به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در بیستوپنجمین آیین نکوداشت مقام استاد که امروز در سالن آمفیتئاتر دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دانشگاه را یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیرقابل جایگزین توصیف کرد و گفت: دانشجویان و اساتید نیز از ویژگیهای برگزیدگی برخوردار هستند. البته این بدان معنا نیست که تمامی بهترینها در دانشگاه قرار گرفتهاند. بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصههای مختلف فعالیت و خدمت میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم این است که دانشگاه محل تجمع سازمانیافته نخبگان علمی است. در ویژگی سازمانیافته بودن تاکید میکنم. در واقع دانشگاه مجموعهای متشکل از چند عضو هیاتعلمی و چند هزار دانشجو همچنین حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی همچون آزمایشگاهها، کتابخانهها، کلاسها و سالنهاست که محیطی را برای علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم میآورد.
دکتر فرهادی تاکید کرد: اگر ضوابط، رویهها، قوانین و ساختارها که وجه حقوقی دانشگاه هستند، کنار هم قرار بگیرند، قطعا استاد و دانشجو دو رکن حقیقی و واقعی هستند که دانشگاه بدون آنها غیرقابل تصور است.
به گفته وزیر علوم واقعیت این است که عدهای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو و برنامه در مورد خود آینده و کشور وارد دانشگاه میشوند. در آن سوی ماجرا عدهای از اهل علم و قلم قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا یاریگر آنها شده و با انتقال دانش به آنها و نیز سایر آموزشهای ضمنی و ایفای نقش تربیتی آنچه که امروز دانشگاه نامیده میشود، بسازند.
وی افزود: این تصویر ساده نقش بیبدیل و ممتاز استاد دانشگاه را برجسته میکند و به رخ میکشد. نقشی که او را بیش از آنچه یک انتقالدهنده ساده، محو دانش و اطلاعات باشد در جایگاه یک الگو و مربی قرار داده و به سطحی بالاتر و ترازی با استانداردهای متفاوت برمیکشد.
وزیر علوم ادامه داد: این نقشه دقیقا همان نکتهای است که رهبری معظم بر آن انگشت تاکید نهاده است. در واقع ایشان در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاهها در دوم تیرماه 86 فرمودند: استاد فقط آموزنده دانش نیست بلکه منش استاد و روش او میتواند مربی باشد. استاد تربیتکننده است و تاثیر روی شاگرد علیالظاهر از تاثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است.
دکتر فرهادی گفت: حال باید دید که یک استاد چگونه میتواند نمونه باشد. آنچه که خاطرهها را میسازد و در حافظهها جا خوش میکند؛ معمولا نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات بلکه روشها و نوع برخورد و نحوه مواجههای است که استاد با دانشجو در دوران دانشگاه داشته است.وی یادآور شد: هدف من اصلا و مطلقا کوچک شمردن یا ندیده گرفتن عامل یا مولفه سواد و دانشگاه اساتید نیست. طرز قطعی و مسلم در مورد یک استاد سواد بالا و دانش به روز و آگاهیهای ممتازی است که باید یک استاد واجد آن باشد.
دکتر فرهادی تاکید کرد: دانش و حجم اطلاعات یک استاد نه همه آن چیزی است که باید داشته باشد و نه همه آن چیزی است که یک جوان دانشجو بدان متکی و نیازمند است.به گفته وزیر علوم ذهن تیز و دانش سرشار و روزآمد برای تکمیل و تتمیم آن نیازمند روش و منش نیز هست. سلوک فردی توانایی و مهارت در برقراری ارتباط با دانشجو و محیط، حسن خلق، فروتنی عالمانه در عین رعایت چارچوبها، شفقت و حرکت در مدار عدل انصاف و کثیری از شاخصها و ویژگیها است که وقتی کسی توفیق دارا بودن آنها را به دست میآورد، به تراز یک استاد وظیفه و نمونه میرسد که میتواند در ذهن و ضمیر دانشجویان رسوخ و نفوذ کند و این همانی میشود که در آینده از او و دوران او به نیکی و خوشی یاد میشود.
دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید اختیارات بیشتری در حوزه آموزشی و برنامهریزی داشته باشند، گفت: باید به دانشگاهها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارتخانه تدوین شود بتوانند در حوزه برنامهریزیهای آموزشی نظیر بازنگری رشتهها و ... بتوانند تصمیمگیری کنند.دکتر فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: طی 4 سال اخیر واحد جدید دانشگاهی در وزارت علوم مصوب نشده است و فقط واحدهای مصوب قبلی را راهاندازی کردهایم.