گروه فرهنگی: «گردهمایی مسالمتآمیز دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران در پاسارگاد به ویژه در هفتم آبان، نمونهی خوبی از رشد و توسعه گردشگری فرهنگی است و وظیفه ذاتی همه دستگاههای متولی فرهنگ و گردشگری توسعه چنین برنامههایی است.»
این اظهارات بخشی از نامهای است که ازسوی «دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در اختیار مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان قرار گرفته است.در بخشی از این نامه تاکید شده که بجای ابلاغیههای فراقانونی، روز «کوروش» را در تقویم ثبت کنید. فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در نامهای به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان، اعلام کرد برگزاری هر نوع تور گردشگری از یکم تا دهم آبانماه به مقصد پاسارگاد شیراز وجاهت قانونی ندارد.به دنبال انتشار این نامه، او ۱۸ مهرماه به ایسنا تاکید کرد: «به حسب وجود برخی ملاحظات در کشور، درخواست شده است چنین اقدامی صورت گیرد.»
با مطرح شدن این صحبتها علیرضا افشاری، دبیر «دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» در نامهای به الهیاری که صبح امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) در اختیار وی قرار گرفت و در اختیار ایسنا گذاشته شده، نکاتی را به او یادآوری کرده است.در ابتدای این نامه آمده است: «همانگونه که آگاه هستید سالهاست که هفتم آبانماه (۲۹ اکتبر) از سوی دوستداران ایران در سراسر جهان به یاد روز صدور منشور حقوق بشر کوروش پس از آزادسازی بابِل، که نقطهی عطفی در تاریخ بشریت به شمار میرود و مایهی مباهات و افتخار ایرانیان است، به نام «روز کوروش» نامگذاری شده است که در آن تعدادی از ایرانیان بر آرامگاه آن شخصیت گردهم میآیند و جلوههایی از وحدت و همبستگی ایرانیان را به نمایش میگذارند.
این روز، در واقع، روز بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، صلحدوستی، خردورزی، مردمداری، کشورداری و انساندوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است.»در بخش دیگری از این نامه با اشاره به شخصیت کوروش و جایگاه او در نوشتههای عالمان دینی و نویسندگان کتابهای تاریخی نوشته شده: «باید توجه داشت که کوروش، بر خلاف آنچه گروهی خاص نشان میدهند، جایگاهی بزرگ در اندیشهی بسیاری از اندیشمندان اسلامی دارد و در آثار بسیاری از بزرگان و مفاخر اسلامی روح متعالی و عدالتخواه او ستایش شده و بسیاری از صاحبنظران حوزه و دانشگاه در تفاسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سورهی کهف قرآن مجید، که بر انطباق روایات مربوط به کورش کبیر و ذوالقرنین تأکید میکند، به جایگاه کورش بزرگ یا ذوالقرنین از منظر قرآن اشاره کردهاند که برای نمونه برخی از مفسران متقدم، مانند «وَهب بن منبّه» و «محمد بن صائب کَلبی» و «یوسف بن موسی قطان» نه تنها در تفسیر سورهی کهف، بلکه در چند جای دیگر روشن کردهاند که ذوالقرنین همان کورش هخامنشی است و در دوران معاصر نیز میتوان از این افراد نام برد.