گروه اقتصادی: یک فعال اقتصادی در زمینه تولید شکلات و شیرینی گفت: وقتی شکلات ایرانی به استرالیا و اتحادیه اروپا صادر می شود، یعنی این صنعت مزیت های رقابتی لازم را برای حضور در بازارهای جهانی دارد.
«کاظم غفارزاده» در گفت و گو با ایرنا افزود: صنعت شیرینی و شکلات ایران ظرفیت رقابت با برندهای برتر جهان را دارد.غفارزاده که مدیر فروش یک شرکت شکلات و شیرینی سازی با تولید روزانه بیش از 250 تن است، ادامه داد: تنها نیاز این صنعت حمایت دولت است.وی توضیح داد: ما در واحدهای تولیدی خود 4500 نفر کارمند داریم و با حمایت دولتی می توانیم شمار کارمندان خود را به هفت هزار نفر برسانیم.به گفته این تولیدکننده، شیرینی و شکلات ایران در منطقه بازار خوبی به دست آورده است و از نظر قیمت و کیفیت توان رقابت با دیگران را دارد.غفارزاده تنها مشکل کنونی این صنعت را سختی انتقال پول و در نتیجه حضور واسطه ها و صراف ها برای تسهیل این امر دانست.به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات بویژه در زمینه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.شهریورماه سال گذشته دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات، ظرفیت سالیانه تولید انواع شیرینی و شکلات صنعتی در کشور را 2 میلیون و 500 هزار تن اعلام کرد.«جمشید مغازهای» یادآوری کرد سال 95 این صنعت یک میلیون و 600 هزارتن ظرفیت تولید داشت که 900 هزارتن کمتر از ظرفیت واقعی آن بود.صادرات صنایع تبدیلی غذایی کشور در نیمه نخست سال 96 نزدیک به 923 هزارتن به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که ازنظر وزنی 23 درصد رشد داشت؛ در حالی که آمار صادرات نیمه نخست سال 95 برابر 748 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 280 میلیون دلار بود.رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دی ماه 96 درباره آخرین وضع تراز تجاری صنایع غذایی ایران اعلام کرد: صادرات صنایع تبدیلی غذایی کشور در 9 ماهه سال گذشته به یک میلیون و 370 هزارتن رسید که ارزش آن حدود 2میلیارد و 75 میلیون دلار برآورد می شود.به گفته «کاوه زرگران»، محصولات گروه شیرینی و شکلات با صادراتی در حدود 414 میلیون دلار در گروه های صادراتی محصولات صنایع غذایی قرار دارد. محصول شکلات نیز با کسب بالاترین ارزش صدور در 9 ماهه 96 به رکورد 188 میلیون دلار دست یافت.