گروه سياسي: وزیر پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات، گفت: برای توسعه آموزش عالی در مناطق درحال توسعه در سایر استانها به ویژه در مناطق محروم و شهرستانها تلاش خواهم کرد. از سال ۸۷ تا ۷۲ که در دانشگاهها مسئولیت داشتم؛ موفق شدم ۲۰ دانشگاه را در شهرستانهای محروم و کمبرخوردار و شهرستانها از جمله ایلام، یاسوج، بوشهر، زابل، چابهار، ایرانشهر، شهرکرد و غیره راهاندازی کنم.
دكتر جعفر میلی منفرد (وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات) پس از نطق نمایندگان موافق و مخالف مجلس؛ در دفاع از برنامههای ارائه شدهی خود به مجلس، اظهار کرد: برنامه ارائه شده به مجلس برای این وزارتخانه براساس افق تحصیلی در کشور است و هدف اصلی من از این برنامه؛ جلوگیری از هرگونه شتابزدگی اما تقویت همهجانبه در پیشرفت علم است تا یک محیط علمی و با نشاط، آرام و بدون تنش و حاشیههای غیرضروری در محیط دانشگاهی ایجاد کنم.
وی با بیان اینکه برنامهی ارائه شده براساس سه ضرورت علم در خدمت توسعه و پیشرفت علم در خدمت اقتدار و کرامت علمی و علم در خدمت گفتمان اعتدال است، گفت: در برنامه اول تلاش میکنم تا در تصریح روند توسعه علمی که ضرورت توسعه همهجانبه کشور است؛ به صورت فرابخشی و بخشی عمل کنم تا وزارتخانه مربوطه با برطرف کردن چالشهای کنونی و پیش رو محلی برای پژوهش و فناوری همراه با پیشرفت باشد که در آن رشد معنوی نیز جایگاه به خصوصی دارد.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه توجه به معنویت در دولت یازدهم جایگاه بالایی دارد، تصریح کرد: انجام مسئولیتهای علمی یکی از ضرورتهایی است که باید به آن توجه شود. در این برنامه علاوه بر کاربست مقام معظم رهبری نسبت به دانشگاهها بر ۸ سند بالادستی ازجمله قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه، افق ۱۴۱۴ و سایر برنامههای مورد نیاز توجه شده است و به عنوان یک سند دانشگاه اسلامی تهیه شده است. میلی منفرد با بیان اینکه عصر امروز عصر اطلاعات است، گفت: در این عصر تولید، دانش محور میشود صنعت و کشاورزی با کمک فناوری بازسازی میشود و تجارت و بازرگانی جهانی. پژوهش و تحقیقات مبنای تصمیم گیری قرار میگیرد و علم و دانش همگانی میشود.
وی با بیان اینکه تعداد کل دانشجویان کشور ۴/۴ میلیون نفر است، گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دو مقطع دکترا و کارشناسی ارشد ۴۰۰ هزار نفر و دانشجویان فوق دکترا نیز ۴۵ هزار نفر است که باید توسعه یابد، من برای توسعه آموزش عالی در مناطق درحال توسعه در سایر استانها به ویژه در مناطق محروم و شهرستانها تلاش خواهم کرد. از سال ۸۷ تا ۷۲ که در دانشگاهها مسئولیت داشتم؛ موفق شدم ۲۰ دانشگاه را در شهرستانهای محروم و کمبرخوردار و شهرستانها ازجمله ایلام، یاسوج، بوشهر، زابل، چابهار، ایرانشهر، شهرکرد و غیره راهاندازی کنم.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات با بیان اینکه بسیاری از زیرساختهای دانشگاهها در زمان مسئولیتم در این دانشگاه شکل گرفت، ادامه داد: در راستای توسعه پارکهای علم و فناوری تلاش بسیار خواهم کرد. هم اکنون ۳۱ پارک علم و فناوری ۱۱۵ مرکز پژوهش، ۲۷۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و به دنبال آن هستم تا با تقویت پارکهای علم و فناوری شرکتهای دانش بنیان را به ۲۰ هزار واحد افزایش دهم.
میلی منفر با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۰۷ رتبه ۱۶ را در جهان به خود اختصاص داد، تاکید کرد: باید براساس برنامه شاهد توسعه علم در جهان باشیم. هم اکنون ۳۱۰ موسسه عالی آموزش ۴۰۶ مرکز دانشگاه آزاد تعداد زیادی مراکز پیام نور در کشور وجود دارد و ۲۷ مرکز پژوهش زیر نظر دستگاههای اجرایی فعالیت میکند. بدون شک با برنامه تدوین شدهام تلاش خواهم کرد تا شاهد توسعه علم و دانش و فناوری و بهرهگیری از نتایج بهتر باشیم.
وی با بیان اینکه توسعه علم و فناوری در توسعه تمامی ابعاد کشور کمک میکند، گفت: مشارکت دانشجویان در محیطهای علمی ازجمله برنامههای من است و من به دنبال نگاه اعتدال و تواضع و ایجاد توازن در دانشگاهها هستم و از آنجا که دغدغه رئیس جمهور را دغدغه خود میدیدم با قبول کردن این مسئولیت به دنبال توسعه علم و اقتدار علمی کشور هستم و معتقدم دانشگاه با نشاط جامعه بانشاط میسازد.
میلی منفرد گفت: دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو مأیوس باشند دور از شأن نظام است؛ در دانشگاهی که در آن استاد و دانشجو به هر بهانه ای تحقیر شوند در واقع علم تحقیر شده است و این موضوع سبب ناتوانی و ناکارآمدی اثربخشی اجتماعی دانشگاه می شود. از نظر من دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی دانشجویان خواهد بود.
میلی منفرد در تشریح سوابق انقلابی خود نیز گفت: فرزند انقلاب هستم و بزرگترین افتخارم این است که از سال 63 معاون جنگ دانشگاه ها بوده ام و حضور مستمری در جبهه داشته ام. افتخار می کنم بالاترین خدمات را به ایثارگران و خانواده شهدا انجام داده ام و همیشه بدون شعار در تحقق منویات امام و رهبری کوشیده ام و همیشه دغدغه نظام و رسیدن به اهداف آن را داشته ام. وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: عضو هیچ حزب و گروهی نبوده ام اما اعتقاد دارم ظرفیت انقلاب آنقدر کوچک و تنگ نیست که برخی از منتقدان من به آن اشاره کرده اند. میلی منفرد افزود: عضویت در نهادهای مدنی را عیب نمی دانم و از این که برخی سلایق سیاسی ظرفیت های انقلاب را با دید محدودی می نگرند ، نگرانم.
ماجرای فیلم
دكتر ميلي منفرد در واكنش به پخش منفعلانه يك فيلم مبهم توسط مخالفان او در صحن مجلس گفت: سه روز پس از انتخابات 88، به کوی دانشگاه حمله شد. صبح شنبه دل نگران بودم، مثل دهها اتاد ديگر دانشگاه، به مسجد رفتيم که خدایی نکرده فاجعه دوباره 18 تیر تکرار نشود، کل این جلسه در مسجد دو ساعت طول کشید. اسم این تحصنه؟ آیا در این فیلم من سخنرانی کردم؟ من حرفی زدم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود، آنهم برای اینکه التهاب را کم کنیم. در دانشگاه تهران در مسجد، بالای جلسه که ریاست دانشگاه نشسته بود. آیا این جرم است که یک فردی چون من احساس دلنگرانی کند برود در مسجد بنشیند؟ حرفی من زدم؟ موضعی گرفتم؟ تخریبی کردم؟ اگر همه مسائل مثل این فیلم است که ....
من در سال 64 معاون جنگ دانشگاه بودم. روزی چندین موشک به تهران می خورد. تمام فعالیت های دانشگاه را به زیرزمین بردم برای اینکه کلاسی تعطیل نشود، حالا من بیایم کلاس تعطیل کنم؟ تاحالا یک برگ و یک اخطار از نهادهای ناظر و مقامات امنیتی سیاسی نداشتم. در زمان جنگ تمام فعالیت های دانشگاه را به زیر زمین بردم. برخی هر که مقابلشان باشد غیرمسلمان می دانند. من در طول عمرم نه در طول حزبی بود، نه در ستادی بودم الان درگیر چنین مسائلی نمی شوم و نبودم . البته حضور در این موارد را مشکلی نمی دانم.