به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۵۸۲۹۶

مردم خریدار پراید ۴۰ میلیون تومانی نیستند

گروه اقتصادی: در ادامه روند افزایشی قیمت خودرو، امروز پراید با افزایش قیمت مجدد به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که هیچ رونقی در معاملات خودرو نیست و کمتر خریداری در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، فعالان بازار دلیل رشد قیمت‌ها را کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان می‌دانند که در این باره هنوز اقدامی انجام نشده است.
مردم خریدار پراید ۴۰ میلیون تومانی نیستند
افزایش قیمت پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان واکنش بسیاری از کاربران صفحات مجازی مثل توئیتر را به دنبال داشته است.حامد نظری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «گرون شدن پراید مثل گرون شدن سیگاره، واسه سلامتی خودمونه.» کاربر دیگری با نام ممتنع نوشت: «پراید شده ۳۷ میلیون بعد میپرسن چرا گواهینامه نداری خب بگیرم که سوار چی بشم دقیقاً؟»عسل نیز در صفحه توئیتر خود درباره قیمت این خودروی ارزان نوشت: «از این به بعد دیگه پراید ٣٥میلیونی هم آرزوست!»یکی دیگر از کاربران توئیتر درباره افزایش قیمت پراید نوشت: «یادمه سال ۹۰- ۹۱ که پراید از ۷ میلیون رسید به ۲۰ میلیون ما جوک می‌گفتیم و می‌خندیدیم و فکر می‌کردیم الکیه و دوباره میشه ۷ میلیون، ولی نشد!»شوالیه سرخ نیز توئیت زد: «ما می‌گیم پراید کیفیت نداره اصلاً نباید تولید بشه اینا گرونش میکنن.»کاربر دیگر توئیتر با نام بلک نیز در این باره نوشت: «جوری شده که الان پراید دارا، لاکچری محسوب میشن و دیگه میشه با پراید دور دور کرد و با افتخار گفت: ماشین من پرایده! پراید ۴۰ میلیونی! مرسی از مسئولان که باعث شدن ما پراید سوارا لاکچری بشیم.»

مردم خریدار پراید ۴۰ میلیون تومانی نیستند
علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سؤال که قیمت پراید چقدر باید باشد، می‌گوید: «پراید نباید تولید شود و اگر هم تولید می‌شود، حداکثر قیمت آن باید ۲ تا ۳ میلیون تومان باشد.» او ادامه می‌دهد: «قیمت خودرو باید متناسب با درآمد مردم باشد و متأسفانه قیمت آن با ریال و دلار به ویران رفته است.ما هیچ معیار مناسبی برای تعیین قیمت خودرو نداریم و متأسفانه کسانی که نشسته‌اند و خودشان دارند جنگ زرگری راه می‌اندازند، قیمت را تعیین می‌کنند. اما طبیعتاً با این قیمت‌ها مردم خریدار این خودرو نیستند.»

تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه تحت تأثیر انحصار است
خاکساری در پاسخ به این سؤال که مگر کیفیت پراید افزایش پیدا کرده که قیمت آن به ۴۰ میلیون تومان رسیده است، می‌گوید: «قیمت امروز خودرو‌های داخلی هیچ ربطی به کیفیت آن ندارد. قیمت و کیفیت خودرو باید در چارچوب بازار تعیین شود و زمانی اتفاق می‌افتد که ایرانی‌ها مانند تمام مردم دنیا به بازار آزاد خودرو‌های جهانی از چینی تا امریکایی دسترسی داشته باشند.»

اختلاف ۴۰ میلیونی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار
این کارشناس خودرو در رابطه با افزایش بی‌منطق قیمت خودرو در کارخانه و بازار اظهار می‌دارد: «تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه تحت تأثیر انحصاری است که در صنعت خودروسازی با حمایت از سیاستگذاران در شورای سیاستگذاری خودرو دارد اتفاق می‌افتد.»

سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان
این روز‌ها وجود نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس می‌شود، اما این سازمان سکوت کرده و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ارائه نمی‌دهد، در نتیجه مردم سردرگم شده‌اند و نمی‌دانند که افزایش قیمت خودرو زیر سایه نبود نظارت مسئولان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
مرجع : جوان