به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۶۷۱۸

جلوي دامپینگ خودروسازان چینی را بگيريد

گروه اقتصادی: در شرایطی که صنعت خودروی کشور تحت تاثیر سیاست‌های نادرست قبلي، هنوز نتوانسته بحران‌های ایجاد شده در این صنعت را به طور کامل مهار کند، برخی دست اندرکاران صنعت خودرو نسبت به دامپینگ خودروهای چینی در بازار ایران ابراز نگرانی می کنند.
جلوي دامپینگ خودروسازان چینی را بگيريد
چینی‌ها از دیرباز در دامپینگ(قيمت شكني مكارانه) اقلام مختلف مهارت خاصی دارند و بسیاری از کشورها علیرغم مراقبت و هشیاری، بارها در این دام چینی ها گرفتار شده و شاهد تحلیل و تضعیف تدریجی تولید داخلی شان بوده اند. از جمله اقلامی که چشم بادامی ها در دامپینگ آن با ظرافت عمل می کنند، خودروست و شرایط فعلی صنعت خودروی کشور نیز زمینه بسیار مساعدی را برای چینی‌ها فراهم کرده تا با توسل به این اقدام، بازار خودروی ایران را تحت سلطه خود درآورند.

یکی از دست اندرکاران بازار خودرو به مهر گفت: دامیپنگ در هر زمینه ای که باشد، علاوه بر تهدید اشتغال داخلی، صنعت مورد هدف را به ورشکستگی تدریجی گرفتار می کند و متاسفانه سیاست‌های غلط دولت دهم در صنعت خودرو و شرایط شکننده و سختی که برای خودروسازان داخلی به‌وجود آمده زمینه را برای چینی ها مساعد کرده تا با دامپینگ خودرو، بازار ایران را در دست بگیرند. وی افزود: آنچه به این احتمال دامن می زند، ذائقه خریداران ایرانی است که دوست دارند خودروی متفاوت سوار شوند؛ حتی اگر این خودروی متفاوت ساخت خارج باشد. اين امر دقیقا برخلاف فرهنگ مردم بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی است که خودروهای کره ای را بر هر خودروی دیگری ترجیح می دهند.

این فعال صنعت خودرو معتقد است دولت باید در این زمینه هشیار عمل کرده و با اعمال سیاستهای حمایتی، زمینه دامپینگ در ایران را از خودروسازان چینی بگیرد. وي تصريح كرد: روش خودروسازان چيني براي ورود به بازار يك كشور از جمله بازار خودرو ايران اين گونه است كه ابتدا قيمت محصول خود را به نحو قابل توجهي كاهش داده و امكانات و آپشن‌هاي آن را افزايش مي دهند تا مشتري به آن عادت كند. تاجايي كه صداي ساير فعالان صنعت خودرو داخلي دربيايد. آنگاه به ظاهر براي خوابانيدن اعتراض‌ها اقدام به افزايش قيمت مي كند تاجايي كه قيمت آن به نزديكي قيمت محصولات آن كشور مي رسد امااين افزايش قيمت پس از آن اتفاق مي افتدكه آن خودروساز چيني بااستفاده از دامپينگ ، جاي خود را در بازار باز كرده و مستاجر حالا ادعاي صاحبخانه شدن دارد!

وي افزود: بدين ترتيب چيني ها با همين الگوي دامپينگ به بازاركشورها واردشده و درآن جاخوش مي كنند. اگر به قيمت خودروهاي چيني موجود در بازار ايران نگاه كنيد همين روش را خواهيدديد، يعني پس از يك ماه عسل كوتاه براي مصرف كننده ايراني، اكنون روزبه روز آپشن‌هاي جديدم شروط و از آپشن‌هاي قبلي كم و قيمت‌ها افزايش مي يابد. این دست‌اندرکار صنعت پيشنهاد كرد براي مقابله بااين روند، خودروسازان چيني ملزم به ورود فناوري خودرو به ايران شده و ورود خودروهاي آماده آنها به ايران مشمول تعرفه هايي بالاتر از ساير خودروها شود.
مرجع : مهر

۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۱۲:۳۷
اين امر دقیقا برخلاف فرهنگ مردم بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی است که خودروهای کره ای را بر هر خودروی دیگری ترجیح می دهند.ای مسلمون معلومه کره ای ها دوست دارن ساخت کشورشون سوار شن کشورشون در زمینه صنعت خودرو جز ابر کشورهاست میدونید چطور این اتفاق افتاد با کمک مهندسین امریکایی حالا انتظار دارید من برم پراید بخرم (133010)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۱۲:۳۸
بخدا اگه 20 سال به یه نفر هر روز مرغ و پلو بدن ، حالش بهم میخوره . بابا بی انصافها اگه کره ای ها به غیر از خودروهای خودشون خودروی دیگه ای سوار نمیشن بخاطر اینه که مسیولین خودروسازی های ما هم خودروی کره ای سوار میشن . آخه تا کی باید قیافه ی این پژو و پراید و سمند رو تحمل کرد . هر روز هم که داره کیفیتش میاد پایین . همه قطعاتش هم چینیه . پس دیگه حرف حسابتون چیه ؟؟؟؟؟راست میگین شما هم سیاست چینی ها رو به کار ببرید . (133013)