غلامرضا سلیمانی در سمینار توسعه بیمههای زندگی که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان اینکه صنعت بیمه در ایران مهجور شده است، اظهار کرد: از سال ۱۲۶۹ بحث بیمه در ایران مطرح شده و از همان زمان نیز بیمه عمر وجود داشته، اما ما از بیمه عمر باید به بیمه زندگی برسیم.وی با بیان اینکه ما از نظر بیمه زندگی نسبت به کشورهای دیگر وضعیت مطلوبی نداریم، گفت: میزان ضریب نفوذ بیمه زندگی نسبت به ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت پایینی است که باید آن را ارتقا دهیم.رئیس کل بیمه مرکزی افزود: برای مثال در کشور هند، ضریب نفوذ بیمه ۳.۶۹ و ضریب نفوذ بیمه زندگی ۲.۷۶ است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در ایتالیا، ۸.۳۴ و ضریب نفوذ بیمه زندگی در این کشور ۶.۲ است.به گفته سلیمانی ضریب نفوذ بیمه در انگلستان ۹.۵۸ و ضریب نفوذ بیمه زندگی در این کشور ۷.۲۲ است و این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در ایران ۲.۲۳ بوده و ضریب نفوذ بیمه زندگی در کشورمان تنها ۰.۳۱ درصد است.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ به بعد رشد نسبتا خوبی در بیمههای زندگی داشتیم، ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ تنها ۱۰ درصد از نمایندگان به صورت تخصصی در بیمههای زندگی فعالیت میکردند و اما در سال ۱۳۹۶ به ۰.۳۹ درصد رسیده است. از سوی دیگر در آن زمان تنها سه شرکت بیمهای با سهم بیش از ۲۰ درصد پورتفوی در بیمه زندگی، فعال بودند اما در حال حاضر تعداد این شرکتها به ۱۰ شرکت رسیده و در چهار مورد نیز بیش از ۵۰ درصد از پورتفوی آن شرکت مربوط به بیمه زندگی است.رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به دلایل اقبال و عدم اقبال مردم به بیمههای زندگی گفت: معمولا در زمانی که تورم افزایش پیدا میکند، مردم به سمت سرمایههای بانکها و سایر کالاهای سرمایهای میروند، اما در زمان کاهش تورم تقاضا برای بیمههای عمر افزایش مییابد.سلیمانی با تاکید بر اینکه آییننامههای بیمههای زندگی باید بازنگری شود، اظهار کرد: در بیمه مرکزی سیاستی اتخاذ شده که فعلا به بیمههای عمومی مجوز ندهند و شرکتها به سمت بیمههای تخصصی بروند که در حال حاضر پنج شرکت در حال بررسی درخواست هستند و دو شرکت نیز تقریبا کار خود را آغاز کردهاند.
وی با اشار به ارتباط شرکتهای بیمهای داخلی و خارجی تصریح کرد: پس از برجام با شرکتهای خارجی ارتباطی برقرار کردیم که در نهایت قراردادهایی بین این شرکتها بسته شد، اما با خروج آمریکا از برجام برخی بیمههای اتکایی از ایران خارج شدند.رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید به ۵۰ درصد رشد نسبت به بیمه پایه برسیم، ادامه داد: این رقم درصد بالایی است و رسیدن به آن نیاز به برنامهریزی دارد. از سوی دیگر در حال حاضر صنعت بیمه خیلی در اقتصاد کشور جایی ندارد و محصولات بانکی رقیب ما هستند. بنابراین بهتر است در بازار سرمایه که رقیب ما نیست و میتوانیم هم راستا با آن توسعه پیدا کنیم، ورود کنیم.به گفته سلیمانی در حال حاضر درصد رشد بیمه زندگی در دنیا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد و در ایران ۱۴.۴ درصد است. بنابراین ما نسبت به کشورهای پیشرفته خیلی عقب هستیم و حتی در منطقه نیز میانگین بیمه زندگی ۲۵ درصد است که ما انتظار داریم با همکاری شرکتهای بیمهای نمایندگیها و کارگزاریها بتوانیم به رشد خوبی در بیمههای زندگی برسیم.