مجید رضا حریری ( نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین) در مورد اهمیت جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم و احیای دوباره آن تنها یک راه یا جاده نیست که از یک جایی شروع و به جای دیگر ختم شود بلکه یک مفهوم است و در این مفهوم کشورهایی که در حوزه ی اقتصادی چین هستند و یا اینکه چین تمایل به برقراری رابطه اقتصادی دو جانبه و چند جانبه دارد را شامل میشود. وی ادامه داد: تمامی کشورها در این حوزه از نظر زیر ساختها و امکانات باید تقویت شوند و تنها به مسایل اقتصادی نیز ختم نمیشود، حکومت چین سه سال پیش سندی منتشر و آن را تشریح کرده است و هیچ محدودیتی زبانی یا قومی لحاظ نشده و از شرق آسیا تا غرب اروپا را در بر میگیرد. حریری گفت: در این ابر پروژه هیچ کشوری حذف نخواهد شد، به طوری که راه آهن تهران- مشهد در قالب پروژه جاده ابریشم از طریق وام های چینی کم بهره و بدون بهره تامین مالی می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، بر اساس اسناد و نیز کتاب «شهرهای مهم جاده ابریشم» که در دانشگاه « ای وو» منتشر شده از تهران به عنوان یکی از شهر های مهم این جاده نام برده شده است . همچنین بسیاری از دانشجویان ایرانی در قالب این پروژه و با استفاده از وامهای چینی در حال تحصیل هستند، به طوری که ماقبلا 200 دانشجو در چین داشتیم ولی در حال حاضر این تعداد 2000 نفر است.نایب رییس اتاق بازرگانی افزود: استفاده از فرصتهای بین المللی به نحوه ی استفاده ما ، تعریف پروژه و تحرک کشور ما بستگی دارد و ما باید زیر ساختهای خود را تقویت کنیم.وی متذکر شد: ما باید پروژههایی مانند بندر، فرودگاه و راه آهن را تعریف کنیم، هرچند به دلالیل بین المللی در شرایط طبیعی نیستیم و شرایط ما کمی سخت تر است البته نباید فراموش کرد که خود ما هم به سخت تر شدن فضا کمک می کنیم.حریری با اشاره به نقش تجاری و ترانزیتی ایران گفـت: من باور دارم هر اقتصادی یک امکانات بالقوهای دارد شیلی مس دارد و هند به اتکای جمعیت خود در آی تی سرآمد است ... ما علاوه بر معادن و نفت امکانات استثنایی در ترانزیت کالا و موقعیت جغرافیایی داریم و قادر به اتصال نقاط شرق -غرب و شمال- جنوب هستیم که نشان دهنده مزیت ترانزیتی ما است.
وی یادآور شد: به نرخ امروز 300 میلیارد دلار در فولاد کشور سرمایه گذاری کردهایم و اگر این 300 میلیارد دلار در راه آهن، جاده، بندر و فرودگاه سرمایه گذاری کرده بودیم در میزان اشتغال، درامد زایی و نیز محیط زیست شرایط بهتری داشتیم.نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: ما همیشه برخلاف سایر ملل که صنعت گر بودند، ملت تاجری بودیم و این به دلیل ترانزیت کالا یا همان صادرات مجدد است که دبی با داشتن شرایط بدتر از ما به نحو احسن از آن استفاده کرده است.وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت و صادرات مجدد ما نزدیک صفر است، هم چنین از 10 شهر بزرگ جهان نزدیک به 8 شهر آن جزو شهر های ساحلی هستند. در حالی که ما با داشتن بیش از 1000 کیلومتر خط ساحلی در جنوب، آنها راجزو مناطق محروم محسوب میکنیم و این به دلیل تعریف استراتژی توسعه در مناطق مرکزی و پر هزینه است که یک اشتباه تاریخی بوده و مختص دهههای اخیر نیست.