به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۶:۱۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۳۷۲۵۳
خبر تعطيل شد، تابناك و تهران‌امروز هم مي‌شوند

كشتي 3 روزنامه ديگر به گل نشست!

گروه فرهنگي: روزنامه خبر (نزديك به علي لاريجاني) تعطیل شد و روزنامه‌های تهران‌امروز (نزديك به قاليباف) و تابناک (نزديك به محسن رضايي) هم در آستانه تعطیلی هستند. همزمانی این سه خبر در سالی که به نام فرهنگ می شناسیمش و قرار است بر این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشیم حتما خبر تلخی است.
كشتي 3 روزنامه ديگر به گل نشست!
به گزارش خبرآنلاین، تلخی افزون تر این که کشتی هر سه روزنامه به خاطر مشکلات مالی به گل نشسته است. وزارت ارشاد اعلام کرده تعطیلی روزنامه خبر به دلیل ناتوانی در تامین هزینه ها بوده.گردانندگان تهران امروز هم گفته اند دست شان به نخیلی که خرمای کاغذ دارد نمی رسد.روزنامه تابناک نیز حال و روز مشابهی دارد.

جای خالی روزنامه خبر که با تمرکز بر روی مسئولان، گروه‌هاي مرجع و نخبگان مخاطبانش را پیدا کرده بود حتما حس خواهد شد.«خبر» در مقایسه با دو روزنامه دیگر در مختصاتی متفاوت و با هویت مستقلی توانسته بود جای خالی پرداخت به سوژه‌هاي تحلیلی را پر کند.«مطبوعات توسعه» کاستی جدی در فضای رسانه ای کشور بود که «خبر» با توجه جدی به آن منتشر مي‌شد.روزنامه خبر اگر چه با انتشار در 12 صفحه کم حجم بود،اما کیفیت قابل اعتنایی داشت.
تهران امروز نیز به عنوان یک رسانه موفق شهری و اجتماعی مخاطبان خوبی برای خودش دست و پا کرده بود.عدم انتشار تهران امروز که در ردیف روزنامه‌هاي موفق طبقه بندی مي‌شود – یا مي‌شد- حتما یک حسرت بزرگ برای جامعه رسانه ای است.

تابناک هم اگر چه وزن زیادی در مطبوعات ایران نداشت،اما به هر حال یک روزنامه بود. چرا مطبوعات ما به دلیل مشکلات مالی توقف مي‌شوند؟ آیا چون مردم ما دیگر روزنامه خوان نیستند؟ چون روزنامه نگارهای ما بلد نیستند مردم را روزنامه خوان کنند؟چون حمایت‌هاي مالی دولت از مطبوعات کافی یا صحیح نیست؟! هر چه باشد، هر چه هست با توقف انتشار این روزنامه ها، بدنه نحیف مطبوعات ما از اینی که هست هم لاغر تر مي‌شود.

تیراژ این 3 روزنامه را از جمع تیراژ همه روزنامه‌هاي این حوزه که کم کنیم، نتیجه قابل اعتنا خواهد بود.
منهای همه اینها، مهم ترین نکته معیشت خبرنگاران این 3 روزنامه است که حالا بیکار شده یا در آستانه بی کاری قرار گرفته اند. آنها «نان و ماست» زندگی شان را از مسیر روزنامه نگاری تامین مي‌کرده اند. روی همین حقوق‌هاي کم حساب کرده اند؛ وام گرفته‌اند، ماشین خریده‌اند، اجاره خانه مي‌دهند، ازدواج کرده‌اند و چرخ زندگی شان را به هر دشواری که بوده مي‌چرخانده اند.

بیکاری تلخ ترین واقعیت زندگی روزنامه نگاران است که حالا گریبان اهالی این سه روزنامه را گرفته است.شگفت اینکه جامعه رسانه ای ما کمتر از هر موضوعی به مسائل صنفی خودش واکنش نشان مي‌دهد. خوشبختانه موسسه رسانه ای خبر این ظرفیت را دارد که تعدادی از نیروهای روزنامه خبر را در سایت خبرآنلاین به کار گیری و پشتیبانی کند.در مورد تهران امروز و تابناک هنوز مي‌شود امیدوار بود که گردانندگان این روزنامه ها تلاش برای بقا را متوقف نکنند تا دست کم کمیت زندگی خبرنگاران شان لنگ نشود.

جایی از قول روزنامه نگاری به نام «چارلز کلایتون» خواندم: «روزنامه نگارها جایشان در بهشت است، زیرا در بهشت به دکترها نیازی نیست، برای اینکه کسی بیمار نمی شود. معمار و مهندس و متخصص و کارشناس‌هاي گوناگون هم احتیاج ندارد، کشیش و اهل کلیسا هم نمی خواهد چون کسی کار یا فکر بد نمی کند تا نیازمند موعظه و راهنمایی باشد. وجود بقیه اصناف هم لازم نخواهد بود چرا که همه چیز و تمام امکانات پیشاپیش آماده شده ، اما ساکنان شمال و جنوب و دیگر نواحی بهشت مي‌خواهند بدانند که در هر گوشه چه اتقاقی روی مي‌دهد... و اینجاست که اهمیت روزنامه نگار آشکار مي‌شود.»

عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۰:۱۰
بسته شدن هرروزنامه باعث تاسفه حتي اوني كه هتاكي ميكنه وبي دليل وبادليل به ديگران مي پره (215761)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۰:۳۳
فکر میکنم توی اهواز در مجموع 3 شماره فروش ندارند (215766)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۰:۵۵
اتفاقا باید در سال فرهنگ چنین اتفاقی بافتد تا مردم بدانند احمدی نژاد و دار و دسته اش با اقتصاد این مملکت چه ها که نکردند. مردم پول ندارند شکمشان را سیر کنند شما انتظار دارید روزنامه بخرند!!!؟ دولت احمدی نژاد هزاران میلیارد به پیمانکارها بدهکار بود و کلی بیکار در جامعه تولید کرد و چنین مملکتی را به روحانی تجویل داد. باید حقایق گفته شود و احمدی نژاد محاکمه شود. هر کشوری بود تا الان تو زندان بود. مگر می شود ارزش پول یک کشور یک شبه به یک سوم کاهش پیدا کند و آب از آب تکان نخورد!!!!؟ (215772)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۰۲
چرا روحانی واقعیت ها را به مردم نمی گوید!!!؟ همه مردم خصوصا طرفداران احمدی نژاد می دانند که قیمت دلار در زمان احمدی نژاد 3 برابر شد یعنی ارزش پول ملی یک سوم شد، قیمت همه چیز 3 4 برابر افزایش پیدا کرد. اختلاسهای چند هزار میلیاردی و پرونده های فساد مالی مسئولین دولت احمدی نژاد هنوز در قوه قضائیه در جریان است. هنوز خاوری را نتوانسته اند به کشور بازگردانند. حداقل روحانی طلب پیمانکاران را از دولت احمدی نژاد را به تفکیک استانها اعلام کند تا مردم بدانند احمدی نژاد ویرانه ای از اقتصاد برجای گذاشته است. (215773)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۱:۱۷
هر دم از این باغ بری میرسد... (215775)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۸ ۱۴:۰۱
مردم هم پول خرید روزنامه رو ندارند هم دلو دماغ خوندن روزنامه رو بدلیل بدبختی و مشغله زیاد ندارند. البته سایت های اینترنتی هم خوب یه رقیب جدی روزنامه ها هستند بنده شخصا هر روز یک ساعت باید سایت ها رو بخونم اما هیچ وقت روزنامه نمی خرم (215829)