به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۰۷:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۱۳۹۱۱

۱۲۲‌هزار کارگر قطعه‌‌سازی خودرو بیکار شدند

گروه اقتصادي: عضو انجمن قطعه سازان خودرو گفت: از سال گذشته تا کنون حداقل ۱۲۲ هزار کارگر شاغل در واحدهای سازنده قطعات خودرو به دلیل نواسانات اقنصادی کار خود را از دست داده‌اند.
۱۲۲‌هزار کارگر قطعه‌‌سازی خودرو بیکار شدند
«محمدرضا نجفی منش» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: تا پیش از تشدید بحران اقتصادی سال قبل، حداقل ۳۵۰ هزار کارگر در واحدهای سانده قطعات خودرو فعالیت داشتند. از سال ۹۱ که نوسانات ارزی نیز به جمع دیگر مشکلات قطعه سازان خودرو اضافه شد، حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد کارکنان شاغل در این واحد‌ها تعدیل شدند. این مقام کارفرمایی بابیان اینکه این کارگران در سمت‌ها و تخصص‌های مختلف شغلی مشغول کار بودند، گفت: شدت بحران اقتصادی به حدی است که فعالیت واحدهای قطعه سازی از سه شیفت کاری به یک شیفت کاری کاهش پیدا کرده است. کاهش فعالیت روزانه واحدهای قطعه سازی به منزله حذف اضافه کاری و کاهش مزایای نقدی کارگران شاغل در این واحدهای تولیدی است.

عضو انجمن قطعه سازان همچنین از تعطیلی ۱۳۷ واحد قطعه سازی در جریان بحران اقتصادی سال گذشته خبر داد و گفت: شرایط کنونی واحدهای قطعه سازی با گذشته قابل مقایسه نیست. در گذشته کارگران قطعه ساز علاوه بر درآمد بالا از امنیت شغلی بالایی نیز برخوردار بودند. این مقام کارفرمایی بابیان اینکه نهادهای دولتی مانند سازمان محیط زیست، بانک مرکزی و... بیشترین لطمه را به صنعت قطعه سازی ایران وارد کرده‌اند، گفت: شدت آسیب این تصمیم گیری‌ها حتی از موانعی که توسط تحریم‌های اقتصادی ایجاد شده است نیز بیشتر است.

نجفی منش گفت: بدون شک این وضعیت بر اشتغال کارگران شاغل در کارخانه‌های خودروسازی نیز تاثیر گذاشته است. وی بایادآوری اینکه شخص معاون اول رئیس جمهور سال گذشته وعده پرداخت وام ۲ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان را داده بود، گفت: تا این لحظه به این وعده عمل نشده است.

ساسان
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ۱۳:۰۳
تا ورشکست شدن فرغون سازها راهی نمونده.دم مردم گرم که خوب درسی دادن بهشون.خداروشکر (94414)
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ۱۴:۱۰
من نمیدونم چرا اینجور اخبار رو صدا و سیما نمیگه؟ نه خداییش چرا؟ الان اگر این خبر از امریکا بود با کلی آبو تاب گزارش میکرد که وای آمریکاییها بدبخت شدن خدا زده تو سرشون (94438)
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ۲۰:۲۷
نه عزیزم ما اوضامون خوبه! بیچاره دیتریت رو دریابید که داره ورشکست می شه!!! (94589)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ۱۴:۲۵
کاش صنعت خودروی ایران بجای اینکه بخواد به دروغ یک خودروی نیمه خارجی رو داخلی قلمداد کنه، یک خودروی تمام داخلی حتی با اشکالات بیشتر می ساخت... الان رانا مثلا خودروی ملی است اما هنوز نمی تونن بصورت عمده اونو بدن بیرون... بازم گلی به جمال سمند... (94455)
۱۳۹۲/۰۴/۳۱ ۲۰:۲۷
اینو با مدرک ودلیل می گویم کیفیت خودرو های ایرانی بد بود بعد از تحریمها افتضاح شد این به خاطر رو اوردن بیشتر به قطعات برادران کمو نیست بی خدای چینی میباشد برای حفظ جان ومال خود لگن نخرید (94590)