به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۳:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۱۴۵۸۴
طنز

ايران سال 1404؛سير تحول کلمه‌ي فتنه!

اشاره: از آن جايي که زبان موجوديتي پويا و زنده دارد و کلمات در گذر زمان، ممکن است نقش و رسالت و جايگاه متفاوتي پيدا کنند، اين بار خبرنگار يکي از نشريات معتبر اينترنتي کشور (ياد نشريات کاغذي بخير!) سؤالي کليدي را در ارتباط با کلمه ي فتنه! با تني چند از شهروندان ايراني، در ارتباط با سير تحول کلمه‌ي فتنه، از دوازده سال پيش تاکنون، انجام داده است، که شما را به خواندن اين سؤال و جواب دعوت مي کنيم!
آرش قلعه‌گلاب

خبرنگار: شما به عنوان يک شهروند ايراني نظرتان درباره ي کلمه ي فتنه و فتنه گر چيست؟!
شهروند اول: فتنه خُب مي‌تواند معاني متفاوتي داشته باشد، اما در اين يک دهه ي گذشته تعابير متفاوتي از اين کلمه شده است! مثلا عده اي امروزه معتقدند که ديگر فتنه امر چندان ناپسندي نيست و اگر کسي را اهل فتنه ناميدند يعني که بسيار دانا، توانا و کارآمد است!
شهروند دوم: والا در زمان ما که به هر کي مي گفتند تو فتنه‌اي! يعني که بسيار چاچول‌باز، نامرد و بي‌غيرت و بي همه چيزي! ولي حالا ديگه خيلي‌ها آرزوشونه که بهشون بگن فتنه‌گر!
شهروند سوم: اگه بخوام خيلي دقيق خدمتتون عرض کنم، از وقتي که از هيجده تا وزير کابينه ي دولت يازدهم، شونزده تاشون رو فتنه گر خوندند! درست از همون موقع بود که ديگه اگه به کسي مي‌گفتن تو فتنه اي! زياد بهش بر نمي‌خورد.
شهروند چهارم: من که خودم عاشق اينم که يکي بياد بهم بگه تو فتنه‌اي! ديگه گذشت اون روزايي که آقاي شجوني هر کي رو که چپي بود مي‌گفت فتنه! همين آقاي شجوني بود که به اين کلمه وزن و اعتبار بخشيد، هر جا که هست، در پناه حق باشد!
شهروند پنجم: من که نمي‌دونم اين مردم چشون شده! يه زماني به هر کي که کتاب مي‌خوند مي گفتن طرف روشنفکره! طرف کلش باد داره، مخش کار مي‌کنه، حالا به هر کي که کلش باد داره و کتاب مي خونه مي گن طرف اهل فتنه ست!
شهروند ششم: فتنه يعني توانايي، کاربلدي! درايت، تدبير، عشق و اميد به کشور، فتنه‌گر هم يعني وزير کايبنه!
شهروند هفتم: من که عمرم اون قد نيس که بخوام بگم چرا اين کلمه اين قد حالا ديگه مهم شده، اما بابام مي‌گه يه زماني به اين خاله باجي‌هايي که هي مي‌رفتن خونه‌ي اين و اون حرف مي‌بردن و حرف مي‌اووردن، مي‌گفتن فتنه! ولي حالا ديگه مردم تا يه آدم کت و شلواري شيک و پيک مي‌بينن، مي‌گن طرف عجب آدم فتنه‌اي‌يه!


۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۱۱
اتفاقاً راه درست معامله با این واژگانی که بازیچه بعضی کاسبین شده است همین است. یعنی جنبشی در مردم ایجاد شده و کاربرد واژه را عوض کنند تا دیگر کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. مسئله همین عبارت "عجب فتنه ای" به معنای "عجب چیز با حالیه" باب شود! قول می دهم 6 ماهه بساط کاسبین فتنه جمع شود. (109101)
shahab
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۲۷
درود بر تو ای آرش قلعه گلاب.قلم زیباتو خیلی دوست دارم و از وقتی که تو روزنامه کارون مقاله هاتو میخوندم طرفدارت بودم. از شما خوانندگان هم میخوام که مقاله های آرش خان رو بخونین که خیلی قشنگ مینویسه.طنز خاص خودشو داره. (109114)
bdbdbdbdbdbdbd
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۲۱
این ادبیات به نفع اصلاحات نیست بهار !لطفا مطالب نقد جدی بگذارید (109220)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۵:۰۱
طنز بخش مهمي از نقد است. (109347)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۳۳
وجود اقای رسایی و امثالهم که آب ونانشان از این کلمه ومشتقات ان است حاصل تحریم انتخابات از طرف ماست با هم عهد ببندیم که دیگر هرگز انتخابات را تحریم نکنیم وبرای عدم حضور این افراد در مجلس تلاش کنیم (109231)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۴۷
فتنه برای خودش بازاری شده توی نظام!!! (109122)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۵۹
نفس کشیدن فتنه نیست؟
میترسم واسه شما اکسیژن کم بیاد (109132)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۰:۵۹
خدا همه مارا آدم کند! (109133)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۱:۱۴
فتنه براي ناراضيان از وضعيت موجود بكار ميرود.مثل كلمه ناراضي كه براي اصلاح طلبان شوروي سابق بكار برده ميشد. (109138)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۱:۱۴
اره بخدا، پس منم فتنه گرم (109139)
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۱:۱۶
عجب فتنه اي بهار ... (109140)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۲:۳۷
ايران سال 1404؛به گزارش رسانه ها:با همت متخصصان داخلی و جهادگران عرصه علم و فناوری، دستگاه «فتنه سنج» و «فتنه یاب» ساخته شد!!! (109185)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۲:۵۴
ميبينيد دوستان به اين ميگن انسان! وقتي يه واژه بدرابهش نسبت ميدن ايقد اعتبار دارد كه اون واژه محبوبترين واژه ميشه و ورد زبونا (109197)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۱۰
اقاي نويسنده شما هم عجب فتنه ايي هستيها!!!ههههههههههه (109209)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۱۱
ایول خیلی خوشم اومد یاشاسین. (109210)
افشين
Sweden
۱۳۹۲/۰۵/۲۲ ۲۳:۴۱
منم فتنه ميخوام! صبح تا شب صدا و سيما از همه شبكه ها تبليغ فتنه ميشه ميگن خيلي كلاس داره قيمتشم ارزونه فقط كافيه با رسايي اينا لج كني بهت ميچسبونن !!! (109240)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۵:۰۲
خوب گفتي :دي (109348)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۱۶
رباط محترم بدلیل حمایت شما از فتنه 88 13آی سی شما که نیمه سوز شده تعویض نمیشود.
ایران سال 1500 (109289)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۱:۳۱
ای فتنه گر دی (109296)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۰۵:۲۶
درود بر آرش قلعه گلاب و روزنامه کارون. 3 سال پیش رفتم کیوسک روزنامه فروشی و مجله چشم انداز ایران را میخواستم بگیرم , چشمم به تیتر روزنامه کارون افتاد و خریدم و از آن زمان تا اکنون کارون را مطالعه میکنم. واقعا در برهوت نشریات حقگو روزنامه کارون یک نعمت بوده و هست. (109351)