هنوز خبری از مدیریت آشفته بازار خودرو نیست. در کنار افزایش نجومی قیمت خودرو، قطعات خودرو هم به شکل عجیبی افزایش قیمت داشتهاند و حتی اگر صفر تا صد قطعات از خارج و با نرخ دلار تامین شده باشد، باز هم تصور قیمتهای کنونی برای بعضی از قطعات یدکی دور از ذهن است. برخی فعالان گفتهاند در هفتههای پیش رو احتمال افزایش مجدد خودرو و قطعات همچنان وجود دارد.قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این افزایش قیمت ارز و اخبار متعدد سیاسی عاملی شده است. تحریمها یکی از دلایلی است که قطعهسازان برای گرانی مطرح میکنند. در برخی نمایندگیها مشکل تامین قطعات وجود دارد و این جمله که «قطعه خودروی خود را به طور آزاد از بازار تهیه کنید» زیاد شنیده میشود.علیرضا نیک آئین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو پیش از این درباره تغییرات ناگهانی قطعات گفته بود: این اتفاق عجیبی است که ابتدا یک قطعه در بازار کمیاب میشود اما پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت میشود، این نشان میدهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری میکنند.
مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه به خبرنگار اقتصادی میگوید: قیمت مواد اولیه ارزان نیست و شرکتهای دولتی (فولاد مبارکه، شرکت ملی مس و پتروشیمیها) این مواد را با قیمت بالا به ما میدهند. ضمن اینکه مبنایی که آنها برای نرخ مواد اولیه دارند، نه ارز دولتی بلکه ارز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی است.عضو انجمن صنایع همگن با بیان اینکه افزایش قیمت نهایی خودرو را نباید به گردن قطعهساز انداخت ادامه میدهد: قیمت قطعات خودرو از ابتدای امسال رشدی نداشته است و ما هیچ قطعهای را گران نکردهایم؛ این اتفاق در حالی است که دستمزدها طبق قانون وزارت کار تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.مطلب زاده درباره کمیاب شدن قطعات خودروهای خارجی در بازار میگوید: برخی از قطعات اصلا تولید داخل ندارد مانند ایربگ یا ترمز ای بی اس که وارداتی است و به دلیل زمانبر بودن تخصیص ارز و مسدود بودن نقل و انتقال پول از ایران به خارج از کشور واردات این قطعات بسیار سخت شده و قیمت آن هم بالا رفته و در بازار نیز برخی از قطعات نایاب شده است.