به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۰
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۷۶۹۵۱
با طرح مسئله ردصلاحیت و حمله به سخنرانی‌ها،

می‌خواهند هاشمی را هم خانه‌نشین کنند

می‌خواهند هاشمی را هم خانه‌نشین کنند
گروه سیاسی: آیت ا... محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه؛ واقعیت‌هایی را از تلاش برای حذف هاشمی با ما در میان می‌گذارد «واقعیتی را که می‌خواهم تکرار کنم این است یک جریان خاص می‌خواهد هاشمی در انتخابات اسفند ۹۴ نباشد یک روز با طرح مسئله رد صلاحیت و روز دیگر با حمله به هاشمی در دانشگاه می‌خواهند هاشمی را تا پایان سال ۹۴ خانه نشین کنند» هر چند آیت ا... غرویان در پایان مصاحبه معتقد است که «در خصوص آیت ا... هاشمی همین را بگویم که رهبری اجازه نخواهند داد که هاشمی حذف شود» مشروح گفت‌و‌گوی آیت ا... محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه با پایگاه خبری ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

حملات اخیر به آقای دکتر روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول ماه‌های اخیر بیشتر از گذشته دنبال می‌شود چرا و چه هدفی؟
این اقدامات دنباله‌‌ همان تحرکات جریان تشنج آفرین در سخنرانی رئیس مجلس در ۲۲ بهمن قم، سخنرانی آقای ناطق نوری در مشهد و سخنرانی آقای سیدحسن خمینی در حرم امام (ره) است. من معتقدم افراطیون می‌خواهند فضا را به شرایط نزاع و بد اخلاقی کشانده تا انرژی آقای دکتر روحانی را در پیشبرد اهداف بگیرند و ایشان را عصبانی کنند و به درگیری‌ها بیاندازند؛ به نظرمن آقای دکتر روحانی، دولت و کابینه باید کار خودشان را ادامه دهند و توجهی هم به این حرکات غیر اخلاقی نداشته باشند. حملات اخیر افراطیون به آیت الله هاشمی رفسنجانی را نتیجه تأثیرگذاری ایشان بر انتخابات اخیر ریاست جمهوری و پیروزی دکتر حسن روحانی و نیز تأثیرگذاری ایشان بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. بنابراین از سوی دیگر هاشمی همچنان تاثیر گذار‌ترین شخصیت در انتخابات مجلس است. این حملات با اهداف خاص و برای کم کردن تاثیر پذیری ایشان صورت می‌گیرد. در انتخابات گذشته روش و منش آقای هاشمی رفسنجانی رأی آورد و ملت هم به این روش و منش و این دیدگاه و تفکر آقای هاشمی رأی دادندالبته تجربه نشان داده است که آن صبر و حوصله و متانت آقای هاشمی همه این‌ها را در خودش حل می‌کند و نهایتا‌‌‌ همان صبر و حوصله آقای هاشمی حرف نهایی را خواهد زد؛ خوشبختانه جریان حرکت جامعه ما هم در انتخابات و پس از انتخابات به سمت همین روش و منش حرکت کرده است.

به طور مشخص چه کسانی و چه جناحی از تند شدن فضای سیاسی کشور بهره می‌برند؟
مسلما جناحی که منافع‌اش درکنار گذاشتن نخبگان بود می‌خواهد هاشمی را خانه نشین کنند. علت شرایط امروز هم این است که می‌خواهد یک تحولی در فضای دیپلماتیک و سیاست خارجی ما اتفاق بیافتد و این جریان افراطی یا نمی‌خواهد این اتفاق به صورت کلی رخ دهد یا اینکه نمی‌خواهد جریان اعتدال میدان دار این تحول موفقیت آمیز باشد. نکته دیگری که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد این است که یک طیفی در انتخابات شکست خوردند که‌‌‌ همان تفکر افراطی و تندروان است. آن‌ها به هر حال این شکست را یک طوری باید به نظر خودشان جبران کرده و می‌خواهنئد واکنشی نشان دهند؛ لذا دنبال این هستند که یک مستمسک و بهانه‌ای پیدا کنند تا به آقای هاشمی به عنوان نماد جریان اعتدال، حمله کنند؛ این موارد از نظر تحلیل گر سیاسی واقع بین خیلی واضح است. البته از طرفی به دلیل حمایت‌های اخیر مقام معظم رهبری از دولت آقای دکتر روحانی به ویژه حمایت ایشان از دیپلماسی دولت در سفر به نیویورک، جریان افراطی نمی‌تواند در این شرایط زمانی به شخص آقای روحانی به صورت مستقیم حمله کند و از این رو به یکی از مهم‌ترین پشتیبانان سیاسی رئیس جمهور که آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد حمله می‌کنند. یعنی این‌ها رویشان نمی‌شود به رئیس جمهور حمله کنند چون پشتیبان رئیس جمهور اکثریت ملت‌اند و به ایشان رأی دادند. این‌ها رأی ملت را بر نمی‌تابند و به هر حال سعی می‌کنند به آقای هاشمی حمله کنند. در واقع حمله به آقای هاشمی، حمله به رئیس جمهور و عدم تمکین به فرمایشات مقام معظم رهبری است، چرا که در واقع این‌ها یک نوع مقاومت در مقابل رهنمودهای مقام معظم رهبری است؛ چون ایشان مکرر گفته‌اند من از این تندروی‌ها ناراحتم و گله دارم و تذکر دادند.

چه پیش بینی از شرایط سیاسی ایران در انتخابات ۹۴ دارید، ظاهرا بخشی از این ماجرا به دلیل نزدیک بودن مجلس و خبرگان سال ۹۲ است؟
واقعیتی را که می‌خواهم تکرار کنم این است یک جریان خاص می‌خواهد هاشمی در انتخابات اسفند ۹۴ نباشد یک روز با طرح مسئله رد صلاحیت و روز دیگر با حمله به هاشمی در دانشگاه. می‌خواهند هاشمی را تا پایان سال ۹۴ خانه نشین کنند. این حمله‌هایی که به آقای هاشمی می‌شود دنباله‌‌‌ همان لنگه کفش‌هایی است که در ۲۲ بهمن قم و در جلسه سخنرانی آقای دکتر لاریجانی بود و دنباله تشنج آفرینی در سخنرانی آقای ناطق نوری در مشهد و سخنرانی آقای سیدحسن خمینی در حرم حضرت امام (ره) است؛ این ادامه‌‌‌ همان جریان است؛ در واقع حملاتی که این‌ها می‌کنند یک جریان مستمر است که همه این‌ها را می‌شناسند و ملت هم نمی‌خواهد این تندروی‌ها ادامه داشته باشد، اما به هر حال این‌ها تلاش مذبوحانه‌ای در این راستا انجام می‌دهند. فرمایش مقام معظم رهبری این بود که باید بعد از انتخابات، رقابت‌ها تمام شده و رفاقت‌ها جای رقابت‌ها را بگیرد؛ سؤال من از این تندرو‌ها این است که این آیا‌‌‌ همان فرمایش رهبری نیست؟ آیا ایشان نفرمودند که رفاقت باید باشد؟ مگر نفرمودند باید دولت را پشتیبانی و همراهی کرد؟ و اختلافات را دامن نزنیم؟ این‌ها صریحا در مقابل رهنمودهای مقام معظم رهبری دارند این کار‌ها را انجام می‌دهند، چون باز می‌خواهند آتش اختلافات را شعله ور کرده و فتنه‌ای را به شکل دیگر در جامعه بر افروخته کنند و این‌ها خلاف مصالح ملت ماست.

آیا دولت و نظام نباید به شکل جدی تری با حاشیه سازی‌ها برخورد کند؟
مهم‌ترین نکته‌ای که اینجا باید ذکر شود این است که این افراطیون می‌خواهند آقای دکتر روحانی را عصبانی کنند و آقای روحانی هم به نظر من باید عصبانی نشوند و به قول معروف با کرامت از کنار این حوادث بگذرند و راه خودشان را ادامه دهند؛ چون مقام معظم رهبری و ملت پشتیبان آقای دکتر روحانی هستند و ما هم در نظاممان هیچ پشتیبانی قوی‌تر از این دو پشتوانه نداریم. لذا آقای دکتر روحانی باید به این نکته توجه کنند. البته ایشان به این نکات توجه دارند و روحیه‌شان هم این طور نیست که عصبانی شوند ولی این افراطیون می‌خواهند فضا را به شرایط نزاع و بد اخلاقی کشانده تا انرژی آقای دکتر روحانی را در پیشبرد اهداف بگیرند و ایشان را عصبانی کنند و به درگیری‌ها بیاندازند؛ به نظرمن آقای دکتر روحانی، دولت و کابینه باید کار خودشان را ادامه دهند و توجهی هم به این حرکات غیر اخلاقی نداشته باشند. در خصوص آیت ا... هاشمی همین را بگویم که رهبری اجازه نخواهند داد که هاشمی حذف شود.