گروه اقتصادی: در شرایطی كه موضوع آزادسازی قیمت خودرو دوباره داغ شده، خودروسازان میگویند: با آزادسازی قیمت خودرو دلالی در این بازار کاهش خواهد یافت و تعیین قیمتها در حاشیه بازار موجب کمتر شدن تقاضاهای کاذب میشود. ضمن اینکه با ورود متقاضیان واقعی به بازار، در نهایت قیمت خودرو هم کاهش خواهد شد. البته دولت هنوز مخالف آزادسازی قیمت خودروها است. افزایش ناگهانی قیمتها در بازار یکی از دلایل مخالفت دولت با این طرح اعلام شده است. با این حال فعالان حوزه خودرو معتقدند که آزادسازی در ابتدا موجب شوک قیمتی خواهد شد؛ اما در ادامه با واقعی شدن قیمتها بازار نیز متعادل شده و قیمت خودروها ارزان تر میشود. مخالفان این طرح اما با تأکید بر اینکه هنوز شرایط برای اجرای آزادسازی قیمتها در کشور وجود ندارد، هشدار میدهند این کار بدون اجرای ساز و کارهای لازم موجب انفجار قیمتها خواهد شد.
بهرام پارسایی یکی از مخالفان اجرای این طرح در شرایط کنونی میگوید: «مهم این است که آزادسازی باید با چه مکانیزمی صورت بگیرد. اگر با شرایط فعلی باشد، طرح موضوع غلط و فریب افکار عمومی است.» نماینده مردم شیراز معتقد است:«زمانی که واردات بخواهد صورت گیرد، باید چند برابر جریمه پرداخت شود. بنابراین اگر آزادسازی قیمت مطرح است باید شبیه کل جهان این آزادسازی صورت گیرد که صنایع خودرویی کشورهای مختلف با هم رقابت میکنند. در این صورت این رقابت به سمت کاهش قیمت میرود؛ برای اینکه بتوانند بازار و مشتری را جذب کنند، اما اگر همین شرایط فعلی در کشور ادامه یابد، کاملاً نتیجه معکوس خواهیم داشت چرا که احساس رقابت ایجاد نمیشود بنابراین قیمت را تا جایی که میتوانند افزایش میدهند.»
دبیر انجمن خودروسازان در این باره در گفتوگو با «ایران عصر» با تأکید بر لزوم آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت: «اختلاف شدید قیمت کارخانه با قیمت بازار موجب ایجاد دلالی در خرید و فروش خودرو شده است.» احمد نعمت بخش درباره دلایل اصرار بر آزادسازی قیمت خودرو گفت: «اختلاف شدید قیمت خودرو با بازار سبب شده تا زمانی که ثبتنام شروع میشود سرمایهها و پولهای سرگردان به سمت خرید خودرو هجوم آورده و تقاضاهای کاذب افزایش یابد.» وی ادامه داد:«بنابراین اختلاف زیاد قیمت خودرو از بازار تا کارخانه یکی از دلایلی است که آزادسازی قیمت خودرو را ضروری کرده است.» دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه «سرکوب مالی خودروسازان و تعیین قیمتها توسط دولت(شورای رقابت) موجب ضرر شرکتهای خودروسازی شده است»، تصریح کرد: «دو خودرو ساز سایپا و ایران خودرو در 6 ماهه اول امسال بالغ بر 5 هزار میلیاد تومان ضرر کردهاند.»
نعمت بخش تصریح کرد: «از اسفند 94 تا شهریور 97 خودروسازان جمعاً اجازه 12.5 درصد افزایش قیمت را داشتهاند بنابراین خودروسازان در حال زیاندهی هستند.» نعمت بخش با اشاره به وجود 1650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور افزود: «وجود این حجم نقدینگی و تقاضا برای خرید خودرو موجب افزایش دلالی و ایجاد تقاضاهای کاذب در بازار خودرو شده است.» وی با تأکید بر لزوم ورود خودروسازان به حاشیه بازار تصریح کرد: «اگر دولت اجازه ورود خودرو سازان به حاشیه بازار را بدهد و قیمت خودرو هم در حاشیه بازار تعیین شود بتدریج شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه کاهش یافته و دیگر انگیزهای برای دلالی باقی نمیماند.»
نعمت بخش اظهار داشت:«اگر کارخانهای اعلام کند که خودرو در حاشیه بازار فروخته خواهد شد خریداران واقعی وارد بازار شده، تقاضاهای کاذب کمتر شده و در نهایت قیمتها هم کاهش خواهد یافت.» دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه «وقتی اجازه افزایش قیمتها را نداریم، نمیتوانیم اجازه افزایش قیمت قطعه سازان را بدهیم»، اضافه کرد: «بنابراین قطعات بیکیفیت وارد بازار شده و موجب افت کیفیت خودرو میشود اما با آزادسازی قیمت خودرو مشکل کیفیت قطعه و خودرو نیز حل خواهد شد.»
متاسفانه در کشورما طرفداران اقتصاد بازار ازاد به مبانی ان خیانت میکنند و مدام ادرس اشتپاه به مردم میدهند ، لااقل مرد باشید و به اقتصادبازاد ازاد متعهد بمانید ! (361997)