بوئینگ در این ماه بیش از 18 درصد از ارزش سهام خود را در بورس از دست داد. این در حالی است که این هواپیماساز آمریکایی سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار فروش کرده بود. اما امسال ممکن است مانند گذشته فروش نکند، چراکه برخی شرکتهای هوایی قرارداد خود را برای خرید بوئینگ 737 مکس لغو کرده و یا در حال تجدیدنظر هستند. بهعنوان نمونه هواپیمایی ملی اندونزی، گارودا، خرید 49 فروند بوئینگ 737 مکس 8 را لغو کرد.
سال 2014 این شرکت قرارداد 4.9 میلیارد دلاری با بوئینگ امضاء کرد اما امروز اعلام کرد به دلیل عدم اطمینان بخشی از سفر با این نوع بوئینگ قرارداد مذکور را لغو میکند. شرکتهای هواپیمایی بیش از 5 هزار فروند بوئینگ 737 مکس سفارش دادهاند که لغو سفارش توسط اندونزی میتواند آغاز بحران گسترده برای هواپیماساز آمریکایی باشد.
«دنیس مویلنبرگ» مدیر اجرایی بوئینگ با انتشار نامهای خطاب به عموم گفت امنیت و جان مسافر در رده اول اولویت بوئینگ است. دهم مارس امسال هواپیمای بوئینگ 737 مکس اتیوپی با 157 خدمه و سرنشین با دماغ به زمین خورد. مشابه این اتفاق اکتبر 2018 بر سر 189 نفر داخل هواپیمای مشابه مربوط به لایون ایر اندونزی افتاد.
پس از وقوع دو حادثه مشابه مشکل فنی ذاتی دلیل اولیه سقوط دو هواپیما اعلام شد و کشورهای جهان این نوع هواپیما را از مدار پروازی خود خارج کردند. ارسال هواپیماهای جدید نیز به حالت تعلیق درآمد تا مشکل فنی برطرف شود. قول 10 روز رفع مشکل نرمافزاری به سرآمد و هنوز خبری از رفع آن نیست. اف بی آی نیز وارد عمل شده تا ببیند آیا خرابکاری در کار بوده است یا نه؟ و اینکه خلبانان آموزش دادهشده بودند یا نه؟
خبر بد دیگر برای بوئینگ اینکه نیروی هوایی هرچند هواپیماهای سوخترسان جدید بوئینگ را دریافت کرده اما ظاهراً به گفته «ویل روپر» تمایلی برای استفاده از آنها ندارد، چراکه در وضعیت نامناسبی قرار دارند. نکته مهم اینکه ارتش از پذیرش هواپیماهای جدید بوئینگ برای سوخترسانی از 20 فوریه به اینطرف منصرف شده و بحران دیگری گریبان بوئینگ را گرفته است. اینکه بوئینگ وعده داده بود تا مشکل را در عرض 10 روز حل کند، اما نتوانست به وعده خود عمل کرده و درنتیجه اطمینان شرکاء و خریداران را از بین برده است.