به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۱:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۱۴۶۶۲۱
کوکاکولا مسئول چاقی و دیابت

نوشابه‌های شکردار "نوشابه‌هایی بیماری‌زا"

گروه علمی: دیده‌بان مواد غذایی (Foodwatch)، سازمان اروپاییِ مدافع حقوق مصرف کنندگان در گزارشی شرکت کوکاکولا را در گسترش چاقی و دیابت مسئول می‌داند و این گزارش به‌ ویژه تبلیغات کوکاکولا را "غیرمسئولانه" خوانده است.
نوشابه‌های شکردار "نوشابه‌هایی بیماری‌زا"
به گزارش دویچه‌وله، اولیور هویتسینگر، یکی از اعضای دیده‌بان مواد غذایی در جریان معرفی "گزارش کوکاکولا" در برلین گفت: کوکاکولا بهتر از هر شرکت دیگری می‌داند که باید به خصوص در میان جوانان تصویری مثبت از این کالا بوجود آورد. در گزارش دیده‌بان مواد غذایی آمده است که این نوشابه‌های شکردار "نوشابه‌هایی بیماری‌زا" هستند. این گزارش به خصوص به تبلیغات شرکت کوکاکولا انتقاد می‌کند و این تبلیغات را "غیرمسئولانه" می‌داند.در این گزارش در انتقاد به تبلیغات شرکت کوکاکولا از جمله آمده است که این شرکت آگاهانه با تبلیغات میلیونی در اینترنت و تلویزیون سعی در جلب کودکان و جوانان به این نوشابه می‌کند.

این سازمان از شرکت کوکاکولا می‌خواهد به تبلیغات برای کودکان و جوانان پایان دهد.اولیور هویتسینگر در این باره می‌نویسد: طبیعی است که هر کسی می‌داند که کوکاکولا یا فانتا سالم نیستند. او در ادامه می‌گوید: اما کودکان نمی‌دانند که نوشیدن یک شیشه نوشابه در روز آنها را در خطر بیماری دیابت  قرار می‌دهد و احتمال اضافه وزن را در آنها افزایش می‌دهد.در گزارش دیده‌بان مواد غذایی همچنین در این ارتباط آمده است که میزان مصرف روزانه شکر در میان شهروندان آلمان بسیار بیشتر از حدی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد کرده است.

دیده‌بان مواد غذایی به همین دلیل از دولت آلمان خواستار افزایش مالیات بر نوشابه‌هایی شده که بیش از حد شیرین هستند و استدلال می‌کند که این نوع مالیات در بسیاری از کشورهای جهان وضع شده است.شرکت کوکاکولا واحد آلمان روز چهارشنبه گذشته در واکنش به این گزارش اعلام کرد که اضافه وزن "مشکلی پیچیده" است و تنها یک دلیل ندارد. این شرکت در ادامه خواستار گفت‌وگویی سازنده در این باره شده؛ گفت‌وگویی که راهکاری در این رابطه پیشنهاد کند. شرکت کوکاکولا در حمایت از خود در برابر این گزارش ادعا کرده چندین سال است که نوشابه‌های بدون شکر نیز به بازار معرفی کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش خود را از راه نوشابه‌های بی‌شکر یا کم‌شکر به دست آورد.