از چند سال قبل و با توجه به افزایش قابل توجه هزینههای جاری ایرلاینهای ایرانی بسیاری از این شرکتها توان خود را در پرداخت هزینههای ابتدایی از دست دادند و این موضوع باعث شد بدهی این شرکتها به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش سوخت به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
با بهبود نسبی اوضاع در طول ماههای گذشته و البته برنامههایی چون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ایرلاینها توانستهاند بخشی از بدهیهای سابق خود را پرداخت کرده و یا لااقل نسبت به قسط بندی آنها اقدامات جدی انجام دهند. از ابتدای سال جاری نیز با برنامهریزیهای انجام گرفته هزینه مربوط به سوختگیری براساس هر سررسید پرداخت شده و در این زمینه بدهی معوق جدیدی به وجود نیامده است.
با وجود این شرایط اما شرکت پخش از ابتدای شهریورماه اعلام کرد: پیگیریهای سالهای گذشته نهایی شده و از این پس فروش سوخت به هواپیماها به شکل نقدی انجام خواهد گرفت، موضوعی که با توجه به فراهم نبودن شرایط اجراییاش و البته در اختیار نداشتن منابع نقدی از سوی ایرلاینها در هالهای از ابهام قرار گرفت و تنها چند روز پس از آغاز آن اعلام شود حداقل به مدت یک ماه اجرای این طرح به تعویق خواهد افتاد.
چند هفته پس از اتخاذ این تصمیم حالا اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی – اعلام کرده براساس بررسیهای صورت گرفته و با توجه به اجرایی شدن مدل پنج ماه گذشته طرح فروش نقدی سوخت فعلا اجرایی نخواهد شد و برنامه سوختگیری به روال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، موضوعی که البته هنوز مسوولان وزارت نفت دربارهی آن اظهارنظر قطعی نکردهاند و باید دید آیا با پایان مهلت یکماهه نظر ایرلاینها اجرایی خواهد شد یا بار دیگر تغییری در فرآیند فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی شکل خواهد گرفت.