گروه هنري: همزمان با افتتاح و بازگشايي مجدد خانه سينما، فرجالله سلحشور (كارگردان طيف تندرو) با دفاع از تعطیلی سینماها در انقلاب فرهنگی در اتهامي آشكار مدعي شد که سینمای موجود ايران هم راه «شاه» و «صهیونیسم» را میرود!
فرجالله سلحشور این اظهارات و ادعاها را در گفتگو با «خبرگزاری بسیج» مطرح کرده و بار دیگر حملات تندی متوجه سینما٬ سینماگران و سریالهای تلویزیونی کرده است و اظهار داشته است: تعطیلی سینما در انقلاب فرهنگی کار درستی بود. سینمای قبل از انقلاب تا آن موقع سینمای شاه و صهیونسیم بود و الآن هم همین است! انقلاب فرهنگی هم موفق نبود٬ چرا که در حال حاضر «سینمای ما هنوز همان راه سینمای شاه و سینمای صهیونیسم را میرود.»
وی همچنین با انتقاد عملکرد صدا و سیما گفته است: من هیچ وقت دوست ندارم سرطان را به بدنم راه دهم، یا طاعون و یا هر بیماری مهلک دیگر را و مشروب بخورم یا حتی زهر. در این اوصاف من خیری نمی بینم که این طوری و مبتنی بر معادلات اینها وارد عرصه سینما شوم. اما در رابطه با تربیت نیرو برای فیلم و سریال سازی اسلامی کارهایی را کرده ام، یکسری نیروی متعهد و بچه مسلمان را جذب کرده ام و با آنها کار ميکنم. این را در نظر بگیرید ما در طی 35 سال انقلاب دهها هزار نفر نیرو را در این عرصه تربیت کرده ایم. در جاهای مختلف و امید داشتیم با این نیروها عرصه را در اختیار بگیریم اما در همین جمهوری اسلامی امروز یک درصد هم کار در این راستا تولید نمی شود. این همه آن موقع در جاهای مختلف در ابتدای مسیر این کار، تولیدات خوب و درخور توجه داشتیم همه را هم ما که در حوزه هنری، انجمن سینمایی، روایت فتح، واحد هنری سپاه و ... با خیلیها جمع شدیم و تولید کردیم اما چرا ادامه نیافت؟ همه که مدیر مسلمان و مذهبی بودیم و بهترین فیلم های بعد از انقلاب همه تولیدات ما بود اما چرا تمام اینها از هم پاشید یا منحرف شده و یا به انزوا رفته؟
وي ادامه داد: یک علت تمام این ماجرا را توضیح ميدهد و آن هم این است که ما برای فیلم و سریال سازی اسلامی تعریف، مبانی و اصول نداشتیم و این مبانی را یکی نکردیم و تدوین نشد. در اقتصاد ببینید که 35 سال اقتصاد اسلامی تعریف دقیق نشد و مبانی آن معلوم نشد، امروز حاصلش شده فضاحتی که پول ما دچار آن شده همین هم سر سینما و فیلم و سریال سازی آمده. باید این را مشخص و مدون کرد و وارد فاز عملیاتی کردنش شد.
به گفته وی «فیلم و سریال سازی موجود دارد بر خلاف جهت انقلاب حرکت میکند» و اگر در سینما به دستورهای علما و ولایت فقیه عمل شود میتوان «پیام خود را به مردم خود و حتی دنیا ارائه کنیم.» سلحشور ادامه داده که «سینما صد درصد بهترین ابزار عملیاتی کردن نظرات آقاست به ویژه در سبک زندگی اسلامی و ایرانی و مباحث فرهنگی و اعتقادی.»
سلحشور در این گفتگو درباره اعضای شورای اکران هم مدعي شده که بسیاری از آنها «گرین کارت» دارند و با سفر به آمریکا احتمالا هم از آنها ذهنیت و خط میگیرند: «وقتی غذایی جلوی شماست و یا لوازمش است و درست نمی کنید و یا نمی خوردید یعنی دوست ندارید. وقتی کاری را انجام نمی دهید یعنی دوست ندارید انجام دهید. حالا وقتی که در این زمینه کار نمی کنید یعنی دوست ندارید کار کنید. به صراحت ميگویم مسئولانی که گفتید اصلا دوست ندارند در حوزه دفاع مقدس کار کنند، اگر سرمایه گذار خصوصی بخواهد در این عرصه کار کند هم به او اجازه نمی دهند که پخش کند. دلیل مسخره و دروغینی هم دارند که ميگویند سینمای دفاع مقدس مخاطب ندارد و خشن است. بررسی کنید فروش ده فیلم برتر دفاع مقدسی بعد از انقلاب با فروش شاید چند صد فیلمی که از نظر همینها خوب و مشتری پسند است برابری ميکند. پرفروش ترین فیلم های ما دفاع مقدسی است.
اين كارگردان مدعي ارزشمداري در ادامه افترا و اتهامزنيهاي خود به اهالي سينماي ايران افزود: اینها معیار سینمایی شان لودگی و ابتذال است و این را در فیلم های خود مبنا قرار داده اند. با این کار سینما شده عرصه حضور یک اقلیت و خیلی از مردم از سینما قهر کردهاند. ارتباط مردم با سینما قطع شده. آمارها را ببینید. هر قدر از سینمای دینی و دفاع مقدس دور شده ایم سینما به انزوای بیشتری رفته. شورای اکران هم از همین سینمادارها تشکیل شده آنها هم غرب زدهاند. خیلی از اینها گرین کارت دارند از سینما دار و کارگردان و بازیگر ميروند به آمریکا سفر ميکنند و احتمالا هم از آنها ذهنیت و خط ميگیرند. حالا سئوال اینجاست که چرا در این وضعیت که سینما به این فضاحت افتاده و جامعه را دارد به سمت انحراف ميبرد علما سکوت کرده اند؟»