گروه اقتصادی: هر چند واردات گروه كالایی 10 همچنان ممنوع است اما ورزشکاران دارای سهمیه ویژه یک، میتوانند خودروهای تا 3500 سی سی وارد كنند.
كرمانشاهی معاون كل سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی اظهار داشت: واردات گروه 10 كالایی همچنان ممنوع است و از نیمه دوم سال 91 تاکنون ثبت سفارش خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سیسی متوقف شده است، با این وجود به تعدادی از افرادی با خودرو حجم موتور بیش از 2500 سیسی كه تا پایان بهمن ماه 91 قبض انبار دریافت كرده بودند و در گمرك بودند، اجازه ترخیص داده شد. كیومرث فتح الله افزود: از عید تاكنون هیچ مصوبه جدیدی در خصوص واردات خودرو ابلاغ نشده است و واردات خودروهای پورشه و مازراتی با توجه به حجم موتور بیش از 2500 سیسی همچنان ممنوع است و تنها بر اساس مصوبات گذشته با استثناهایی برای جانبازان و ورزشكاران وارداتشان انجام میشود. كرمانشاهی خاطر نشان كرد: واردات خودروی ورزشكاران بر اساس مصوبه دولت دهم بوده است كه ورزشکاران به دو سطح ویژه یک و ویژه دو تقسیم بندی شدهاند؛ ورزشکاران دارای سهمیه ویژه یک، میتوانند خودروهای بالای 2500 سیسی تا 3500 سیسی نیز را وارد كنند، در حالی که ورزشکاران دارای سهمیه ویژه دو، تنها خودروهایی را وارد می کنند که حجم موتور آنها 2500 سیسی به پایین است. وی در پاسخ به این سوال كه واردات خودرو توسط ورزشكاران باعث دلال بازی و استفاده سودجویان در بازار نخواهد شد، افزود: هر ورزشكاری می تواند 1 خودرو به نام خود و با كارت بازرگانی كه به نام او به ثبت رسیده وارد كند كه البته باید مجوزشان به امضای وزیر ورزش و جوانان رسیده باشد. این در حالی است كه واردات خودرو طی پنج ماه گذشته 16 هزار و 959 دستگاه به ارزش 351 میلیون و 400 هزار دلار بوده است كه از نظر تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل 8.1 درصد افزایش داشته است.
گفتنی است، موردی كه در مصوبه ورزشكاران مغفول مانده این است كه در این مصوبه برخلاف شرایط واردات خودرو از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی که باید شرایط خاصی را رعایت کنند، ورزشکاران دارای این مجوز، می توانند خودروهایی مانند الدزموبیل، دایملر، کرایسلر، پنتلی، داج، فراری، لندرور و فورد را وارد كشور کنند که حتی در ایران نمایندگی فروش و ارایه خدمات پس از فروش نیز نداشته باشند!