محمدرضا منصوری گفت: جمهوری اسلامی ایران بهترین نقطه دنیا از نظر هزینههای بسیار پایین انرژی است به همین دلیل شرکتهای رنو و سیتروئن حاضرند به قیمت فشارهای اقتصادی آمریکا حضورشان در ایران را تثبیت کنند.عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای رایج دنیا موجب به صرفه شدن تامین مواد اولیه فلزی مثل فولاد و آلومینیوم برای خودروسازان خارجی که در ایران سرمایهگذاری کردهاند، شده است. وقتی بازار خودرویی ایران این چنین برای خودروسازان فرانسوی جذابیت دارد، تلاش میکنند که به قیمت مشکلاتی که آمریکا برایشان به وجود میآورد در ایران باقی بمانند و خودرو تولید کنند و با این کار بازار کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی و غیرعربی و سایر کشورهای خاورمیانه را قویتر از قبل در اختیار داشته باشند. این مسئله موجب بهبود کیفیت و فناوری تولید قطعه و لوازم یدکی خودرو در صنعت قطعهسازی کشور میشود.منصوری ابراز تاسف کرد: جای تاسف فراوان و عمیق است که خودروسازان داخلی نتوانسته و نخواهند توانست از چنین مزیتهای سرشاری استفاده کنند و خودروهای ایمن و با کیفیت تولید و صادر کنند. خودروسازان ایرانی به جای آن از رانتهایی که در اختیار دارند و ممنوعیتها و محدودیتهایی که برای خریداران ایرانی به وجود میآورند بازار خودرویی کشور را به زور حفظ کردهاند.
وی سپس به تشریح دلایل راه نیفتادن خطوط تولید رنوی فرانسه در سایت خودرویی شهرستان ساوه پرداخت و افزود: از ابتدای امضای توافقنامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنوی فرانسه، شرکت خودروسازی ایرانی طرف قرارداد با رنوی فرانسه و برخی مدیران دولتی صاحب نفوذ در صنعت خودروسازی کشور با راه انداختن شوء تبلیغاتی در شهرستان ساوه و سایر شهرها مانع راه افتادن خطوط تولید خودروی رنو در ایران شدهاند.نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: این افراد به خوبی میدانند در صورت راه افتادن خطوط تولید رنو در ایران مجبورند بساط ظلم و زور و سفره فرصتطلبیشان را از بازار خودرویی کشور جمع کنند و دنبال کارشان بروند به همین دلیل به بهانههای واهی و تلاش بسیار و با چنگ و دندان در پی صحنهسازی و خروج اجباری رنو از ایران و تداوم وضع نابسامان موجود و سرازیر ماندن منافع و درآمدهای جاری هستند.به گفته عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس، استقامت رنو برای تداوم حضور در ایران نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور به شمار میرود.
منصوری افزود: با تداوم حضور رنو در ایران فشار خودروسازان، بخشی از مدیران دولتی و خصولتیها بر مردم و صنعت خودرویی کشور از بین رفته و بعد از ۴۰ سال سایه سنگین فرصتطلبها و رانتخواران از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته میشود و بعد از یک دوره پنج ساله همکاری مشترک با رنو یا سایر خودروسازان خارجی خواهیم توانست ایمنی، آرامش، کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوب را به مصرف کنندگان ایرانی خودرو هدیه داد.نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد: چه مسائلی در پشت پرده قرارداد ایران و فرانسه میگذرد که مدیرعامل و هیات مدیره دولتی سایپا حاضر نیستند زیر بار قرارداد برد – برد رنو و ایران بروند؟ آیا این مخالفتها و سنگاندازیها برای حفظ شایستهسالاریهاست یا تداوم وضعیتی که مورد رضایت هیچ کس نیست؟ مدیران دولتی شرکتهای خودروساز به حدی کاربلد هستند که به انواع شیوهها در تلاشند از پا گرفتن فعالیت رنو در ایران که هم به نفع صنعت خودروسازی کشور است، هم به نفع مردم است و هم به نفع درآمدهای دولتی است، جلوگیری کنند.عضو کیمسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: مافیای خودرو به صورت علنی با حضور رنو در ایران مخالفت نمیکنند و فشارها، سنگاندازیها و بهانهگیریها مثلث شوم فوقالاشاره به شدت در جریان است، مردم و مسؤولان هوشیار باشند.