چند ماهی از تولید انبوه نخستین محصولات فرانسوی و کرهای مدرن صنعت خودرو نگذشته که برجام با چالشی جدی به نام دونالد ترامپ و مخالفان منطقهای ایران روبهرو شد. جاده مخصوص نشین ها حالا بیش از هر زمان نگران تکرار روزهای تلخ سال های 91 و 92 هستند . این را میتوان از عرضه قطره چکانی جاده مخصوص نشینها به خوبی فهمید. کافی است تا سری به سایتهای پیش فروش خودرو بزنید. فعالان صنعت خودرو می گویند تا مشخص نشدن تکلیف قیمتها عرضهای نخواهند داشت. بازار اما در حالی این روزها با کمبود شدید عرضه مواجه شده که بهارستان نشینها و وزارت صنعت در حال چانه زنی سر میزان افزایش قیمت ها هستند. جاده مخصوص نشین ها خواستار افزایش 25 درصدی قیمت محصولات خود هستند و وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس از افزایش 9.6 درصدی سخن می گوید.
حمایت دولت از بازار غیر شفاف
صنعت خودرو اما در حالی منتظر به صدا درآمدن سوت افزایش قیمت ها از طرف نمایندگان مجلس، شورای رقابت و وزارت صنعت هستند که کارشناسان صنعت خودرو می گویند که قیمت گذاری دستوری ره به جایی نخواهد برد. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به پول نیوز می گوید: کجای دنیا خودرو نرخ دارد و شورای رقابت قیمت آن را تعیین می کند . قیمت گذاری خودرو در سال های گذشته تنها موجب این شد که سود خودروسازی به جیب دلالان برود. به عنوان مثال دولت قیمت ساندرو را 49 میلیون تومان اعلام می کنند اما دست آخر مصرف کننده مجبور است آن از را از دلال 65 میلیون تومان بخرد . کجای این حمایت از مصرف کننده است. دولت با دخالت های خود تنها از بازار غیر شفاف حمایت می کند. او با اشاره به ورود کمیسیون صنایع و معادن به صنعت خودرو و میزان افزایش قیمت ها، گفت: مجلس در ایران قیمت خودرو تعیین می کند، نفت می فروشد ، نیرو برای اداره های دوللتی استخدام می کند اما کاری که باید انجام دهد، نمی کند و قانون گذاری در ایران با ایرادات بسیاری مواجه است.