بعد از ظهر پنجشنبه ۱۴ تیر ماه؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتشسوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند، شانس این بار با قدیمیترین پل اهواز همراه نبود و به دلیل وجود نیزار در محدودهی زیر پل، آتش به زیر آن و در نهایت به خود پُل سرایت کرد.به گفتهی علیترابپور، رئیس سازمان آتشنشانی اهواز، نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری ساخته میشد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد. این پل در واقع با سازهی فلزی و فندانسیون بتنیاش به جای پل تاریخی «شادروان» از دورهی ساسانیان و به طول هزار و ۵۰ متر در دورهی پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستونها که عرض آن شش متر است.اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلیترین کاربرد این پل مینامند.
پل سیاه در دوران مختلفی تاریخی تاثیر داشته است تا جایی که حتی با توجه به نقشاش نام آن نیز تغییر پیدا کرده است.جنگ جهانی دوم را میتوان نمونهای از نقش این پل در این شهر دانست، زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش متفقین بود و به علت این که یکی از گلوگاههای مهم در موفقیت متفقین به شمار میرفت.براساس اسناد و تصاویر باقی مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است.البته شهریور ۹۳؛ عاطفه رشنویی، معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان درباره وضعیت «پل سیاه» اهواز گفته بود؛ قصد داریم با اداره کل راه آهن تفاهمنامهای را برای حفظ و نگهداری آن منعقد کنیم ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم چون «پل سیاه» پلی زنده است و به حیاتش ادامه میدهد و جزو آثار و ِالمانهای شهر اهواز است. فقط باید حفاظت و نگهداری شود.پل سیاه اهواز ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۹ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.