عنوان کنند نباید از 2950 تومان پایین بیاید. (133859)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۰۷
چرا به 1226 یا 980 نرسد؟ به چند دلیل:

1 - چون عده ای هستند در داخل که دوست ندارد دولت ایران مسائل خودش را با جهان حل کند و زورشان هم زیاد است، تا مشکل تحریم ها حل نشود نرخ ارز پایین را نمی بینیم.

2 - با مدیرانی سر و کار داریم که یا نفع شخصی دارند یا دوروبری هایشان نفع می برند که دلار بالا باشد و یا با مدیرانی سروکار داریم که بجای سواد فقط مدرک سواد را دارند.

3 - با مدیرانی سرو کار داریم که برای جبران کمبود ها در حوزه مدیریتشان می خواهند بجای خودشان از مردم مایه بگذارند، نمونه همین آقای سیف که حرفهایش نشان می دهد که دیدند دولت کسری بودجه دارد بهترین راه را در بالا نگه داشتن نرخ ارز یافته اند انگار نه انگار که مردم در فشار هستند و هزینه ان را پرداخت می کنند. (133899)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۲:۵۷
موافقیم
اما به شرطی که حقوق ما هم سه برابر شود . کجای دنیا رو دید که درآمد به ریال بی ارزش و هزینه به دلار لعنتی؟؟؟؟؟ (133870)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۳:۰۷
یکی نیست بگه آخه بی عقل این چه حرفیه که میزنی. نکنه چشم روحانی رو دور دیدی شروع به باندبازی کردی. ای کلک. میگه پایین اومدن نرخ دلار بیش از این به صلاح نیست و تبعاتی داره!!!! خب چرا نمیگی که تبعاتش چی هستن. بابا بذارید یه آب خوش از گلوی مردم بره پایین. لطفا چرت و پرت نگید. (133877)
امیرمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۲۳:۰۸
کلا همه دولتهابه فکرخودشون هستندمامردم بیچاره ..... (133878)
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۰:۱۱
افزایش قیمت دلار موقعی خوبه که یه کشور تولید کننده باشه و همه چیز تولید کنه مثل چین، نه یه کشوری مثل ایران که جنسای تولید داخلش هم تو چین تولید میشن و برچسب ساخت ایران می خورن یا مونتاژکار قهاریه مثل گوشیهای جی ال ایکس و تبلت دیمو ولی بعد روش می زنه تولید ملی. (133905)
yaser
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۱:۵۳
این سیف نمیتونه دهنشو بسته نگه داره؟
از قدیم گفتن حرف زدن بلد نیستی حداقل! حرف نزدن که بلدی!!!!

این نمیدونم از کجا شد رییس بانک :| (133991)
علیرضا، کارمند بانک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۷:۱۷
چرا آقای دکتر سیف نفرمودند که برای بالا رفتن نرخ ارز از 1260 تومان به نزدیک 4000 تومان چه منطقی وجود داشته است؟ برای بی ارزش شدن پول ملی و پس اندازهای مردم چه منطقی وجود داشته است؟ برای اینکه گروهی اندک از بازاریان یک شبه سود زیادی به جیب برنند چه منطقی وجود داشته است؟ برای اینکه بیماران صعب العلاج و سرطانی داروهای خود را با چند برابر قیمت تهیه کنند چه منطقی وجود داشته است؟ (134065)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۰۷:۴۱
اين آقا نمي فهمه حتي لحن حرف زدنش بر روي اقتصاد تاثير ميذاره چه برسه به خود حرف زدن. (134071)