به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۷۵۱۹۱

کاهش ۷۲درصدی تولید خودرو در سال ۹۷

گروه اقتصادی: دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، گفت: تولید خودرو در آذرماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افت کرد و پس از آن ۴۰۰ واحد از مجموع حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز، تعطیل یا نیمه تعطیل شد.
کاهش ۷۲درصدی تولید خودرو در سال ۹۷
آرش محبی نژاد با بیان این مطلب افزود: تعطیلی و نیمه تعطیلی این واحدهای قطعه سازی، تعدیل ۱۳۰ هزار نفری و تعلیق ۱۵۰ هزار نفری کارکنان این واحدها را به دنبال داشت.وی اضافه کرد: حمایت از خودروسازی و طراحی سیاست های توسعه ای مناسب برای آن، عامل شکوفایی این صنعت و تبدیل شدن به صنعتی صادرکننده است؛ دراین راستا ظرفیت ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه و همسایگان نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان یکی از نیازهای جامعه ایران مطرح بوده و مسائل مترتب بر آن همواره با مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده است.وی بیان داشت: از آنجایی که صنعت خودروسازی در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزایی نقشی پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحریم ها آن را نشانه گیری می کنند.محبی نژاد تاکید کرد: با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، چاره ای جز اتکا به قوای داخلی و حرکت به سمت استقلال صنعتی نداریم و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: اگر مطابق سند چشم انداز توسعه به تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه از آن دست یابیم، همچنین به همان نسبت تولید و صادرات قطعات و لوازم یدکی را توسعه دهیم، به اندازه ۵۰ چاه نفت می توانیم از این بخش درآمد زایی داشته باشیم.

** صنعت قطعه سازی در سال ۹۷
وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی در سال ۹۷ پرداخت و یادآور شد: در سال های گذشته اوج تولید خودرو را در سال ۹۰ شاهد بودیم که در آن تیراژ به بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رسید.به گفته محبی نژاد، در اصل سال اوج شکوفایی صنعت خودرو بود؛ در این سال کورسوی امیدی ایجاد شده بود تا به چشم انداز افق ۱۴۰۴ و تولید سه میلیون دستگاه خودرو دست یابیم.این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بیشترین تطابق با برنامه های چشم انداز را در سال ۹۰ شاهد بودیم، همچنین پس از آن مشارکت های خارجی به حداکثر خود رسید و در طراحی، بومی سازی خودروها و ارائه مدل های جدید حرکت هایی را شاهد بودیم.محبی نژاد ادامه داد: در ۲ سال اخیر افول شدید این صنعت به دلیل تحریم های آمریکا و بی تدبیری مفرط داخلی را شاهد بودیم، به طوری که حمله به تولیدات داخلی با عباراتی همچون «پراید کیلویی چند؟»، «ارابه مرگ» و «فرغون» از زبان دولتمردان که به هیچ عنوان پاسخگوی گفته های خود نبودند، در عمل تولید خودرو را به کمتر از نصف (حدود ۷۴۰ هزار دستگاه) کاهش داد.وی بیان داشت: صنعت قطعه سازی نیز بدترین روزهای خود را در دوره موج نخست تحریم ها در سال های ۹۱ و ۹۲ تجربه کرد که همراه با راه افتادن پویش «نه به خرید خودروی داخلی صفر کیلومتر» بود و شاید بی منطق ترین تصمیمات مسئولان سیاستگذار در حوزه تنظیم بازار در آن سال ها اتخاذ شد.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: تولید خودرو