به گزارش یورونیوز، رسانه آمریکایی «پولیتیکو» مینویسد رئیس جمهوری آمریکا همان گونه که در بازار املاک و مستغلات در کشور خودش موفق بوده و بر رقبای دیگر چیره شد، توانست تاکتیکهای تجاری خود مبنی بر تهدید افزایش تعرفههای آهن و آلومینیوم را نیز با موفقیت به کار ببندد. ترامپ بعد از آن که به مدت دو هفته حتی متحدان خود را هم تهدید کر
د، هفته پیش اعلام کرد کشورهایی را که تا اول ماه مه بتوانند به آمریکا در نجات از تراز تجاری منفی کمک کنند، از افزایش تعرفه فولاد معاف خواهد کرد.
به رغم آن که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته بود اتحادیه اروپا با زور اسلحه آمریکا مجبور به کمک به این کشور نیست، اما به نظر میرسد که تاکنون کشورهای زیادی در پی همکاری با ایالات متحده بر آمدهاند. کشورهای مختلف جهان از آلمان گرفته تا کره جنوبی، در بخشهای مختلف صنعتی و تجاری خود از آهن و فولاد گرفته تا صنعت خودرو، در برابر تهدیدهای تجاری رئیس جمهوری آمریکا کوتاه آمدند. هوساک لی ماکیاما، مدیر مرکز اروپایی سیاستهای اقتصاد بینالمللی میگوید: «تصمیم ترامپ یک ابتکار عمل سیاسی است نه یک اقدام اقتصادی. همین که شما یک ابتکار عمل سیاسی را مطرح میکنید، در واقع دیگران را مجبور به قبول تعهد کردهاید.»
پولیتیکو با یادآوری مخالفهای اولیه اتحادیه اروپا با درخواست تهدیدآمیز ترامپ مینویسد که بروکسل در عین حال پذیرفت تا از موضع ملایم خود در برابر چین دست بردارد و برای همکاری با آمریکا برای برخورد با تولید بیرویه و یارانهای فولاد در چین اعلام آمادگی کرد. اتحادیه اروپا از روز دوشنبه گذشته مطالعهای را برای یافتن راهحل برخورد با واردات بیرویه فولاد آغاز کرد. زیرا احتمالا پس از افزایش تعرفههای آمریکا، سیل آهن و فولاد از جانب چین، ژاپن، ترکیه و روسیه به سوی کشورهای اروپایی سرازیر خواهد شد. کره جنوبی نیز نشانههایی از تسلیم در برابر تهدید ترامپ از خود نشان داده است. بر اساس اعلام مقامهای کره جنوبی در روز یکشنبه گذشته، این کشور با آمریکا به یک توافق تجاری «اصولی» دست یافته که بر اساس آن سهمیهای برای واردات بدون تعرفه فولاد کره به آمریکا در نظر گرفته شده که سقف آن ۷۰ درصد در سال تعیین شده است.
چانهزنی بر سر تعرفههای خودرو
در عوض کره جنوبی متعهد شده است که از هر شرکت خودروسازی آمریکایی سالانه بین ۲۵ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو بخرد و خودروهای صادراتی خود را نیز با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد. تعهدات کره جنوبی به اینجا ختم نمیشود زیرا این کشور در توافق اخیر خود پذیرفته است که آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی کنونی را برای واردات کامیونهای سبک کرهای تا سال ۲۰۴۱ حفظ کند. از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا بخش مهمی از کسری تراز تجاری کشور خود را در واردات خودرو از اروپا میبیند. تفاوت تراز تجاری صادرات و واردات آمریکا و اتحادیه اروپا در حدود ۱۱۵ میلیارد یورو به نفع اتحادیه است که واردات خودروهای آلمانی در ایجاد این اختلاف نقش مهمی دارد.
دونالد ترامپ گفته بود: «همه این کشورها امروز میگویند ما با افزایش تعرفه [فولاد و آلومینیوم در آمریکا] موافق نیستیم. باید چکار کنیم؟ من گفتم خوب شما هم موانع را بردارید و تعرفهها را حذف کنید و گرنه ما برای مرسدس بنز و بیامو مالیات میگذاریم.» در حال حاضر تعرفه اتحادیه اروپا برای خوردوهای آمریکایی ۱۰ درصد است در حالی که آمریکا تنها ۲.۵ درصد تعرفه برای واردات خودروهای اروپایی میگیرد. وبسایت پولیتیکو از قول برخی تحلیلگران اروپایی مینویسد که اقدامات آمریکا برای اعمال تعرفههای بیشتر بر روی محصولات اروپایی، احتمالا صنایع دیگر از جمله تولیدات کشاورزی را نیز شامل خواهد شد.