هفته گذشته اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع «خرید فیلتر دوده» از ردیف این اعتبار حذف شد، همچنین محمد علیخانی - رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر- گفته بود: فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد و بسیاری از اتوبوسهایی که این فیلتر را نصب کرده اقدام به بازکردن فیلتر کردهاند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم و من اصرار معاونت حمل و نقل را بر خرید فیلتر دودهای که کارایی ندارد، نمیفهم.در این راستا، محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه فیلتر دوده مصوبه هیات دولت است، اظهار کرد: تمام بحثهای کارشناسی فیلتر دوده و چگونگی کارایی آن در زمان تصویب مصوبه انجام شده بنابراین تبدیل به مصوبهای لازمالاجرا شده است.وی با اشاره به اینکه دستگاههای مختلف از جمله شهرداری تهران موظف هستند تکلیفی را که دولت برعهده آنها گذاشته اجرا کنند، گفت: بخشی که عهدهدار مسئولیتی است نمیتواند درباره آن مسئولیت اظهار نظرهای کارشناسی کند.
رستگاری ادامه داد: فیلتر دوده در کشورهای مختلف دنیا استفاده میشود و جنبه جهانی دارد. اگر مصوبه فیلتر دوده و یا نصب آن ایرادات کارشناسی دارد باید در تلاش باشیم تا آنها را برطرف کنیم نه اینکه به طور کلی صورت مسئله را پاک کنیم.معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران در پایان با بیان اینکه به نظر میرسد اظهار نظرهای غیرکارشناسانه درباره فیلتر دوده به دلیل مشکلات اعتباری مطرح شده است، تصریح کرد: فیلتر دوده در مدت زمان مشخصی به صورت پایلوت روی چند اتوبوس نصب شد و در آن بازه زمانی هیچ گزارش مکتوبی از شهرداری مبنی بر اینکه این فیلترها مشکلی دارند، برای محیط زیست استان تهران ارسال نشد.